בית המשפט חייב יישובים ביו"ש להכניס פועלים פלשתינים

ביישוב אפרת דחו בחודשיים את הכנסתם של פועלים בשל החופש • האחרונים עתרו לבית המשפט, והשופט הבהיר שאם המועצה לא תגיע לפשרה – הוא יתייצב לצד הפלשתינים • במועצה, שבכל מקרה רצו להפסיק את הקפאת הבנייה הסכימו, אך גם מבהירים שההחלטה ניטלה מידיהם: "האמירה הייתה שאין למועצה סמכות להחמיר על הוראות הצבא" • גם יישובים אחרים קיבלו החלטה דומה

פועלים פלשתינים בדרכם לתחום ישראל (ארכיון). צילום: אורן כהן

בית המשפט מתייצב לצד הפועלים הפלשתינים ואוסר על מועצות לבלום באופן מלא את כניסתם ליישובים ביהודה ושומרון. בשורה של מקרים, האחרון שבהם בשבוע שעבר, הובהר למועצות כי איסור גורף על הכנסה של פועלים פלשתינים אסורה.

מאז השבעה באוקטובר ישנה התנגדות נחרצת של לא מעט תושבים ביישובים ביהודה ושומרון להכנסת פועלים פלשתינים לעבודות השונות, כפי שהיה קודם למלחמה. בניגוד למצב בתוך הקו הירוק, כבר בדצמבר יצאו הנחיות ביטחוניות מחמירות מטעם אלוף פיקוד מרכז דאז, יהודה פוקס, שאפשרו את הכנסת הפועלים, אך ביישובים הוסיפו להתנגד לכך נחרצות. כתוצאה מכך במחצית השנה הראשונה של 2024 כמעט שלא היו פועלים פלשתינים ביישוב כלשהו ביו"ש.

לפני מספר חודשים החלו ביישובים שונים לקדם הסדרה של הכנסת פועלים פלשתינים, אך אז החל עימות פנימי ברבים מהם. בעוד חלק מהתושבים רצו את חזרתם של הפועלים, בעיקר בשל העובדה שאין אלטרנטיבה כלשהי, אחרים התנגדו לכך נחרצות. בעקבות זאת, התרחשו מצבים ביישובים שונים של הכנסת פועלים לצד הפגנות חריפות, שבמקרים אחדים אף כללו אלימות פיזית ומעצרים.
ביישוב אפרת, באזור גוש עציון, ביקשה המועצה להחזיר את הפועלים כבר לפני מספר חודשים.

פועלים פלשתינים. יחזרו לעבודה בקרוב?, צילום: ללא קרדיט

מדובר ביישוב שנחשב ליברלי יחסית, וראש המועצה דובי שפלר הצהיר עוד במהלך קמפיין הבחירות כי הוא מעדיף עבודה עברית אך שיאפשר הכנסה של פועלים אם הדבר לא יתאפשר – כדי להמשיך את בניית היישוב. תושבים ביישוב פתחו בהפגנות מול שער הפועלים, ואחרים פנו בטענות נגד ראש המועצה כי הדבר אינו אחראי בשל החופש הגדול, שבו האבטחה ביישוב פחותה והילדים מסתובבים.

שפלר קיבל את דבריהם ודחה את הכנסת הפועלים ליישוב לתחילת ספטמבר. בתגובה להחלטה עתרו הפועלים הפלשתינים לבית המשפט. לטענתם, לאחר שהוחלט על ידי פיקוד מרכז כי יתאפשר להכניס פלשתינים לעבודות שונות תוך עמידה בתנאים ביטחוניים, חל איסור על המועצה לבלום את הכניסה באופן גורף. דבר זה נבדק על ידי יועמ"ש היישוב, והומלץ להגיע לפשרה.

הדבר הגיע בשבוע שעבר אל בית המשפט, והשופט הבהיר כי הוא צפוי לפסוק בעד הפועלים הפלשתינים. כתוצאה מכך הוחלט במועצת אפרת, שבכל אופן היו מעוניינים להחזיר את הפועלים, להגיע לפשרה.

"השופט צפוי לפסוק בעד הפועלים הפלשתינים". פועלים פלשתינים במעבר הגבול (להמחשה בלבד), צילום: מוחמד עבד

שפלר פרסם בסוף השבוע הודעה לתושבים שבו הודיע על החזרת הפועלים: "עם סיום החופש הגדול, תקופה בה החלטתי למנוע כניסת פועלים ע"מ לאפשר חופשה בטוחה יותר לילדינו, וכן ע"מ לאפשר לקבלנים פרק זמן משמעותי לגייס עבודה עברית וכדו', מהלך שנכשל - החל מיום שלישי הקרוב, בהתאם להחלטת הצבא ובהתאם לפסיקת בית המשפט, יכנסו פועלי בנין לשטח המועצה מקומית אפרת. כל זאת יקרה לאחר שסיימנו הערכת מצב מחודשת עם החטיבה המרחבית, ואף קיבלנו את ההחמרות שהוחלטו על ידם, ע"מ להקטין את הסכנות הנלוות ככל האפשר".

בשיחה עם "ישראל היום" מסביר שפלר כי "עוד קודם לבחירות הבהרתי שאני מעדיף עבודה עברית אבל שאני לא מוכן להכניס את אפרת להקפאה, ואם תהיה הזדמנות לבנות לא נעצור אותה בגלל שלא נמצא פועלים". עם זאת, דברי השופט היו חד משמעיים: "האמירה הייתה שאין למועצה סמכות להחמיר על הוראות הצבא".

לא מדובר במקרה היחיד שדבר זה הגיע לבית המשפט. מספר יישובים התחבטו בשאלה זהה בחודשים האחרונים והדיון הגיע לבית המשפט, שם הובהר להם כי יצטרכו להכניס פועלים ליישובים על פי הוראות הצבא – בין אם ירצו בכך ובין אם לא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר