נפילתה של אינטל: מאימפריית שבבים עולמית למטרה להשתלטות

טעויות אסטרטגיות ומהפכת הבינה המלאכותית הובילו את ענקית השבבים למשבר, כאשר קוואלקום שוקלת רכישה של החברה ששוויה צנח בכ-70% מאז 2020. הסיבות לצניחת אימפרית השבבים

מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר. צילום: רויטרס

לפני שלוש שנים, אינטל הייתה שווה יותר מפי שניים מערכה הנוכחי, ומנכ"ל פאט גלסינגר חיפש הזדמנויות לרכישת חברות. אלא שעכשיו, אינטל עצמה הפכה למטרה לרכישה. החברה נכשלה וביצעה כמה טעויות אסטרטגיות בהבנתה איך הבינה המלאכותית תשפיע על תעשיית השבבים. החברה שלא ידעה להתאים את עצמה בזמן הפכה תוך זמן קצר מאימפריה בלתי מעורערת לחברה בנפילה.

על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, חברת קוואלקום פנתה לאחרונה לאינטל בהצעת רכישה. "במהלך השנתיים-שלוש האחרונות, המעבר לבינה מלאכותית היה באמת המסמר האחרון בארון הקבורה עבורם", אמר לוול סטריט ג'ורנל אנג'לו זינו, אנליסט ותיק ב-CFRA Research. "פשוט לא היו להם היכולות הנכונות".

לאינטל היו קשיים בייצור עוד לפני כניסתו של גלסינגר לתפקיד. המצב החמיר כאשר המנכ"ל החדש יישם אסטרטגיית התאוששות יקרה שלא צפתה כיצד ההתעניינות העצומה בבינה מלאכותית תשנה באופן יסודי את הביקוש לסוג אחר של שבבים, המיוצרים על ידי המתחרה נבידיה (NVIDIA).

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, החברה השתלטה על השוק בעידן ה-AI, צילום: איי.אף.פי.

אינטל שלטה בשוק השבבים במשך עשורים והייתה חברת השבבים בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, כשמוצריה נפוצים כמעט בכל מחשב אישי ושרת. היא הייתה אחת החברות הבודדות שגם תכננה וגם ייצרה את השבבים שלה, והובילה בשני התחומים.

תוכנית התייעלות שלא לקחה בחשבון את מהפכת הבינה המלאכותית

גלסינגר נאלץ לקצץ בעלויות כדי ליישם את תוכנית ההתאוששות של החברה ובחודש שעבר הוא הודיע על פיטורים של 15 אלף עובדים, קיצוץ של 10 מיליארד דולר בהוצאות בשנה הבאה וביטול הדיבידנד. "גל הבינה המלאכותית היה חריף הרבה יותר ממה שציפיתי", אמר גלסינגר וכינה את הקיצוצים "הדבר הקשה ביותר שעשיתי בקריירה שלי".

גלסינגר אמר לעובדים: "אנחנו צריכים להילחם על כל סנטימטר ולהגיע לביצועים יותר טובים מאי פעם, כי זו הדרך היחידה להשתיק את המבקרים שלנו ולהביא את התוצאות שאנחנו יודעים שאנחנו מסוגלים להשיג".

סטייסי רסגון, אנליסטית בחברת המחקר ברנשטיין, אמרה כי עתידה של אינטל תלוי בהצלחה או בכישלון של השבבים מהדור הבא של החברה שצפויים להיכנס לייצור בשנה הבאה. "חזרה להובלה הטכנולוגית יעזרו לה לשפר את הרווח", היא הוסיפה והתייחסה לבעיה הייסודית שלא אמורה להיפתר בקרוב – העסק המרכזי של החברה - שבבי הליבה . "אפשר להתווכח אם האסטרטגיה נכונה או לא, אבל הבעיה היא שהעיסוק בליבה לא תומך במסלול, וייתכן שבנקודה זו, מאוחר מדי עבורם לעצור".

עבור קוואלקום, רכישת אינטל יכולה לסייע לה להיכנס לתחומים חדשים בעשיית השבבים. קוואלקום מתמחה בשבבים לטלפונים ניידים, בין היתר היא מספקת שבבים לאייפון של אפל. בשנים האחרונות היא בנתה פורטפוליו של שבבים לתעשיית הרכב ולאינטרנט של הדברים. רכישת אינטל תוסיף לה יכולות משמעותיות במחשבים אישיים ושרתים.

עם זאת, לא ברור אם קוואלקום תשמור על פעילות הייצור של אינטל. פעילויות אלו הופכות את העסק של אינטל לשונה מאוד מזה של קוואלקום, אשר מוציאה את הייצור שלה למיקור חוץ. הייצור הוא מסובך ויקר מאוד. אינטל השקיעה 25.8 מיליארד דולר בהוצאות הוניות בשנה שעברה, סכום השווה לכ-48% מההכנסות שלה. לעומת זאת, ההוצאות ההוניות של קוואלקום בשנת הכספים האחרונה שלה הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר בלבד, קצת יותר מ-4% ממכירותיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר