1.4 מיליארד דולר בסכנה: קרן העושר הגדולה בעולם שוקלת לצמצם את השקעותיה בחברות המסייעות לישראל

אחרי שבית הדין בהאג אסר על נוכחות ישראלית ביו"ש ובעזה, הקרן הנורבגית החמירה את תקנות האתיקה שלה - כך לפי דיווח ברויטרס • החברות שנבדקת לגביהן עצירת ההשקעה הן בעיקר חברות אמריקניות, שמייצרות כלי נשק עבור צה"ל • בין השאר, על הכוונת גם חברת RTX, ששותפה לייצור כיפת ברזל וספקיות רכיבים לנגמ"ש הנמ"ר

גדר ההפרדה ביו"ש. צילום: רויטרס

האם קרן העושר הגדולה בעולם תפסיק להשקיע בחברות ישראליות? מועצת האתיקה של קרן העושר של נורבגיה, המנהלת כ-1.7 טריליון דולר ושנחשבת לקרן ההשקעות הגדולה בעולם, המליצה לדירקטוריון הקרן להימנע בכלל מלהשקיע בחברות ישראליות וכן בחברות זרות שפועלות ביו"ש ובעזה.

צה"ל תקף דירה של משפחת ר'נדור ברצועה // רשתות ערביות

הבסיס המשפטי של ההמלצה הזו הוא בהחלטת בית המשפט הבינלאומי בהאג, כי כלל הפעילות של ישראל ביו"ש ובעזה אינה חוקית. ההחלטה, קובעת מועצת האתיקה של הקרן, מחייבת את הקרן למשוך את השקעותיה מכל חברה שיש לה קשר לפעילות ישראל באזורים הללו.

ההמלצה, שבדרך כלל מתקבלת על ידי דירקטוריון הקרן, צפויה להשפיע על ישראל בצורה ישירה ובצורה עקיפה. באופן ישיר, הקרן תבחן מחדש את ההשקעות שלה ב-77 חברות בארץ כשאלו ייבחנו סביב השאלה האם יש להן קשר לפעילות שהוגדרה כלא חוקית. מדובר בהשקעה של 1.41 מיליארד דולר, שהם 0.1% מכלל ההשקעות של הקרן ברחבי העולם.

שלט הקורא להחרמת ישראל בבית לחם, צילום: אי.אף.פי

ההשפעה השנייה והעקיפה על ישראל נובעת מהכוח העצום של הקרן בעולם ההשקעות הבינלאומי. כיום מחזיקה הקרן מניות בשיעור של כ-1.5% בכ-8,000 חברות ברחבי העולם. אמנם מדובר בכמות מניות קטנה בכל חברה, אבל גודלה של הקרן ועוצמתה עלולים לגרום לחברות רבות שבהן היא משקיעה לשקול את הקשר שלהן עם ישראל. זאת כדי שהקרן לא תמשוך את ההשקעות שלה בהן.

בנוסף, הקרן תחרים לחלוטין יצרניות נשק עולמיות שמוכרות נשק ותחמושת ומסייעות בכך לישראל במלחמה. בין החברות האלו - ג'נרל דיינמיקס, ג'נרל אלקטריק ו-RTX, כולן מייצרות כלי נשק שנמכרים גם לישראל.

ההרס ברצועה, היום, צילום: רשתות ערביות

חשוב לציין שכבר כיום הקרן מחרימה יצרני נשק רבים בעולם שעסוקים בייצור חלקים עבור כלי נשק אטומיים או חלקים שנבנות מהם פצצות מצרר. לכן מבחינת ההשקעות של הקרן היא כמעט לא תצטרך לנתק את הקשר עם חברות שבהן היא משקיעה כיום.

כללי האתיקה של פעילות הקרן נקבעים על ידי הפרלמנט הנורבגי, וההמלצות האתיות שנגזרות מכך מועברות אל הבנק המרכזי במדינה שהוא הגוף שמנהל את הקרן.

מחנה הפליטים ג'נין - קן הצרעות של הטרור בצפון השומרון, צילום: חנן גרינווד

סוכנות הידיעות רויטרס, שאליה הגיע המכתב של ועדת האתיקה, פרסמה כי ההמלצות רחבות מאוד. כל חברה שעוסקת בבניית כבישים ובתים בהתיישבות הישראלית במזרח ירושלים וביו"ש וכן כל חברה שתיתן סיוע טכנולוגי להפעלת המחסום הישראלי סביב האזור ככל הנראה יוחרמו כעת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר