יש לציין כי המסחר נפתח באופטימיות והמדדים המובילים עלו קלות. הבורסה בת"א (ארכיון). צילום: משה שי

הדיווח על הפסקת אש צובע את הבורסה בירוק: מדדי ת"א עולים, מדד הבנקים מזנק ביותר מ-2%

רונן מנחם, הכלכלן ראשי במזרחי טפחו: "הדיווחים על הפסקת אש קרובה מתקבלים בשוק בשמחה רבה ובהתלהבות" • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "בתרחיש הפסימי צפויה הורדת דירוג נוספת, אי עמידה ביעדי הגרעון ופגיעה בצמיחה של הכלכלה גם בשנת 2025"

[object Object]

הבורסה בתל אביב נפתחה עם מסכים ירוקים נוכח הדיווחים האופטימיים על הפסקת האש הקרבה ובאה בין ישראל לחיזבאללה. מדד תל אביב 35 עולה ביותר מ-1.5%, מדד ת״א 125 גם הוא עולה ב1.35% ומדד הבנקים מזנק ביותר מ-2%.

בחדרי העיסקאות בישראל מחכים לראות כיצד יתפתח המצב הביטחוני. הבורסה בתל אביב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

"שוק ההון מצביע בעד הסכם הפסקת אש", מסביר חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO. "המחיר הכלכלי של מלחמה עצימה וממושכת בחזית הצפונית גבוה מאוד, והסיכוי להפסקת אש והגעה להסדרה יתרום להפחתת המחיר הכלכלי. תקציב המדינה ודירוג האשראי של ישראל התבססו על הנחה שהלחימה בעצימות גבוהה מסתיימת בתחילת 2025. האסקלציה בצפון הביאה לחשש מפריצת מסגרת התקציב וגיוס מילואים נרחב שיחריף את ההאטה הכלכלית".

הסכם יקטין את הסיכוי לתרחיש הפסימי

לדברי הרצוג, "הפסקת אש עם החיזבאללה, אם תאפשר רגיעה איזורית, יכולה לסייע להקטין פריצה משמעותית נוספת בתקציב וסיכוי למניעת הורדת דירוג נוספת, בתנאי שיגובש תקציב אחראי ומעודד צמיחה. אם יתממש הסכם, זה מקטין את הסיכוי לתרחיש הפסימי שהוא התדרדרות למערכה ממושכת בצפון, תמרון קרקעי נרחב והתארכות המלחמה בעצימות גבוהה גם לאורך 2025. בתרחיש הפסימי צפויה הורדת דירוג נוספת, אי עמידה ביעדי הגרעון ופגיעה בצמיחה של הכלכלה גם בשנת 2025".

רונן מנחם, הכלכלן ראשי במזרחי טפחות הוסיף, כי "הדיווחים על הפסקת אש קרובה מתקבלים בשוק בשמחה רבה ובהתלהבות. הדבר מתבטא גם בעליות השערים בשוק המניות שממשיכות יום רביעי ברציפות ואף מתגברות וגם בהתחזקות מרשימה של השקל לעומת הדולר".

לדבריו, "תגובה זו הייתה צפויה משום שמדובר בירידה במפלס אי הוודאות של השווקים ובמה שהם מתרגמים כהליכה לכיוון נכון של פתרון מדיני. השפעה חיובית של פתרון מדיני היא משהו שהשוק לקח בחשבון ואנו עדים כרגע להתממשותו מבחינת השפעתו החיובית על השווקים. צריך לזכור כי השוק המקומי מפגר אחר שוקי חו"ל ולכן עמדת הפתיחה שלו נוחה. עם זאת יש לציין כי הרגישות של השווקים לנושא המדיני גבוהה מאוד והתהליך שמדובר פה לא יהיה קל ופשוט. לכן צריך לקחת בחשבון אפשרות שהשווקים יהיו תנודתיים בתקופה הקרובה עד שהשוק יאבחן לאיזה כיוון המגעים מתפתחים".

תקיפות צה"ל בדרום לבנון. "השפעה חיובית של פתרון מדיני היא משהו שהשוק לקח בחשבון", צילום: אי.אף.פי

מנחם מסכם ומסביר, כי "יש חשיבות רבה מאוד לכך שהתהליך בסופו של דבר יביא לפתרון בשתי החזיתות כולל בחזית הדרומית וכמובן בעסקת החטופים. במידה וכך יקרה התגובות של השוק עשויות להיות בעתיד אף חזקות יותר ושער השקל דולר לא מן הנמנע שיבחן רף של ה-3.60 ואף למטה מזה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו