אגרת גודש? "היתכנות נמוכה, שמחון משתולל על זה" | השיקולים הפוליטיים בהרכבת חבילת המיסים

הוצאות המלחמה והגירעון בתקציב מחייבים על פי גורמי האוצר את התוספות במיסוי וקיצוצים רוחביים בעלות של בין 30 ל-40 מיליארד שקלים • התכנית המתגבשת כוללת בין היתר את העלאת מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס על הפקדות לפנסיה וכן שורה של ביטולים במתן הפטורים ממס • גורם בכיר במשרד האוצר: "זה יכאב, אבל אתה לא יכול להכאיב רק למי שעובד"

"תקציב חשוב מאוד": תקציב המדינה ל-2024 אושר בממשלה (ארכיון) \ וידאו : עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

חבילת המסים הכבדה ביותר זה שנים קורמת עור וגידים: השבוע שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, ונגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, נפגשו כדי לדון בתקציב לשנת 2025, ובשבוע הבא צפויה להיקבע פגישת המשך של השניים, הפעם עם ראש הממשלה נתניהו ועם יועצו הכלכלי פרופ' אבי שמחון. זאת, במטרה להבין מה מרחב התמרון, ומה ההיתכנות הפוליטית של הגזירות הכלכליות שהכינו באוצר. בקרב גורמי המקצוע באוצר ובבנק ישראל קיימת תמימות דעים בכך שיש צורך לנקוט בצעדים דרמטיים כדי למנוע הידרדרות כלכלית נוספת שתיגרם כתוצאה מהרחבת הגירעון בקופת המדינה. בעקבות ההוצאות במלחמה, תקציב המדינה לשנת 2025 מחייב קיצוצים רוחביים והעלאות מסים בסכום של 30 עד 40 מיליארד שקלים.

דיון בוועדת הכספים בנוגע לגירעון התציבי, בראשות היו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

החבילה שהוכנה על ידי אגף התקציבים כוללת שורה ארוכה של מסים שנוגעים לכל משקי הבית והעסקים - כגון העלאת מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס על הפקדות לפנסיה וכן שורה של ביטולים במתן הפטורים ממס. בתחום זה הוצע לבטל, בין היתר, את הפטור ממע"מ על יבוא אישי של עד 75 דולר, פטור ממס על השכרת דירה, פטור ממע"מ באילת, פטור ממס רווח הון על הפקדות נזילות בקרנות השתלמות ועוד. "זה יכאב. אבל אתה לא יכול להכאיב רק למי שעובד", אומר בשיחה עם "ישראל היום" גורם במשרד האוצר ומפרט: "יש פה אירוע מאוד מורכב פוליטית מאין כמוהו. לא יכול להיות שיש פה תקציב שמכאיב לאנשים שעובדים ומי שלא נושא בנטל ,להם לא יהיה שום דבר".

עלות של מיליארד שקלים להותרת המפונים במלונות עד לחודש אוגוסט כולל. מלונות המפונים בים המלח (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

כדי להמחיש את הצורך בקיצוצים והעלאות מיסים הוא מציין בפנינו כי בימים האחרונים מחפשים בבהילות באוצר מקורות תקציביים כדי להאריך את השהייה של המפונים בבתי מלון עד סוף אוגוסט. "אנחנו מגרדים מתחת לאדמה מאיפה להביא את המיליארד הזה", הוא אומר. בשלב זה לא ברור מה מתוך חבילת הגזירות יישאר על הנייר ומה באמת יתממש. "הכל כרגע על השולחן באותה מידה כל ההצעות נמצאות באותה רמת ודאות ואותה רמת אפשרות – המע"מ, קרנות השתלמות, המדרגות, ההקפאות".

אולם, לפי אותו הגורם, צעדים מסוימים מעוררים התנגדות נחרצת מטעם ראש הממשלה ויועצו הכלכלי, פרופ' אבי שמחון – לרבות למשל, מס נסועה (אגרת גודש) – "שמחון משתולל על זה", העלאת מע"מ באחוז נוסף, מעבר ל-18% בשנת 2025, כמו גם הביטול המתוכנן של פטור ממע"מ בייבוא אישי עד 75 דולר. מדובר בצעדים שעלולים לעורר זעם ציבורי, וככל הנראה ההיתכנות להעביר אותם היא נמוכה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר