בביקורת חריפה על התנהלות הממשלה: מודי'ס צפויה להוריד את דירוג האשראי של ישראל הלילה

דו"ח מודיס שיתפרסם הלילה צפוי לבקר את היעדר הפעולות להורדת הגירעון • הדו"ח יכלול התייחסות להמשך הלחימה בשתי חזיתות שונות • שר האוצר סמוטריץ' יחשוף בקרוב גזרות כלכליות הכוללות העלאת מיסים וקיצוצים, אך הכספים הקואליציוניים יישארו ללא שינוי

חברת דירוג האשראי מוד'יס. צילום: רויטרס

סוכנות דירוג האשראי "מודיס" תפרסם הלילה (שישי) דו"ח כלכלי חריף על ישראל, ובו צפויה להוריד בפעם השנייה את דירוג האשראי של המדינה. הדו"ח, שיגיע לאחר שיחות בין נציגי מודיס לבכירים באוצר ובמשרד ראש הממשלה, צפוי לכלול ביקורת נוקבת על ניהול הכלכלה ועל הימנעות הממשלה מנקיטת צעדים להורדת הגירעון. בנוסף לכך, הדו"ח יתייחס להשלכות המלחמה בשתי חזיתות על המצב הכלכלי.

סמוטריץ' ונתניהו (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

הסוכנות מתכוונת להעביר מסר ברור באשר לכשלים הכלכליים של הממשלה הנוכחית, עם דגש על היעדר פעולות משמעותיות לצמצום הגירעון. הדו"ח מציין כי על אף הניסיונות של בכירי האוצר לשכנע את אנשי מודיס, המאמצים הללו לא הצליחו למנוע את ההורדה הצפויה של הדירוג.

במקביל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עובד בימים אלה על הצגת התקציב לשנת 2025, שבמסגרתו צפוי להעלות מיסים ולהטיל קיצוצים נרחבים במשרדי הממשלה. עם זאת, המהלך מעורר ביקורת נוספת מצד גורמים כלכליים אשר מציינים כי לא הוצגה כל תוכנית לצמצום הכספים הקואליציוניים.

הבאת התקציב לאישור הכנסת, צילום: אורן בן חקון

רונן מנחם כלכלן ראשי בנק מזרחי טפחות אמר ל"ישראל היום": ״לפני שבעה חודשים הורידה מודי'ס את הדירוג של מדינת ישראל בפעם הראשונה בהיסטוריה. גם שתי חברות הדירוג האחרות הורידו את הדירוג וכעת אנו ככל הנראה לקראת הורדת דירוג נוספת. המהלך עצמו לא יפתיע ומכל מקום דירוג החוב של המדינה יוותר עדיין בדירוג השקעה".


"עם זאת", מוסיף מנחם, "הורדת דירוג שניה ברציפות בתוך פרק זמן כה קצר וככל הנראה הותרת תחזית הדירוג על רמה שלילית מהווה איתות ברור לקשיים של מדינת ישראל הן בתחום המדיני ביטחוני והן בתחום הפיסקלי, כפי שהם נתפסים על ידי משקיעים זרים, ולמעשה גם לשיטתו של בנק ישראל".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, צילום: יח"צ בנק מזרחי טפחות

"משרד האוצר אומנם עושה לאחרונה מאמצים למנוע את ההחלטה ובמסגרת זו הודיע שר האוצר על יעד גירעון שאפתני של ארבעה אחוזי תוצר לשנת 2025. אולם נראה כי לא יהיה בזה כדי למנוע את המהלך , בין השאר משום שטרם ברור כיצד יותאמו ההוצאות בהיקף הנדרש של כ-35 מיליארד ש"ח וגם עקב הפתיחה השנייה של מסגרת התקציב לשנת 2024.
מטבע הדברים ההסלמה הביטחונית של הימים האחרונים פוגעת הן בסנטימנט כלפי המשק, הן בפעילות הכלכלית והן בהוצאות הכרוכות בכך, מה שיגביר את הסבירות שתחזית הדירוג תישאר שלילית ושהדוח ינטסח בצורה קשה ובעייתית למשק", אמר.


מנחם ממשיך: "יש לזכור כי לפי תרחיש הבסיסי ילכו גם שתי חברות הדירוג האחרות בעקבות מודיס, כך שההשפעה השלילית על הכלכלה תהיה מתמשכת. הורדת דירוג מייקרת את עלות ההון של המשק ומקטינה את נגישותו אם כי בהקשר זה יש לציין שפרמיית הסיכון של המשק כבר הקדימה לעלות וכך גם הריביות שישראל משלמת בחו"ל".


מנחם סיכם: "לכן ההשפעה העיקרית של הורדת הדירוג תהיה בכך שתהווה איתות למעשים שעל הממשלה לעשות בתחום הפיסקלי ולצורך ברגיעה ביטחונית מבחינת שוקי ההון בעולם כדי שתהליך ההורדות יתייצב.
כל עוד תחזית הדירוג לא תחזור להיות נייטרלית, פעילות המשק ועלות גיוס ההון הן בארץ והן בחו"ל יעמדו בסימן תחת הורדת הדירוג, בהנחה כי אכן תתרחש".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר