עיר עם עתיד? "חיפה משלמת מחיר - אבל העיקר שננצח"

חודשים של איומים התממשו כאשר גם העיר השלישית בגודלה במדינה הפכה יעד לטילי חיזבאללה • התוצאה: בתי עסק מושבתים ומוזיאונים מיותמים • למרות ההפסדים הכספיים, המורל גבוה: "אנחנו במלחמת קיום"

המדעטק מושבת . צילום: נדב רותם

המלחמה על הפרנסה: הנחיות פיקוד העורף על רקע הלחימה הבלתי פוסקת בצפון, אשר החלו במוצאי שבת, הוארכו עד לחמישי בשעה 18:00. 

המשמעות היא שבכל יישובי קו העימות הנכללים במדרג הכתום לא מתקיימים לימודים והתקהלויות של יותר מ־10 אנשים, כולל יישובי המפרץ ובהם חיפה. עסקים בחיפה, אשר נכנסה גם היא למגבלות, מושפעים מאוד מבחינת ההכנסות, כאשר חלק מהעסקים אינם פועלים כלל. 

ליאור שלום, הבעלים של מסעדת "החבית", הממוקמת בחוף הים בחיפה, אמר ל"ישראל היום" כי "פיקוד העורף הודיע במוצאי שבת על ההגבלות. באותו רגע הוצאנו חשבונות ומאז אנחנו סגורים כי החופים בחיפה סגורים. עם זאת, המורל שלנו גבוה. אנחנו מפסידים ואנחנו לא בוכים. אנחנו 11 חודשים מסתכלים על האחים שלנו בצפון, אז כמה ימים זה כאין וכאפס, צריך לנצח. אני סמוך ובטוח שהמדינה תדע לאזן אותנו מבחינה כלכלית, אבל זה לא מטריד אותנו כרגע. קודם צריך לנצח.

"מבחינתי שזה ייקח עוד 10 שנים, רק שהאחים שלי יחזרו לעבוד בקריית שמונה, בשלומי, ועוד. מדברים על הכלכלה, אבל קודם צריך מדינה. אנחנו במלחמת קיום וצריך לנצח אותה".

לא נשבר. ליאור שלום,

לשאלה כיצד היו ההכנסות עד לפני הגבלות פיקוד העורף ענה: "אני לא יכול להגיד שלא היתה ירידה, אבל זה צפוי. העבודה היתה בסדר, אבל לא כרגיל. ברור שהשנה היתה פחות טובה מטבע הדברים".

תחום התרבות נפגע

גם מוזיאון המדע מדעטק סגור מאז ההגבלות של פיקוד העורף. לדברי אמיר שור, אוצר המוזיאון, "אנחנו, כמוזיאון לאומי למדע, מנסים לאזן בין המצב הקשה לבין העובדה שהדור הצעיר צריך חינוך, תרבות וחוויה. זה דור שנפגע קשה מאוד בקורונה. למרות שאנחנו מוזיאון לאומי, 90% מההכנסות שלנו הן בעיקר מהקהל המבקר ומתרומות פרטיות וחלק קטן הוא מהמדינה. ברגע שיש פגיעה - היא מאוד קשה. אנחנו מדברים על אחד משלושת המוזיאונים המובילים בישראל מבחינת כמות מבקרים.

"בשנה רגילה אנחנו יכולים לעבור את ה־400 אלף מבקרים בשנה. על זה אנחנו מסתמכים, הקהל בוחר בנו ובזכות זה אנחנו מצליחים לפתח תוכן וחוויה טובים מאוד. לכן, במצב כזה אנחנו נפגעים. גם בקיץ נפגענו מאוד. ברגע שהווייז הפסיק לעבוד והיו חששות קהל המשפחות ירד בצורה דרמטית. הקבוצות של מערכת החינוך המשיכו להגיע. מהרגע שסגרו אותנו בצורה רשמית אנחנו ממש בחשש.

יירוטים בשמי חיפה, צילום: רויטרס

"התקווה שלנו היתה שחגי תשרי יביאו אנשים ויהיה מצב טוב, אבל עכשיו יש לנו חשש אמיתי להמשך פעילות המוזיאון. זה לא שמחר המוזיאון ייסגר, אבל זו בהחלט חשיבה של איך נמשיך מפה".

שור מספר כי ביום חמישי הקרוב צפוי להתקיים ליל המדענים, אירוע גדול שמתקיים בשיתוף משרד המדע והאיחוד האירופי.  "בימים רגילים יש לנו אלפי מבקרים. עכשיו האירוע יתקיים כנראה בזום כי אנחנו לא חושבים שמשהו ישתנה בזמן הקרוב".

"אנשים מאוד לחוצים"

גם העסקים בעיר נפגעים כמובן בגלל ירידה במספר המבקרים, פגיעה אשר מורגשת במיוחד לקראת חגי תשרי. דנית גלברג, מנהלת ביגודית סניף ויצו מוריה חיפה, מספרת: "יש לנו בחיפה שתי ביגודיות, חנויות יד שנייה של ויצו. הביגודית במוריה סגורה כעת בגלל שאין מרחב מוגן, והביגודית בנווה שאנן פועלת בימים אלה. בנווה שאנן אנחנו רואים האטה בתנועה. יש קצת תנועה, אבל היא דלילה יותר.

"אנשים חוששים לצאת למרות שהוצאנו פרסומים. אני חושבת שפחות מעניין אנשים לקנות בגדים כעת כי הם לחוצים. לנו חשוב לשמור על הדופק הן מבחינת התנועה והן מבחינת הקונים. רוב העובדות שלנו הן מתנדבות ומאוד חשוב לנו לשמור על שגרה בשבילן. זה ממלא אותן, למרות המצב, הן מגיעות וממשיכות לקיים את הפעילות.

ביגודית ויצו, צילום: דורית אלקבץ צילום וסטייל

"עד ההגבלות של פיקוד העורף לא היתה ירידה במכירות. ברגע ששמו את חיפה על המפה זה שינה את הכל. חשוב לציין שזה עסק חברתי. ברגע שקונים אצלנו, זה חוזר לקהילה, למניעת אלימות, לילדים בסיכון ועוד, ולא לרווח אישי. בגלל זה חשוב לקיים דופק במקום הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר