אחרי ההחלטה להוריד את הריבית: זינוק בשווקים בארה״ב

מדד S&P 500 חודשים עלה ב-1.8% והתקרב לשיאו • מדד הנאסד"ק 100 טיפס ב-2.9%, ומדד הראסל 2000 של החברות הקטנות המשיך במגמה החיובית זו הפעם השביעית ברציפות • הביטקוין זינק ב-5%, בעוד שוק האג"ח רשם ירידות • מדובר בהפחתת הריבית הראשונה שמבצע הפד מזה ארבע שנים

הנאסד"ק. צילום: איי.פי

על רקע החלטת הפד להוריד היום (חמישי) את הריבית בארה״ב כמעט כל השווקים בארה״ב רושמים זינוק חד. זוהי הפחתת הריבית הראשונה שמבצע הפד מזה ארבע שנים.​​​​​​​​​​​​​​​​

מדד S&P 500 חודשים עלה ב-1.8% והתקרב לשיאו. מדד הנאסד"ק 100 טיפס ב-2.9%, ומדד הראסל 2000 של החברות הקטנות המשיך במגמה החיובית זו הפעם השביעית ברציפות. הביטקוין זינק ב-5%, בעוד שוק האג"ח רשם ירידות.

הבנק המרכזי של ארה"ב, צילום: רויטרס

ההחלטה של הבנק המרכזי העלתה את התקווה כי אפשר להימנע ממיתון. מניות הטכנולוגיה זינקו בעקבות הורדת הריבית.

מניות הטכנולוגיה רשמו עליות חדות ביום חמישי, כאשר הורדת הריבית עודדה משקיעים לחזור למצב של נטילת סיכונים. מניות נבידיה ו-AMD זינקו ביותר מ-5% ו-4% בהתאמה, בעוד שמיקרון טכנולוגיות עלתה ביותר מ-2%. ענקיות טכנולוגיה נוספות כמו מטא ואלפבית (גוגל) עלו ב-3.3% ו-2.2% בהתאמה.

גם מניות הקשורות לצמיחה כלכלית בעקבות הורדת הריבית רשמו עליות משמעותיות. הענק הפיננסי JPMorgan Chase עלה ב-1.5%. מניית התעשייה קטרפילר עלתה ב-3.3%, והום דיפו רשמה עלייה של 1.5%.

הפד הפחית את הריבית על הלוואות לילה לטווח של 4.75% עד 5%, ירידה מהטווח הקודם של 5.25% עד 5.5%. צעד זה הפתיע חלק מהמשקיעים, שביקרו את גודל ההפחתה הראשונית.

חן הרצוג הכלכלן הראשי של BDO התייחס לתגובת שוק המניות בארהב ואמר ״הצעד של הפד האמריקאי מראה כי הבנק המרכזי בארה״ב רואה כעת כיעד מרכזי את חיזוק הצמיחה והתעסוקה.

המשמעות היא צפי להמשך הדרגתי של הפחתת הריבית - צעד שמקדם השקעות וצמיחה.

בישראל נרשמו ירידות שערים

בישראל מדדי הבורסה רשמו היום דווקא ירידות - מדד ת״א 35 ירד ב-0.2% ומדד ת״א 125 ירד ב-0.3%
הירידות בבורסה בישראל בזמן שהבורסה בארה״ב מזנקת לרמות שיא מחדדות את המצב שבו כלכלת ישראל מתנתקת מהמגמות בכלכלה העולמית.

הבורסה בתל-אביב. ירידות שערים, צילום: לירון אלמוג

מתחילת 2024 עלה מדד sp500 ב-20% בעוד שמדד ת״א 35 עלה רק ב5%.

הבורסה היא ראי של הכלכלה, והמגמות לעתיד תלויות במידה רבה ובמדיניות הכלכלית של הממשלה, בתקציב המדינה. הנתונים הכלכליים שפורסמו בשבוע האחרון בישראל מראים כל צמיחה שלילית של מינוס 1% לנפש ואינפלציה גוברת. היכולת של המשק לחזור לתוואי של צמיחה מותנה מעבר למצב המדיני גם בתקציב ממשלתי שמשנה סדרי עדיפויות לאומיים ומעודד צמיחה.

ניסיון של השוק למצוא כיוון

לדברי רונן מנחם כלכלן ראשי "בנק מזרחי טפחות": ״עליות השערים בוול סטריט משקפות שילוב של עיכול הורדת הריבית החדה והערכות כי תרחיש הנחיתה הרכה נמשך. זאת לאחר מסרי ההרגעה של הפד. ניתן לראות בעליות היום ניסיון של השוק למצוא כיוון, בהמשך לתגובה התנודתית שאפיינה אותו אתמול לאחר ההודעה. לא בהכרח נראה המשך של העליות הללו בימים הקרובים".

"מכל מקום, חשיבות הורדת הריבית מתבטאת בכך שמניות חברות הטכנולוגיה והמניות החברות הקטנות, שצפויות להיות בין הנהנות העיקריות מהורדת הריבית אתמול ומההורדות שצפויות עד סוף השנה ובשנה הבאה, הן שמוליכות את העליות. גם מניות הבנקים, שתיהנינה אם הפעילות הכלכלית לא תיפגע, משלימות עלייה של שלושה אחוזים בשבוע האחרון".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי. "שילוב של עיכול הורדת הריבית החדה והערכות כי תרחיש הנחיתה נמשך", צילום: יח"צ בנק מזרחי טפחות

"לכך יש להוסיף את העליות והסנטימנט החיובי בשוקי אירופה ונראה כי יש כאן היזון חוזר בין שני השווקים, מה שמוסיף לעוצמה ולרוחביות של העליות. עם זאת, יש לשים לב כי תשואות הפדיון על איגרות החוב הממשלתיות עולות, דווקא, מה שמראה כי השוק לא מתעלם מכך שהפד אמר שהחלטות הריבית בעתיד תהיינה תלויות נתונים ואין כאן אג'נדה מראש של הורדת ריבית".
"סימן לכך ראינו היום במספר הבקשות הראשונות לדמי אבטלה, שירד לשפל של ארבעה חודשים ועשוי להעיד על המשך איתנות של שוק העבודה. גם נתוני המכירות הקמעוניות הפתיעו לטובה ושידרו מסר חיובי מבחינת הצריכה הפרטית במבט לימים הקרובים, סביר שהתנודתיות תימשך ותשקף את המדיניות תלוית הנתונים של הפד. השוק רגיש מאוד לכל כיוון ותגובתו בקיץ לשחיקת פעילות הקארי טרייד צריכה להוות תזכורת לכך״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר