4 עקרונות פשוטים: כך תהפכו את המסר שאתם רוצים להעביר לבלתי נשכח

מחקרים שבחנו את האופן שבו המוח שלנו עובדים מראים שאת רוב הדברים שאנחנו שומעים לאורך היום - אנחנו שוכחים. תוכן של מצגת, הרצאה או שיחה נשכחים במהירות. אז מה אפשר לעשות כדי לגרום לאנשים לזכור את מה שאנחנו אומרים?

קיבלה תחילה הסדר טיעון מקל. מרצה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

בעולם העמוס במידע, קשה לגרום לאנשים לזכור את מה שאנחנו מנסים להעביר. מחקר מקיף על הזיכרון האנושי מראה שאנחנו שוכחים את רוב מה שאנחנו חווים תוך יום. אז איך אפשר להפוך את המסר שלנו לבלתי נשכח? מאמר מ-Harvard Business Review מציע ארבע שיטות יעילות, המבוססות על מחקר מדעי, כדי לעזור לאנשים לזכור את המסר שלכם.

חלוקה לחלקים

המוח האנושי מוגבל בכמות המידע שהוא יכול לעבד בו זמנית. הפתרון? "חלוקה לחלקים". במקום להציג רשימה ארוכה של עובדות, ארגנו את המידע תחת רעיון מרכזי אחד. למשל, במקום לתת רשימה ארוכה של טיפים לשמירה על הזיכרון בגיל מבוגר, אפשר להתחיל ברעיון פשוט: "המוח הוא איבר בגוף, אז מה שטוב לגוף טוב גם למוח ולזיכרון". אחר כך, פרטו את הרעיון הזה לקטגוריות משנה, כמו מה לעשות (פעילות גופנית, תזונה, שינה מספקת) ומה להימנע ממנו (לחץ כרוני, זיהומים, זיהום אוויר). כך, אתם מארגנים מידע מפוזר לרשת ידע ברורה וקוהרנטית.

הפיכה למוחשי

מחקרים מראים שקל יותר לזכור דברים מוחשיים מאשר מושגים מופשטים. במקום להסביר רעיונות מורכבים באופן תיאורטי, השתמשו בדוגמאות מוחשיות וסיפורים עם פרטים חושיים. למשל, במקום להסביר באופן מופשט על זיכרונות, ספרו סיפור על זיכרון אחד ספציפי שיש לכם עם תיאורים מוחשיים. פרטים מוחשיים כאלה מעוררים תגובה רגשית ויוצרים דימויים חיים בראש המאזינים, מה שהופך את המידע לקל יותר לזכירה.

שימוש בתזכורות

מחקרים מראים שכאשר אנחנו נזכרים במשהו שלמדנו בעבר, זה מחזק את הזיכרון ומקל עלינו לגשת אליו בעתיד. בהרצאה או במצגת, השתמשו במשפטים כמו "כפי שראינו בפרק הקודם..." כדי לעודד את הקהל להיזכר במידע קודם. זה לא רק מחזק את הזיכרון של המידע הקודם, אלא גם עוזר לקשר אותו למידע החדש, מה שמסייע לזכור את שניהם טוב יותר.

לעורר סקרנות

המפתח ליצירת מסר בלתי נשכח לא טמון רק ביכולת להעביר תשובה, אלא ביצירת שאלה מרתקת. מחקרי הדמיה מוחית מראים שכאשר אנשים נתקלים בשאלה שהתשובה מסקרנת אותם, יש עלייה בפעילות באזורי המוח שמייצרים דופמין. זה מגביר את יכולת המוח ליצור זיכרונות חדשים. הדרך לעורר סקרנות היא דווקא להדגיש את פערי הידע. התחילו קודם כל בשאלה, תעוררו את הרצון של מי שאתם מעבירים לו את המסר לדעת את התשובה ורק לאחר מכן הציעו תשובה מעניינת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר