עליית האינפלציה: "פגיעה באוכלוסיות חלשות ובאנשים שמתקשים להגיע לדירה"

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9% • כתוצאה מכך, קצב האינפלציה השנתי זינק ל-3.6% לעומת 3.2% בחודש הקודם • כלכלנים מזהירים מפני השפעות ארוכות טווח על המשק • יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה לניירות ערך: "האינפלציה מגדילה את חוסר השוויון"

פרסום מדד המחירים לצרכן (להמחשה). צילום: אורן בן חקון

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9%, הרבה מעל הציפיות שעמדו על עלייה של כ-0.5%. כתוצאה מכך, קצב האינפלציה השנתי זינק ל-3.6% לעומת 3.2% בחודש הקודם. העלייה החדה במדד משקפת את ההשפעות הכלכליות של המלחמה על יוקר המחיה בישראל.

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה לניירות ערך, מסביר את ההשלכות הרחבות של העלייה במדד: "האינפלציה פוגשת אותנו כמעט בכל תחום בחיים, גם בצד ההוצאות וגם בצד ההכנסות במידה מסוימת והיא מגדילה במידה מסוימת את חוסר השוויון".

הבורסה לניירות ערך בת"א (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

השפעה על הלוואות וריבית

פגוט מדגיש את ההשפעה על הלוואות: "חלק גדול מההלוואות, גם קצרות הטווח וגם ארוכות הטווח קשורות קשר ישיר לאינפלציה, אם הן צמודות למדד באופן ישיר או אם הן בריבית משתנה. ככל שהאינפלציה יותר גבוהה, כך גם ההסתברות שהריבית לא תרד בקרוב ובמידה מסוימת היא עשויה לעלות."

פגיעה לא שוויונית

המדד משפיע באופן שונה על קבוצות אוכלוסייה שונות. פגוט מציין: "מדד המחירים לצרכן, לא פוגע בכל האוכלוסיות אותו הדבר. המדד מייצג סל שהוא ממוצע אבל אין בחיים ממוצע ולכן צריך להסתכל מי נפגע ובאיזה תחום."

הוא מדגיש במיוחד את הפגיעה באוכלוסיות החלשות: "כמובן שאם מחירי הפירות והירקות עולים בקצב מהיר, הפגיעה היא באוכלוסיות החלשות שמרכיב גדול יותר מההכנסות שלהן מופנה למזון, היות וההכנסה שלהם קטנה".

עליית מחירי הדיור

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר במדד הוא עליית מחירי הדיור. פגוט מסביר: "מחירי השכירויות ממשיכים לעלות. זה לא פוגע בכולם באותו אופן, אלא באנשים שמתקשים להגיע לדירה. מחירי הדירות מתייקרים וחזרו לעלות ובקצב מהיר".

בנייה חדשה, צילום: דודו גרינשפן

הוא מוסיף: "צריך לזכור שמבחינת המדד רבע מהמדד מהווה שכר הדירה. זה הרכיב הכי משמעותי במדד. כל זמן שעליית המדד לא מתמתנת, יש גנרטור של אינפלציה משמעותית".

השפעת המלחמה

פגוט מציין גם את ההשפעה של המלחמה על המחירים: "כרגע בגלל המלחמה ובגלל השיבושים בנתיבי השיט, אלה דברים שקשה יותר לעשות אותם והתוצאה היא שהמחירים חזרו לעלות".

תחזית עתידית

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, מספק תחזית לחודשים הקרובים: "בחודשים הקרובים, לדוגמא עד דצמבר אנחנו צפויים להיות בסביבה אינפלציונית גבוהה. וגם אז אפשר לצפות בנוסף לעליית המעמ בחודש ינואר, שתשפיע על המחירים בתחילת 25".

מחירי השכירות עולים, צילום: אסי חיים

עם זאת, פנינג מציע גם נימה אופטימית: "חוץ מהשכירויות, רוב העליות במדד החודש הן לא תוצאה של משהו סיסטמטי. להביא עובדים אפשר להביא, המטוסים בעולם לא צפויים להיות יקרים בהמשך ומחיר הנפט נמוך. הפוטנציאל להוריד מחירים הוא גדל וגדל ויש סיבות לאופטימיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר