המדינה מקדמת הכפלת ייצוא הגז הטבעי מלוויתן: "צפי להכנסה של מיליארדים"

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות העביר לבעלי שותפות לוויתן מסמך ובו אינדיקציה לכמות הגז הטבעי הנוסף אותו יוכלו לייצא מהמאגר • השר אלי כהן: "עוד צעד חשוב לקראת הרחבת כושר ההפקה של הגז הטבעי בישראל"

צילום: אלבטרוס // קידוח לוויתן. צילום: ללא

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות העביר לבעלי שותפות לוויתן, לבקשתן,  מסמך ובו אינדיקציה לכמות הגז הטבעי הנוסף אותו יוכלו לייצא מהמאגר.

אינדיקציה זו ניתנה כחלק מבחינת האפשרות להרחבה משמעותית של כושר ההפקה מהמאגר, מכ-12 BCM לשנה כיום ל-21 BCM לשנה בעתיד. במשרד האנרגיה אומרי כי הרחבה זו תסייע במידה ניכרת בהגדלת היצע הגז הטבעי במשק המקומי ותניב הכנסות נוספות למדינה המוערכות במיליארדי ש"ח.

מדובר למעשה בצעד ראשון לקראת הרחבת הפקת הגז בלוויתן שיאפשר הגדלת היצוא ושאמור לתת מענה לגידול בביקוש לגז במשק. במשרד האנרגיה אומרים כי הכמות הינה נגזרת של הכללים הקבועים בהחלטות הממשלה בענין יצוא הגז הטבעי, של עבודת מטה סדורה אשר בחנה את צרכי המשק הישראלי ב- 25 השנים הקרובות ובהתבסס בין היתר על תחזיות הביקוש לגז טבעי כפי שהוצגו על ידי חברת נגה ורשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות. בעת הזו, ולאחר הבדיקות המדוברות, תוספת הגז הטבעי לייצוא תעמוד על 118 bcm.

אסדת גז בקרבת "לוויתן", צילום: אי פי

מעבר לתוספת הכמות שאושרה, ציין הממונה במכתבו כי ככל שיינתן היתר ייצוא, יתכן ויכלול התניות נוספות אשר קשורות להבטחת אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי, בשלל סיטואציות עתידיות. בהודעת משרד האנרגיה נכתב כי "ככל שבעלי המאגר ימצאו גז טבעי נוסף  ויוכיחו להנחת דעתו של הממונה על הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות כי היקף הגז הטבעי במאגר גבוה מהחישוב עד כה, הממונה ישקול הגדלת כמות היצוא בהתאמה לכמות הנוספת שתמצא ועד להיקף שלא יעלה על 145 bcm".

במשרד האנרגיה מדגישים כי לא מדובר בשלב זה על היתר יצוא ולא על הבטחה להיתר כזה אלא על תשובה להליך בדיקה שנעשה על בסיס הנתונים הקיימים כיום בידי הגורמים הרלוונטיים במשרד האנרגיה והתשתיות.

אלי כהן, צילום: יהושע יוסף

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן: "ברצוני לברך על עוד צעד חשוב לקראת הרחבת כושר ההפקה של הגז הטבעי בישראל, מה שיוביל להגברת הבטחון האנרגטי, פיתוח יכולות של המשק להתגבר על כלל האתגרים, חיזוק הקשרים הבין לאומיים של ישראל, וכמובן תרומה אדירה לכלכלה הישראלית ולהכנסות המדינה. אני מודה לצוות המקצועי בהובלת מנהל אוצרות טבע, רשות הגז הטבעי והלשכה המשפטית במשרד על עבודה מקצועית ורצינית, המאפשרת הבטחת אספקת גז טבעי לשנים קדימה וכן הרחבת יכולות ההפקה מהמאגר כבר בזמן הקרוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר