הבורסה בת"א נסחרת בעליות: "בשוק מעריכים שלא תהיה מלחמה אזורית"

השקל מוסיף להיחלש אל מול הדולר והיורו • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "כרגע נראה שהבורסה אינה מתמחרת את התרחיש הפסימי"

יירוטים בקריית שמונה. צילום: ללא

המשקיעים לא מתרגשים ממבצע "חיצי הצפון": העליות אתמול בבורסה בתל אביב משקפות את ההערכה בשוק היא כי המערכה בצפון לא תדרדר למלחמה רב זירתית כוללת.

עם זאת, השקל נחלש אתמול שוב אל מול הדולר והיורו. לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, התחזקות המטבעות הזרים "משקפת את העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל״.

הרצוג התייחס להמשך המגמה בשוק: "צריך לזכור שתקציב המדינה ודירוג האשראי של ישראל התבססו על הנחה שהלחימה בעצימות גבוהה מסתיימת בתחילת 2025.  האסקלציה בצפון מובילה לשני תרחישים עיקריים מבחינה כלכלית:התרחיש האופטימי הינו שהמערכה בצפון לא מתדרדרת למלחמה רב זירתית ומייצרת מנוף לחץ שמאפשר להגיע להסכם הפסקת אש עם החיזבאללה, שמאפשר רגיעה בגבול הצפון והחזרת תושבי הצפון.

חן הרצוג, צילום: נתי חדד

"מבחינה כלכלית המשמעות הינה מניעת פריצה משמעותית נוספת בתקציב וסיכוי למניעת הורדת דירוג נוספת, בתנאי שיגובש תקציב אחראי ומעודד צמיחה".

הרצוג מציין בנוסף כי "התרחיש הפסימי הוא הידרדרות למערכה ממושכת בצפון, תמרון קרקעי נרחב והתארכות המלחמה בעצימות גבוהה גם לאורך 2025.בתרחיש זה צפויה הורדת דירוג נוספת, אי עמידה ביעדי הגרעון ופגיעה בצמיחה של הכלכלה גם בשנת 2025. כרגע נראה שהבורסה אינה מתמחרת את התרחיש הפסימי".

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה, אמר בהתייחסו לעליות: "חלק גדול מהמסחר בתל אביב מתבסס על חברות דואליות, אשר נסחרות בארה"ב ובישראל. העסקים שלהן לא קשורים לכלכלת ישראל באופן ישיר כמו חברות תרופות, תוכנה ועוד. לחברות הדואליות הללו יש משקל די גבוה בבורסת בישראל ומכיוון שהריבית בארה"ב, ירדה ברביעי האחרון, הן באו עם רוח גבית מהמסחר בחו"ל. זה חלק אחד שמאזן את השוק בנקודת הפתיחה, משום שניירות שהערך שלהן נקבע בארצות הברית והן הותאמו בבורסה המקומית.

יניב פגוט, צילום: ניקי וסטהפל

"הנקודה השנייה היא שיש חשש ממלחמה בצפון כבר הרבה מאד זמן. חוסר הוודאות הזה מרחף כבר שנה. דווקא ההתקדמות של הלחימה בימים האחרונים, הראתה שזה בשליטה. נכון לרגע זה, אבל זה יכול להשתנות. אני מזכיר שכאשר יו"ר נגה אמר כי משק החשמל לא מוכן למלחמה, הבורסה ירדה. בינתיים, יש אופטימיות מסוימת.

"בנוסף, אנחנו מסתכלים גם על מחזורים. מחזורי המסחר לא גבוהים כעת, אלא אפילו נמוכים. לא הרבה אנשים עושים פעולות בשוק בתקופה הזו ולכן מדובר בפעילות יחסית לא גדולה. המחוזר הממוצע הוא 1.9 ואתמול היה 1.7. היית מצפה שהמחזורים יגדלו כשיש חוסר בהירות, אבל אנשים לא ממהרים לעשות פעולות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר