בשל נפילת המנייה, הסוחר איבד מיליונים. צילום: אי.פי

נגר הפך 88 אלף דולר ל-415 מיליון - ואז הפסיד את הכול על טסלה

משקיע חובב מקנדה תובע את הבנק ואת יועציו לאחר שעשה מיליונים על מניות טסלה - אך הפסיד הכול שהמניות נפלו • לטענתו האסטרטגיה של יועציו הובילה ל"ריכוז קיצוני" במניית טסלה - מה שהוביל לנפילתו: "לא הבינו שהידע שלו בהשקעות באופן כללי, בתכנון פיננסי ובמיסוי היה למעשה מוגבל"

[object Object]

כריסטופר דה-ווכט, נגר מוונקובר שבקנדה, התחיל לסחור במניות. הוא למד על הבורסה בפורמים באינטרנט והתמקד במיוחד בענקית הרכבים טסלה. מה שהחל כתחביב, הפך במהרה להצלחה פיננסית חסרת תקדים - שבסופה איבד את הכול. 

בתביעה שהגיש דה ווכט על ייעוץ רשלני נחשף כי הנגר חווה את אחת ההצלחות המרשימות ביותר בהיסטוריה של השווקים הפיננסיים. בסוף שנת 2019, חשבונו בחטיבת הברוקרים של הבנק המלכותי של קנדה (RBC) היה שווה 88,000 דולר קנדי. תוך שנתיים בלבד, הוא הצליח להפוך את הסכום ל-415 מיליון דולר קנדי (כ-306 מיליון דולר אמריקאי).

מהצלחה מסחררת – לנפילה כואבת: כך איבד את הכול

במסמך שמתפרש על פני 12 עמודים, בתביעה שהגיש דה ווכט, מאשים הנגר כי קיבל ייעוץ כושל מיועציו וחברת ראיית החשבון שנתנה לו שירות. בעוד שרבים היו בוחרים לממש את הרווחים בשלב זה, דה-ווכט החליט להמשיך, עד שבשנת 2022 מניית טסלה החלה לצנוח, יחד עם כל הונו של הנגר מקנדה.

"לא הבינו שהידע שלו בהשקעות מוגבל". הבורסה בניו יורק (ארכיון), צילום: GettyImages

דה ווכט מאשים: "הייעוץ התמקד בעיקר במסים – והיה רשלני"

דה-ווכט טוען כי הייעוץ שקיבל, שהתמקד בעיקר בהפחתת מיסים, היה רשלני ולא התחשב ברמת התחכום הפיננסי שלו. אסטרטגיית ההשקעה שלו בטסלה כללה גם קבלת הלוואות מהחשבון שלו בבנק המלכותי שאותו הוא תובע. 

"התייחסו לדה-ווכט כמשקיע מתוחכם", נכתב בתביעה. "לא הבינו שהידע שלו בהשקעות באופן כללי, בתכנון פיננסי ובמיסוי היה למעשה מוגבל". 

"בשנות העשרים המוקדמות שלו הוא החל להשקיע באמצעות חשבון השקעות ישירות של RBC בניסיון להשלים את הכנסתו", נכתב. "ברוב המקרים הוא הפסיד כסף, אך המשיך להשקיע את רוב זמנו הפנוי ואת רוב כספו במסחר במניות ונגזרים, בעיקר בטסלה".

כשפנה לראשונה לבנק ביולי 2020, רצה הלוואה כדי לעבור מדירה שכורה ולקנות בית. באותה עת, תיק ההשקעות שלו היה שווה כ-26 מיליון דולר קנדי "ועלה במהירות", על פי התביעה.

הייעוץ שהוביל לאסון?

על פי התביעה, הצוות המקצועי שהוקם סביבו, הכולל יועצים מהבנק ורואה חשבון, שייעצו לו להקים חברה, להעביר את כל ניירות הערך שלו אליה ולבצע עסקאות בתוך החברה. "עם אסטרטגיה של צבירת כמה שיותר מניות טסלה והחזקתן לזמן ארוך ככל האפשר". הרעיון היה לשכנע את רשויות המס הקנדיות לראות בזה חברת אחזקות השקעות ולא עסק מסחר פעיל, מה שהיה מוביל לשיעורי מס נמוכים יותר.

אסטרטגיה זו הובילה ל"ריכוז קיצוני בטסלה" שהגיע עם סיכונים תואמים. כשמניות טסלה זינקו ב-2021, האסטרטגיה השתלמה – תיקי ההשקעות שלו זינקו מ-186 מיליון דולר קנדי ל-415 מיליון דולר קנדי בתוך כשמונה חודשים באותה שנה. אולם, כשהמניות צנחו ב-2022, הכל קרס.

"היועצים כשלו בזיהוי המעורבות האישית העמוקה של דה-ווכט והתמכרות פוטנציאלית לעליות ולירידות של פלטפורמת ההשקעות הישירות של  הבנק", עוד נכתב. "כך שהיה לו קושי משמעותי למשוך או להפחית סיכונים לאור הצלחתו יוצאת הדופן".

דה-ווכט ניסה לשקם חלק מההפסדים על ידי לווית 20 מיליון דולר קנדי מהתאגיד שלו ושימוש בכסף למסחר קצר טווח בחשבונו האישי. אסטרטגיה זו נכשלה, והכסף אבד. כשמניות טסלה צנחו עוד באוקטובר 2022, התאגיד של דה-ווכט נאלץ למכור את כל אחזקותיו בטסלה כדי להחזיר את ההלוואות".

בסופו של דבר, האחזקות בניירות הערך של דה-ווכט והתאגיד שלו "לא היו שוות דבר", לפי התביעה. הוא טוען כי אלמלא ה"ייעוץ הבלתי הולם" שקיבל, הוא והתאגיד שלו "היו משמרים חלק ניכר מעושרם ומיישמים תכנון פיננסי שלא היה מוביל לאובדן כל שווי הנטו שלהם."

סיכום ותביעה משפטית

דה-ווכט והתאגיד שלו תובעים נזקים כלליים בגין הפרת חוזה ורשלנות. התביעה שלו גם טוענת שההמלצות של RBC לתרום 25.5 מיליון דולר קנדי לצדקה שחקו עוד יותר חלק משמעותי מעושרו.

סיפורו של כריסטופר דה-ווכט מדגים את הסיכונים הכרוכים במסחר אגרסיבי בשוק ההון, במיוחד כאשר מדובר בריכוז גבוה בנייר ערך אחד. זהו גם סיפור אזהרה על החשיבות של ייעוץ פיננסי מקצועי ומקיף, המותאם לרמת הידע והניסיון של המשקיע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו