מה ששלי שלכם: חיסכון לכל ילד - כך תפעלו נכון

הורים רבים שואלים את עצמם כיצד לנהוג • כל התשובות לכל השאלות

מחצית מההורים מוותרים על תשואות גבוהות. "חיסכון לכל ילד". צילום: Getty Images/iStockphoto

אחת המשימות הפיננסיות של משק הבית היא חיסכון לילדים בשביל שיוכלו, עם הגיעם לבגרות, לממן לימודים גבוהים, רכישת מקצוע או כל פעילות אחרת שיבחרו. החל משנת 2017 הונהגה בישראל תוכנית חיסכון לכל ילד. נכון להיום מנוהלים בחיסכון זה 15 מיליארד שקלים בקופות גמל וכ־5 מיליארד בפיקדונות בבנקים.

המדינה מפקידה בכל חודש 55 שקלים לחשבון חיסכון של כל ילד וילדה עד להגיעם לגיל 18, וההורים יכולים להפקיד סכום דומה מתוך קצבת הילדים החודשית שלהם. מכשירי החיסכון מהם ניתן לבחור הם 12 קופות גמל והפקדות בתשעה בנקים. מאז תחילת התוכנית, שיעור ההורים שבחרו מסלול השקעה אינו עולה והוא עומד על כ־60% - דהיינו, 40% מההורים לא בחרו מסלול השקעה. 43% מההורים לא ביצעו הפקדה נוספת. כמו כן לפי החלטה שהתקבלה לאחרונה, החל משנת 2025 ניתן יהיה לעבור מחיסכון בבנק לקופת גמל. מי שבחר קופת גמל יכול לעבור בין המסלולים.

חוסכים שמגיעים לגיל 18 יקבלו מענק של 550 שקלים ויכולים למשוך את הכסף, אך יכולים גם להשאירו. משיכה בגיל 21 ומעלה מזכה במענק נוסף של 550 שקלים. עד גיל 21 הביטוח הלאומי משלם את דמי הניהול לחוסכים בקופות הגמל. אלה שלא ימשכו את הכסף יתחילו לשלם דמי ניהול, אך הם יהיו בשיעור נמוך מהמקובל בשוק. ניתן להשאיר את הכסף בקופת הגמל עד לגיל הפרישה ולמשוך אותם אז כקצבה ללא תשלום מס רווחי הון.

הורים רבים שואלים את עצמם כיצד לנהוג. כללית ניתן לומר כי קשה לתזמן את שוקי ההון, אך מהתבוננות בנתונים לאורך זמן עולה כי התשואות בשוקי ההון לטווח הארוך היו בדרך כלל עדיפות על החלופות האחרות.

# אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ השקעות אישי המותאם ללקוח

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר