הבור התקציבי ממשיך להתרחב: הגירעון עלה ל-8.3% מהתוצר

בעת הצגת עקרונות תקציב 2025, ציין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי הגירעון לא צפוי לעבור את ה-6.6%, על סמך הכנסות ממסים • באוגוסט נרשם גירעון חודשי של 12.1 מיליארד שקלים, לעומת גירעון של 5.7 מיליארד באוגוסט אשתקד • מדובר בפעם השלישית בה נפרץ תקציב המדינה

שר האוצר סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

משרד האוצר פרסם היום נתונים המעידים על החמרה במצב הגירעון הממשלתי. נכון לסוף אוגוסט, הגירעון עלה ל-8.3% מהתוצר, המהווה כ-161.4 מיליארד שקלים, גידול של 0.3% בהשוואה לחודש יולי.

 

נכון לסוף אוגוסט, הגירעון עלה ל־8.3% מהתוצר, שהם 161.4 מיליארד שקלים. מדובר בגידול של 0.3% בהשוואה לחודש יולי. נזכיר כי בעת הצגת עקרונות התקציב לשנת 2025, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לגירעון התקציבי המעמיק ואמר שבסוף השנה הוא לא צפוי לעבור את הרמה של 6.6%, כפי שנקבע בחוק התקציב. הערכות האוצר מדברות על כך שהגירעון בקופת המדינה יתחיל להצטמצם בעקבות עלייה צפויה בהכנסות ממיסים.

בדיווח של משרד האוצר צוין כי "בעקבות שינוי בהתפלגות ההוצאות השוטפות והוצאות המלחמה, הגידול בגירעון צפוי להימשך עד לסוף הרבעון השלישי של השנה, ולאחר מכן צפויה מגמת ירידה בגירעון בהינתן תרחיש הייחוס המרכזי".

 

אוגדה 98 בחאן יונס. הוצאות המלחמה עומדות על כ-72 מיליארד שקלים, צילום: דובר צה"ל

 

הגירעון החודשי עמד על 12.1 מיליארדי שקלים, בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד שהסתיים בגירעון של 5.7 מיליארדי שקלים. באוגוסט נרשמו הכנסות של כ־37.4 מיליארדי שקלים. הכנסות המדינה מתחילת השנה הסתכמו בכ־315 מיליארדי שקלים ביחס לכ־303 מיליארדי שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

החודש נרשמו הוצאות של כ־49.5 מיליארד שקלים, הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ־399 מיליארד שקלים לעומת כ־303 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

בסקירת בית ההשקעות IBI נכתב בתגובה לנתוני הגירעון: "האוצר ממשיך לציין בהודעה כי קצב הגידול בהוצאות יתמתן בהמשך השנה, אך נראה שלשם כך תידרש התאמה בתקציב הנוכחי, והסיכויים לכך אינם גבוהים נוכח גישת הממשלה הנוכחית. לפיכך, למרות השיפור בהכנסות צפוי, להערכתנו, גירעון גבוה מהיעד של כ־7.5% תוצר, וזאת בתרחיש שבו העימות בצפון לא גולש למלחמה רחבה".

ח״כ נעמה לזימי הגיבה בנוגע לנתוני הגירעון שפורסמו לחודש אוגוסט: "רק היום בבוקר נודע שסוכנות הדירוג מודי'ס שוקלת להוריד שוב את דירוג האשראי של ישראל. כעת אנחנו רואים שוב למה - הגירעון מזנק מחדש בחודש אוגוסט לרמה של 8.3% וכמעט ברור שאין שום סיכוי שנתכנס ליעד הגירעון של 6.6%.

"ההצהרות הראוותניות והריקות מתוכן של שר האוצר לא יסתירו את ההתנהלות המופקרת והמופרעת שלו שמחקה בכמה חודשים הישגים של שנים של הכלכלה הישראלית".

חוק התקציב הראשון

בתוך כך, למרות הזינוק בגירעון ולמרות התנגדות הדרג המקצועי באוצר, הכנסת אישרה  פריצת מסגרת התקציב של שנת 2024 ברוב של 58 בעד מול 52 מתנגדים. יש לציין כי במסגרת החקיקה תוגדל מסגרת ההוצאה, אך יעד הגירעון יישמר ויעמוד על 6.6%.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את חברי הכנסת שהתעלו לגודל השעה באחריות, והעבירו את הגדלת מסגרת ההוצאה לטובת המשך מימון המפונים ותוכנית המילואימניקים".

נזכיר כי בכירי אגף התקציבים במשרד האוצר התעקשו שיש למצוא מקורות מימון אחרים לפינוי המילואימניקים והמענקים בתוך התקציב הקיים, במקום להגדיל את מסגרת ההוצאה. הם הציעו לבצע קיצוצים בכספים קואליציוניים ולסגור משרדים מיותרים.

 

מליאת הכנסת. החוק עבר בקריאה ראשונה, צילום: קוקו

בדיווח של משרד האוצר צוין כי "בעקבות שינוי בהתפלגות ההוצאות השוטפות והוצאות המלחמה, הגידול בגירעון צפוי להימשך עד לסוף הרבעון השלישי של השנה ולאחר מכן צפויה מגמת ירידה בגירעון בהינתן תרחיש הייחוס המרכזי".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר