מהפך: זו העיר הכי חזקה כלכלית בישראל

חברת Bdi Coface פרסמה את הדירוג המלא של הרשויות והמועצות המקומיות • אלו ערים ביצעו קפיצה מרשימה ומי נותרו מאחור?

הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: יוסי זליגר

חולון היא העיר בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל, כך עולה מהדירוג המלא של הרשויות והמועצות המקומיות של Bdi Coface. הנתונים שפורסמו היום מתייחסים לשנת 2022.

חולון החליפה מקומות עם הרצליה שדורגה ראשונה בשנה החולפת. במקום השלישי נמצאת ראש העין. אחריהן ממוקמות נס ציונה ורמת גן. תל אביב קפצה למקום השישי מהמקום העשירי בדירוג הקודם ואחריה מודיעין מכבים רעות, רמת השרון, כפר סבא וראשון לציון.

 

במקומות האחרונים, קרי ממקומות 38-42 ברשימה, ממוקמות רמלה, עכו, קרית ים, נהריה וירושלים.

גשר המיתרים בירושלים, צילום: ישראל שוורץ

מהדירוג של המועצות המקומיות והאזוריות עולה כי כפר שמריהו ממוקמת במקום הראשון ואחריה עומר, סביון, אבן יהודה ובאר טוביה. במקומות האחרונים ממוקמות אלונה, משגב, כפר תבור, הר אדר וקריית עקרון.

כפר שמריהו והרצליה פיתוח ממבט על, צילום: עמי שומן

המחקר של Coface Bdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש בשלושה מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים מבוקרים של העיריות והמועצות ומאגרי מידע עצמאיים.

על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדרוג נכללו רשויות בדרוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל- 10 (הכי טוב). הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים, ה"י), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.

יואל אמיר, מנכ"ל חברת המידע העסקי CofaceBdi אמר כי: "מדד היציבות הפיננסית של ערים ומועצות מקומיות אנו עורכים בכ-15 השנים האחרונות, ומטרתו לייצר תמונת מצב כוללת שמשקפת את היציבות והחוסן הפיננסי של המועצות והערים בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר