עושים סדר ברפורמה הפנסיונית: מה ישתנה ב-1 ביולי בחסכונות ארוכי הטווח?

החל ממחר נכנסות לתוקף הוראותיה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שמסדירות את מסלולי ההשקעה בכל מוצרי החיסכון, כולל קרנות פנסיה, קופות גמל לחיסכון, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון פרט

קצבת הפנסיה תקטן בגיל הפרישה // צילום אילוסטרציה: GettyImages // קצבת הפנסיה תקטן בגיל הפרישה. צילום: לל

רפורמת החיסכון לטווח הארוך מגיעה בימים אלה אל הישורת האחרונה שלה, וב-1 ביולי נכנסות לתוקף הוראותיה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שמסדירות את מסלולי ההשקעה בכל מוצרי החיסכון, כולל קרנות פנסיה, קופות גמל לחיסכון, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון פרט. אחת ממטרות הרפורמה היא להפוך את עולם ההשקעות לפשוט, נגיש ומותאם יותר לצרכים האישיים של החוסכים, וכן לאפשר יכולת השוואה פשוטה של מסלולים בין חברות ויצרנים שונים של מוצרי חיסכון.

במסגרת הרפורמה, תוסר מגבלת מסלולי השקעה, ייקבעו מסלולי השקעה חובה ויתווסף מסלול השקעה כספי (שיכלול מגבלה של זמן ההשקעה לבחירת הלקוח), בעוד שמסלולי החיסכון תלויי הגיל ומסלולי החיסכון הכלליים יישארו ללא שינוי. אז מה באמת צפוי להשתנות בחסכונות ארוכי הטווח החל ב-1 ביולי? במדריך זה ננסה לעשות סדר בדברים.

על פי רשות שוק ההון, בכל מוצרי החיסכון תוגדר רשימה של מסלולי השקעה בהתאם לאשכולות של תחומי השקעה והוצאות ניהול השקעה. מהם אותם "אשכולות"?

האשכולות הם קבוצות של מסלולי השקעה שאותם רשאים הגופים המוסדיים לנהל. בתוך כל אשכול נכללים כמה מסלולים, שכל אחד מהם מייצג תמהיל השקעות שונה. בעקבות הרפורמה, יידרשו קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקופות הגמל למזג בין מסלולים מסוימים או לפתוח מסלולים חדשים כך שיתאימו למבנה האשכולות החדש. בסך הכל הגדירה הרשות חמישה אשכולות:   

הפנסיה תישלל?, צילום: דודו גרינשפן

אשכול מסלולי השקעה בניהול אקטיבי. באשכול זה, כל המסלולים שיוצעו לחוסכים, בין אם זהו מסלול כספי שקלי, מסלול אשראי ואג"ח, מסלול משולב אשראי ואג"ח עם מניות או מסלול מניות בלבד, יוכלו להשקיע בנוסף גם בנכסים בלתי סחירים, כמו למשל, קרנות תשתיות ונדל"ן, אשראי לא-סחיר או קרנות פרייבט אקוויטי.

אשכול מסלולי השקעה מתמחים סחירים - מסלול אג"ח סחיר, מסלול משולב סחיר, מסלול מניות סחיר ומסלול אג"ח משולב עם מניות סחיר (עד 25% מניות). במסלולי אשכול זה לא תתאפשר השקעה בנכסים שאינם סחירים.

אשכול מסלולי השקעה עוקבי מדדים - מסלול עוקב מדדים גמיש, מסלול עוקב מדד S&P 500, מסלול עוקב מדדי אג"ח, מסלול עוקב מדדי מניות ומסלול עוקב מדדי אג"ח עם מניות (עד 25% מניות). כל מסלול יידרש לעקוב אחרי 3 מדדים לפחות ולכל היותר 10 מדדים, ולהעניק חשיפה לכל אחד מהם בשיעור של בין 10% ל-50%. הרשות החריגה את המסלול העוקב אחר מדד S&P 500 שכבר מוצע כיום ברוב מוצרי החיסכון, ובו תתאפשר גם חשיפה של עד 100% למדד.

אשכול מסלולי אמונה וקיימות - הלכה, שריעה, קיימות וסביבתי. אלה הם מסלולי השקעה שיעוצבו בהתאם לכללי הלכה דתית או תפיסת עולם "ירוקה".

אשכול מסלולי השקעה אקטיביים עם דמי ניהול משתנים על בסיס הצלחה (בדומה לקרנות גידור) – זהו אשכול עתידי, שצפוי להיפתח רק בשלב מאוחר יותר.

מהם היתרונות של השינויים שיחולו במסגרת הרפורמה?

הרחבת מגוון אפשרויות ההשקעה - אפשרות לגוון את תיק ההשקעות של הלקוחות במגוון רחב יותר של מסלולים (אקטיביים, פאסיביים, נכסים סחירים ואמונה).

הפרדה בין מסלולים עם חשיפה לנכסים לא סחירים וחשיפה לנכסים סחירים בלבד - שם המסלול יישקף אם קיימת חשיפה לנכסים לא סחירים ללא צורך בבחינת הרכב הנכסים, ויאפשר ליצרנים להוזיל את עלויות הניהול במסלולים הסחירים.

מסלולים מתמחים זהים בכל המוצרים - מסלולי ההשקעה עם ההתמחויות השונות יהיו פתוחים להשקעה, עם אותה מדיניות השקעה, בכל המוצרים (פוליסות חיסכון, גמל להשקעה, גמל, השתלמות ופנסיה).

מה עושים עכשיו?

בעקבות הרפורמה נדרשים יצרני מוצרי החיסכון לבצע עבור חלק מהחוסכים התאמות ושינויים של מדיניות ההשקעות, או לחילופין מיזוג למסלול השקעה אחר. לכן, נדרשו גופי החיסכון לשלוח לחוסכים מכתבי עדכון מפורטים אודות השינויים שיחולו ב-1 ביולי. בכל מקרה, אם אתם מעוניינים לבחון את מסלולי ההשקעה בחסכונות שלכם, רצוי לפנות אל הסוכן או היועץ הפנסיוני שלכם ולקבל ייעוץ מקצועי בנוגע לבחירת המסלולים התואמים את צורכי החיסכון שלכם.  

 הכותב הוא מנהל לקוח פיננסי בכיר בקבוצת קלי - קבוצת הפיננסים העצמאית הגדולה בישראל. אין לראות באמור המלצה או ייעוץ והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פנסיוני אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר