קירוי המוביל הארצי. צילום: אריק ארבל

דוראל זכתה במכרז להתקנת מערכות פוטו-וולטאיות על המוביל הארצי

מדובר במערכות לייצור "חשמל ירוק" בהספק של עד כ-75 מגה-וואט, כאשר אלו יוקמו לאורך מקטע של כ-16 ק"מ בתעלת נטופה, שמחברת בין הכנרת למתקן סינון המים שבמאגר אשכול

[object Object]

חברת האנרגיה דוראל, שעוסקת בייזום, הקמה והפעלה של פרויקטי אנרגיה מתחדשת, היא הזוכה במכרז של חברת המים הלאומית מקורות להתקנת מערכות פוטו-וולטאיות על גבי המוביל הארצי. מדובר במערכות לייצור "חשמל ירוק" בהספק של עד כ-75 מגה-וואט, כאשר אלו יוקמו לאורך מקטע של כ-16 ק"מ בתעלת נטופה, שמחברת בין הכנרת למתקן סינון המים שבמאגר אשכול. מדובר בפרויקט הנדסי מורכב ותקדימי, המשלב לראשונה פרויקטי דו-שימוש בשילוב אגירה על גבי המוביל הארצי.

המכרז שיצא לדרכו באוגוסט האחרון והוא מתוכנן לקום בשלבים לרבות תוספת מתקני אגירת חשמל למספר שעות במטרה לספק חשמל גם במהלך שעות אחר הצהריים והערב. המכרז הנוכחי הוא השלב הראשון בתכנית רחבת היקף של חברת מקורות לקירוי המתקנים שלה במערכות פוטו-וולטאיות (סולאריות) לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

טע המוביל הארצי סמוך לקיבוץ קדרים (ארכיון), צילום: ללא

במקורות ובדוראל מאמינים כי קידום פרוייקטי דו-שימוש במתקני תשתית קיימים תומך בצרכי המדינה לביזור מקורות ייצור האנרגיה, הגדלת ייצור ה"חשמל הירוק" וניצול הפריסה הרחבה של מתקני מקורות ברחבי המדינה.  בכוונת מקורות להמשיך ולקדם את התחום גם עבור מאגרי מי קולחין, כאשר בדיקה מקדמית שנערכה בחברה מצאה פוטנציאל ייצור מצטבר של מאות מגהוואט של חשמל, הספק ששווה להקמת מספר תחנות כוח קונבנציונאליות.

יוסי יעקבי, סמנכ"ל ההנדסה והחדשנות של מקורות, מזכיר שחברת המים הלאומית היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה במדינה עם כ-4% מהביקוש ובעלות שנתית של מעל ל-800 מיליון שקל. "כל השקעה נוספת בייעול וצמצום עלויות האנרגיה שלנו תתרום להפחתת עלויות התפעול, תגוון את מקורות אספקת החשמל, תקטין משמעותית את טביעת הפחמן של החברה ותתרום לעמידה ביעדים שהציבה המדינה".

עו"ד אביטל אופק, מנהל פעילות דוראל ישראל, הסביר כי "ייצור אנרגיה מתחדשת המספקת חשמל נקי לאוכלוסייה גדולה, דורש הצבת מתקנים רבים על פני שטחים נרחבים. במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, הקרקע מהווה משאב מוגבל ולכן ניצול דואלי של הקרקע והקמת פרויקטי דו-שימוש כדוגמת הפרויקט פורץ הדרך על גבי המוביל הארצי, מהווה צורך הכרחי במעבר לאנרגיות מתחדשות תוך שימור תכליות קרקע נוספות כגון פיתוח חקלאות. דוראל פועלת ללא לאו לניצול המשאבים והתשתיות הקיימות באמצעות שימוש משותף במתקני תשתית, הן להובלת מים והן להפקת אנרגיה ירוקה, זאת לצד הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים המשלבים אנרגיה ירוקה וחקלאות מדייקת. אנו מברכים על הזכייה במכרז ומאמינים כי זו הדרך המיטבית לניצול משאבי הקרקע בישראל. כמובילת תחום המתחדשות בישראל, הזכייה במכרז מקורות, צרכנית החשמל הגדולה בישראל, הינה אך טבעית עבורנו".

אלי כהן, צילום: יהושע יוסף

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן סיכם ש"מיזם התקנת המתקנים הסולאריים על גבי המוביל הארצי הוא פרויקט שמשלב בין משק המים למשק החשמל, שני תחומים עליהם אמון המשרד. המהלך צפוי להגדיל את השימוש באנרגיה סולרית. אנו מבצעים פעולות רבות על מנת לעמוד ביעדים שלנו להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות, דבר שיגדיל את העצמאות האנרגטית של ישראל, יפחית את זיהום האוויר ויאפשר מחיר תחרותי עבור הצרכן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו