החשב הכללי חושף: שיאן הפנסיה התקציבית - שופט המקבל כ-100 אלף שקלים בחודש

דוחות המדינה ל-2023: ירידה בחבות הפנסיה התקציבית על רקע עליית הריבית • ירידה חדה בשיווק יחידות דיור • הוצאות מלחמת חרבות ברזל הגיעו ל-29.6 מיליארד ש"ח • יתרת הקרן לאזרחי ישראל עלתה ל-5.4 מיליארד שקלים

שופט בפנסיה מקבל 100 אלף שקל. צילום: צילום: GettyImages (אילוסטרציה)

החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, פרסם היום (ראשון) את הדוחות הכספיים של מדינת ישראל לשנת 2023. הדוחות מציגים תמונה מקיפה של מצבה הכספי של הממשלה, כולל חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים, ומאחדים מעל 200 ישויות שונות.

משרד האוצר, צילום: משרד האוצר

פנסיה תקציבית: ירידה "טכנית" בחבות אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא הירידה בהתחייבות המדינה לפנסיה התקציבית, שעומדת על כ-749 מיליארד ש"ח, לעומת כ-790 מיליארד ש"ח בשנה שעברה. באוצר מדגישים כי מדובר בירידה "טכנית" הנובעת מעליית הריבית במשק, וצפויה להתהפך כשהריבית תרד. למרות הירידה הכללית, נרשמה עלייה של 29 מיליארד ש"ח בחבות בגין עדכון פרמטרים כמו תוספת שנות ותק וגידול בשכר.

תלושי שכר עם פנסיה, צילום: עמי שומן (אילוסטרציה)

שיאני הפנסיה התקציבית הדוח חושף כי שיאן הפנסיה התקציבית הוא שופט המקבל 99,540 ש"ח בחודש. במערכת הביטחון, הפנסיה הגבוהה ביותר מגיעה ל-76,568 ש"ח בחודש, ובמשטרה, גמלאי בדרגת רב ניצב מקבל 73,815 ש"ח בחודש.

חלוקת הפנסיה התקציבית 38% מסך החבות מיועד למערכת הביטחון, 28% לעובדי ההוראה, 19% לעובדי המדינה ו-15% למשטרה ושב"ס. צפוי כי בשנת 2040, סך התשלומים לפנסיה תקציבית יגיע ל-42.7 מיליארד ש"ח.

משבר הדיור: ירידה חדה בשיווק יחידות דיור בשנת 2023 שווקו למגורים כ-35 אלף יחידות דיור, ירידה משמעותית לעומת כ-61 אלף יחידות בשנה הקודמת. הדוח מפרט את תוכניות הממשלה בתחום הדיור, כולל צעדים בתחום התכנון, פיתוח תשתיות והסרת חסמים.

בית המשפט בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

הוצאות המלחמה סך הוצאות הממשלה ברוטו, כולל הוצאות קרן הפיצויים, בגין מלחמת חרבות ברזל בשנת 2023 עמד על 29.6 מיליארד ש"ח.

הקרן לאזרחי ישראל יתרת הקרן לאזרחי ישראל, שהוקמה לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי הגז והנפט, עמדה נכון ל-31 בדצמבר 2023 על כ-5.4 מיליארד ש"ח, עלייה מכ-2.2 מיליארד ש"ח בשנה הקודמת.

הדוחות הכספיים מספקים תמונה מקיפה של מצבה הפיננסי של המדינה, ומצביעים על אתגרים משמעותיים בתחומי הפנסיה, הדיור והוצאות הביטחון. עם זאת, הם גם מראים על התקדמות בתחומים מסוימים, כמו הגידול בקרן לאזרחי ישרא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר