לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן: "הציפייה היא שהאינפלציה תמשיך להרים ראש לפני שתלך ותתייצב"

בדרך לעוד מכה לכיס: מסתמן - המדד צפוי לעלות היום בכ־0.1% • המשמעות: המשך עלייה בקצב האינפלציה לשיעור שנתי של 3.8% • התחזית העגומה: "בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית במשק בטווח הנראה לעין"

עגלת קניות בסופר (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

עוד מכה לכיס: מדד המחירים לצרכן שאמור להתפרסם הערב צפוי לעלות לפי תחזית הכלכלנים בכ־0.1%, מה שעלול לגרום להמשך העלייה בקצב האינפלציה לשיעור שנתי של 3.8%.

לדברי רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי טפחות, "מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר 2024 עשוי לעלות עד 0.1%. סעיף שכר הדירה, שלאחרונה נמצא בתנופה מחודשת ומהווה יותר מרבע מהמדד הכללי, עשוי להמשיך למשוך כלפי מעלה, ובמידת־מה גם מחירי הפירות והירקות, אם כי משקלם במדד נמוך בהרבה.

"סעיף התחבורה והתקשורת מתעתע במדדים האחרונים ומקשה על מתן תחזיות. הרבה מזה עקב קושי לאמוד את מחירי הטיסות ונוכח שיטות המדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לאחר שבחודש אוגוסט גרם הסעיף למדד גבוה בהרבה מהציפיות - כמעט פי שניים - ייתכן כי הפעם יפעל בכיוון ההפוך.

"סעיפי השירותים השונים נוטים אף הם למשוך את המדד למעלה - תופעה גלובלית המעידה על איתנות הביקוש ושוקי תעסוקה חזקים בדרך כלל. אצלנו, בנוסף, נוכח המצב ישראלים רבים יותר נשארים בארץ, מה שמחזק את הצריכה הפרטית המקומית ועשוי להתבטא גם בלחצי המחירים ובמדד המחירים לצרכן.

בנק ישראל: לתנודות הגיאופוליטיות השפעות על האינפלציה ועל הריבית, צילום: אורן בן חקון

"נקודה נוספת קשורה לפיחות השקל מול הדולר (כ־1.7% בחודש האחרון) כגורם העשוי להיות מתורגם ללחצי מחירים נוספים.

"אם התחזיות תתאמתנה, יעלה קצב האינפלציה השנתי מ־3.6% ל־3.8%-3.7%, האצה שישית ברציפות מאז ירדה האינפלציה ל־2.5% בחודש אפריל השנה. כך תתרחק האינפלציה עוד יותר מרמת היעד של 3-1%".

הכלכלן חן הרצוג, צילום: נתי חדד

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, מעריך גם הוא כי המדד צפוי לעלות בכ־0.1%, כאשר משמעות העלייה הצפויה בקצב האינפלציה השנתית היא שבנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בטווח הנראה לעין.

לדברי הרצוג, "מדד המחירים לצרכן שיתפרסם היום צפוי לשקף המשך עלייה בקצב האינפלציה לשיעור שנתי של כ־3.8%.

"המשך מדיניות הריבית תלוי במידה רבה במדיניות הכלכלית של הממשלה ובשאלה אם יגובש תקציב לשנת 2025 שמתמודד עם אתגרי הגירעון וההאטה בצמיחה".

עוד הוסיף כי "משרד האוצר ביסס את תחזית הצמיחה לשנת 2025 על הערכה של כ־4%, בעוד שחברות הדירוג העריכו לאחרונה צמיחה שלילית לנפש בשנת 2025, כ־1.5% צמיחה כוללת בלבד".

ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א וחבר מועצת העיר ת"א-יפו, מציין כי "הציפיות הן למדד ספטמבר נמוך יחסית עם עלייה של 0.2%-0.0%, אבל בראייה קדימה הציפייה היא שהאינפלציה תמשיך להרים ראש לפני שתתייצב ותגיע לשיא ברבעון הראשון של שנת 2025".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר