onlyfans. אילוסטרציה. צילום: ללא

1.3 מיליארד דולר ומשפחות הרוסות - הנזק מאחורי ההצלחה המסחררת של OnlyFans: "גיליתי שהמנוי הנלהב היה דוד שלי"

תחקיר מקיף של רויטרס, המבוסס על מאות תלונות משטרה, חושף כיצד הפלטפורמה, שמרוויחה מיליארדים מדי שנה, מייצרת לא פעם תוצאות הרסניות עבור המשתמשים שלה

[object Object]

OnlyFans הפכה לאחת מהפלטפורמות המוכרות והפופולריות ליוצרי תוכן. בתחקיר מקיף שערכה סוכנות הידיעות רויטרס, נחשפות ההשלכות הבלתי צפויות והלעיתים הרסניות של הפלטפורמה הפופולרית. בסוכנות הידיעות ראיינו עשרות אנשים ברחבי ארצות הברית, וגילו סיפורים מטרידים על משפחות שהתפרקו, זהויות שנגנבו, ומקרים של ניצול.

ברויטרס ניתחו תלונות משטרה מיותר מ-250 סוכנויות אכיפת חוק גדולות ברחבי ארצות הברית. תלונות אלו חשפו מגוון רחב של בעיות הקשורות ל-OnlyFans - החל מגניבת זהויות ועד להתנהגות פלילית ממש.

מלינדה לאם, רוקחת בת 46 מקולורדו, סיפרה על הרגע שבו גילתה את הסוד המזעזע של בעלה. "זה אומר OnlyFans, OnlyFans, OnlyFans," היא מקריאה לכתב רויטרס את חיובי האשראי. לאם חושפת כי 135,000 דולר – כל החסכונות המשפחתיים – הוצאו על תוכן פורנוגרפי באתר. "זו לא הייתה רק הפתעה," אמרה לאם לרויטרס, "זה היה הרסני". היא מספרת כי הנישואים שלה התפרקו, והיא מצאה את עצמה על סף פשיטת רגל – כל זאת בזמן שנאבקה בסרטן השד.

מלינדה לאן, שבעלה הוציא עשרות אלפי דולרים על פורנו באונליפנס, צילום: reuters

המנוי ששילם לצפות ב-OnlyFans של הצעירה היה דודה: "הרגשתי שהותקפתי מינית"

למרות הביקורת והסיכונים, OnlyFans ממשיכה לצבור רווחים עצומים. לפי נתונים שנחשפו בתחקיר, החברה הרוויחה 1.3 מיליארד דולר בהכנסות בשנת 2023 בלבד. סכום זה ממחיש את הפופולריות העצומה של הפלטפורמה ואת הכוח הכלכלי שהיא צברה בזמן קצר יחסית.

חיובי האשראי של בעלה של מלינדה לאן על אונליפנס,

רויטרס חשפה גם את סיפורה צעירה בת 21 מסיאטל שלא חשפה את שמה, שפנתה ל-OnlyFans כפתרון זמני לאחר שאיבדה את עבודתה במהלך הקורונה. בראיון לסוכנות הידיעות, היא מתארת כיצד גילתה שהמנוי הנלהב ששילם לה אלפי דולרים היה למעשה דודה. "הרגשתי שעברתי תקיפה מינית," היא סיפרה, למרות שלא היה ביניהם שום מגע פיזי.

סקרלט ריבייר, סטודנטית למשפטים מפלורידה, סיפרה על הזעזוע שחוותה כשגילתה פרופיל מזויף על שמה ב-OnlyFans. "ברגע שמישהו עושה משהו כזה, הוא יכול להכתים את השם והמוניטין שלך לנצח", אמרה.

התחקיר חשף גם מקרים קיצוניים יותר. במיזורי, דווח על גבר שהועמד לדין על התעללות בבעלי חיים לאחר שפרסם סרטונים מיניים עם הכלב שלו באתר. במקומות אחרים, כתבי רויטרס מצאו עדויות לחומרים של ניצול מיני של קטינים שהועלו לפלטפורמה.

מורין ליהי מהרטפורד, קונטיקט, תיארה בפני רויטרס את ההלם שחוותה כשגילתה גבר עירום בחדר הכושר של הבניין שלה. "מה לעזאזל אתה עושה?" היא שאלה אותו, לדבריה. תשובתו, כפי שמסרה לסוכנות: "רק עשיתי משהו ל-OnlyFans שלי".

מעבר להשפעות הישירות על משתמשי האתר, התחקיר של רויטרס מעלה שאלות נוקבות על ההשלכות החברתיות הרחבות יותר של הנורמליזציה של פורנוגרפיה. ד"ר מייגן טיילר, חוקרת מאוניברסיטת לה טרוב, מסבירה כי ההשפעה של OnlyFans  חורגת מעבר למשתמשים הישירים שלה: "זה באמת משפיע על הנורמות ואפילו על החוויות היומיומיות שלנו במקומות ציבוריים, בבתים פרטיים, במערכות יחסים – וזה משפיע עלינו גם אם מעולם לא ביקרנו באתר בעצמנו".

בניגוד לתדמית של החברה ולממצאי התחקיר, OnlyFans מציגה תמונה שונה לחלוטין של הפלטפורמה שלה. קיילי בלייר, מנכ"לית החברה, הצהירה בנאום בשנה שעברה כי OnlyFans היא "קהילה אמיתית" שבה ליוצרים ולמנויים יש "שיחות נחמדות יותר, אדיבות יותר ותומכות יותר" מאשר בפלטפורמות אחרות.

 OnlyFans טוענת כי יש לה מדיניות קפדנית נגד תוכן לא חוקי. על פי האתר, הם משתמשים במערכות מתקדמות לזיהוי וניטור תוכן, ואוסרים על העלאת סרטונים ותמונות לא חוקיים, כולל חומרים הקשורים לניצול קטינים או התעללות בבעלי חיים. החברה גם טוענת שהיא משתפת פעולה עם רשויות אכיפת החוק ויכולה להשבית חשבונות שמפרסמים תוכן לא חוקי. עם זאת, המקרים שנחשפו בתחקיר מעלים שאלות לגבי האפקטיביות של מערכות אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו