מנכ"ל סודה סטרים לשעבר על הצעתו לתגמול כספי עבור החזרת חטופים: "יש לי יותר מ-100 תגובות בטלפון"

דניאל בירנבאום התייחס להצעתו לשלם 100 אלף דולר למי שיחזיר חטופים ישראלים בחיים • "אני לא רוצה שיהיה שוב מצב כמו השישה שנרצחו, ואני מתאר לעצמי שהמחבלים שם עייפים ורעבים" • "צריך לעשות משהו עכשיו - יש הזדמנות לעשות עוקף סינוואר"

דניאל בירנבאום. צילום: רויטרס

דניאל בירנבאום, לשעבר מנכ"ל סודה סטרים, התייחס הבוקר (ראשון) להצעתו לתמריץ כספי משמעותי לפלשתינים שיחזירו חטופים לישראל. בראיון ל"ישראל היום" הסביר בירנבאום את הרקע להצעתו ואת תקוותו שהיא תוביל לשחרור חטופים. "שנה שלמה חישפתי דרך לעזור למשפחות של החטופים ולמדינה".

לדבריו, לאחר חיסול סינוואר, הוא קיבל "הארה" בעקבות דברי נתניהו על מתן מעבר חופשי וחסינות למחבלים שישיבו חטופים. "זה היה חדש, אבל הוא החסיר את הצלע השלישית, את הפרס", אמר בירנבאום. "ברגע שיש את הצלע השלישית, את התקווה לחיים ולא רק לשרוד, אז זו כבר הצעה שיותר קשה לסרב לה".

בירנבאום מודע לאתגרים הכרוכים בהצעה כזו: "האתגר זה איך עושים את זה: איך נותנים את הכסף, ושלא יהרגו אותם", אמר והדגיש כי היה עדיף שהצעה כזו הייתה מגיעה מהממשלה או מגורם אמריקני. "אני לא רוצה שיהיה שוב מצב כמו השישה שנרצחו, ואני מתאר לעצמי שהמחבלים שם כבר עייפים ורעבים", הוסיף בירנבאום. "צריך לעשות משהו עכשיו ולא לחכות. יש הזדמנות עכשיו לעשות עוקף סינוואר".

אי אפשר לעשות איתו מו"מ. מוחמד סינוואר, צילום: דו"צ

בירנבאום התייחס גם לתגובות שקיבל על יוזמתו: "קיבלתי כל מיני תגובות, כמו למשל 'אתה פופוליסט. אתה מנצל ומסכן חטופים כי יכולות להיות מלחמות של חמולות על בצע כסף'. אני שואל - החטופים לא בסיכון עד היום?"

לדבריו על המהלך הכריז רק לאחר מספר התייעצויות. "התייעצתי לפני שהכרזתי על זה, עם למעלה מ-20 בכירים, כולל אנשי שב"כ לשעבר. הגעתי למסקנה שזה הזמן לעשות מעשה". הוא מדגיש כי המעשה העכשווי שיש לעשות הוא להעביר את המסר למנהרות. "הם לא צורכים את החדשות בישראל ואין להם טלפונים. הדרך להגיע למנהרות זה דרך פליירים, שצריכים להגיע לשם דרך הצבא", הסביר בירנבאום. "אני מאמין שבממשלה רוצים את החטופים ואין פה ענין של מוטיבציה אלא צריך גם שיווק".

קיבלת גם תגובות מגורמים פלשתינים?

"יש לי יותר מ-100 תגובות בטלפון, חלקן באנגלית וחלקן בערבית, ויש לי צוות כעת שמסנן. את ההודעות שבפוטנציאל, אני מעביר למערכת הביטחון". עוד ציין כי חלק מההודעות כוללות תמונות של סינוואר עם רובה, הודעות פורנוגרפיות, ולעיתים גם שאלות אותנטיות לגבי בטיחות המשתתפים. "פה ושם יש גם הודעות עם השאלה: איך אני אדע שאני אהיה בטוח וזה נותן לי תחושה שזו הודעה אותנטית. אני מעביר הכל למערכת הביטחון ואני מקווה שהם יעשו את הפולאו אפ שלהם".

"מסלול אחר לחאמסניק ולמשפחתו"

בירנבאום התייחס גם לקשיים במשא ומתן עם החמאס: "אין סיכוי לעשות משא ומתן מול מוחמד סינוואר. בשביל גלעד שליט שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים. אין לנו מספיק אסירים ביטחוניים לדעתי, עבור מה שהם ירצו". אולי בגלל זה בירנבאום מרגיש אופטימיות רבה כלפי היוזמה שלו. "יכול להיות שהאירוע הזה יצר קו חם אזרחי לחמאס. עם כל הכבוד ואני לא מזלזל בעבודה של השב"כ, אבל יכול להיות שזה מסלול אחר לחמאסניק שהמשפחה שלו רעבה ופצועה.

"לתחושתי לפי ההודעות שאני קורא, יש קו חדש שלא היה. אני אשמח לתת את הטלפון שלי למערכת הביטחון. יכול להיות שמתוך בליל ההודעות, הודעה אחת או שתיים תהיה פוטנציאלית. זה לא יהיה פשוט כי לכל חטוף יש מספר שומרים. קיבלתי הודעה לפיה מישהו כתב אני מוחק שלא יראו. ואז אתה חושב אולי שזו מלכודת למשוך את חיילי צה"ל".

ההודעה צריכה להגיע למנהרות, צילום: רויטרס

האם אתה חושב שהמדינה הייתה צריכה לתת הצעה כזו?

"זו מטרה ניידת. יש הרבה סיבות למה לא לעשות את זה. אחרי למעלה משנה, אנחנו חייבים להיות פתוחים לרעיונות חדשים. אי אפשר לעשות את מה שעשינו אתמול, גם מחר."

"בהינתן הסיטואציה של הבלאגן והפחד שם כעת, זו הזדמנות. אין עם מי לעשות שם משא ומתן, אז בואו ננסה. המדינה עשתה שני שליש עם מה שראש הממשלה הציע, אז אני אומר בואו ניתן להם כסף. בואו ניתן להם לעשות החלטה, שיכולה לבוא מלחץ משפחתי. המשפחות שלהם יכולות להגיד בואו ניקח את ההצעה הזו, שלא נמות פה כולנו. יש לנו הרבה חטופים. גם אחד זה עולם ומלואו. התקווה שלי היא שאני אתרושש מזה. אני רוצה להיות אביון ועני . אנשים מציעים לי כסף , על מנת להשתתף בהצעה וזה בכלל לא חשוב . חשוב שההצעה תעבור למנהרות הנוחבה ושהם יאמינו לה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר