הילולת הבאבא סאלי ותקציב למשרד שנסגר: ועדת הכספים צפויה לאשר חלוקה של מאות מילוני כספים קואליציוניים

מדובר בעודפי התקציב, יועברו 722 מליון שקלים מעודפי 2023 • כ-300 מיליון שקלים צפויים לעבור למשרד ההתיישבות של השרה סטרוק • ח"כ בליאק מיש עתיד קרא לח"כים מהליכוד: "הצטרפו אלינו בניסיון לעצור את הביזה" • ח״כ נעמה לזימי: "אני רוצה להגיד לממשלה הזו - אתם חרפה למדינה כולה, אתם ממשלת הקיצוצים הלאומית שהחליטה להפקיר את הפריפריה ואת המדינה כולה"

ועדת הכספים (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, דנה הבוקר (שני) על השינויים בתקציב לשנת 2024. מדובר בהעברת עודפים שגרתית של כספים קואליציוניים שלא נוצלו בשנה שעברה לשנה הנוכחית, אבל חברי הוועדה מהאופוזיציה קוראים לעצור את ההעברות משום שהן לא חיוניות בזמן המלחמה וכי מדובר במשרדים מיותרים. 

לאחר 4 שעות של דיון סוער, הוחלט על העברות עודפי התקציב משנת הכספים 2023, לשימוש בשנת הכספים 2024: כ-5 מיליון ש"ח עודפי תקציב נשיא המדינה - העודפים בגין הוצאות שוטפות בעקבות התקשרויות חוצות שנת תקציב. כ-559 מיליון ש"ח עודפי משרד החקלאות – העודפים בגין הוצאות שוטפות לפעילות המשרד הכוללות התקשרויות ורכש, אבטחה, ניקיון, שמירה, הוצאות שוטפות לפעילויות מנהל המחקר החקלאי, תמיכה ומחקרים בחקלאות, תמיכות צער בעלי חיים וכן הוצאות הפעילות המקצועית במנהלת תנופה.

כ-310 מיליון ש"ח עודפי משרד המדע התרבות והספורט – העודפים במסגרת: תכניות פעילות משרד המדע בתחום הבלתי פורמלי ובמחקר יישומי באקדמיה, תפעול כהוצאות חשמל, ארנונה, מחשוב ועוד, פרויקטים חוצי שנת תקציב במרכז הסברה האמון על הטקסים הממלכתיים, רשות העתיקות בגין התחייבויות חוצות שנת תקציב, מנהל התרבות ומנהל הספורט.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

מדובר בין היתר בהעברות מתקציבים של המשרדים הבאים: משרד התפוצות, משרד ירושלים ומסורת, המשרד לשיוויון חברתי, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד ההתיישבות ומשרד החינוך.

ועדת הכספים בכנסת היום, צילום: אורן בן חקון

ח"כ ולדימיר בליאק צייץ כך: "אז במה תעסוק ועדת הכספים של הכנסת בדיון על השינויים בתקציב, שמונה וחצי חודשים בתוך המלחמה הכי קשה בתולדות מדינת ישראל? שימו לב: בסעיף 'הוצאות חירום אזרחיות' סמוטריץ' מבקש להעביר 10.3 מיליון ש"ח למיגון. מיגון זה חשוב. באזורים רבים ברחבי הארץ האזרחים והרשויות מחכים למיגון. אבל סמוטריץ' מעביר 10.3 מיליון ש"ח ליעד אחד בלבד - מיגון אוטובוסים ביהודה ושומרון. 

משפחות חטופים בוועדת הכספים בכנסת, צילום: אורן בן חקון

משרד התפוצות המיותר של שיקלי יקבל, על חשבון עודפי 2023, 26 מיליון ש"ח, משרד ירושלים והמסורת המיותר של פרוש יתפנק ב-23 מיליון ש"ח, המשרד לשוויון חברתי המפורק של מאי גולן יהנה מתקצוב נוסף בסך 94.5 מיליון ש"ח, המשרד לשיתוף פעולה אזורי הסופר מיותר של דודי אמסלם ישמח לבזבז עוד 27.5 מיליון ש"ח, משרד החינוך מבקש להעביר לטובת 'מנהל החינוך ההתיישבותי' 213.3 מיליון ש"ח".

"היות ואין פירוט בבקשת האוצר, יהיה מעניין לברר בדיון כמה מתוך הסכום הגדול הזה יוקצה לרשויות בצפון הארץ וכמה ליהודה ושומרון, משרד ההתיישבות האגדי של אורית סטרוק יקבל על חשבון העודפים של השנה שעברה סכום עצום של 302 מיליון ש"ח (!) - למימון גרעינים תורניים ולחטיפה להתיישבות.

השרה אורית סטרוק., צילום: אורן בן חקון

"כאן אין צורך בבירור: החלק הארי יוקצה לטובת המגזר של סמוטריץ' וסטרוק - ולקינוח נעבור לדובדבן שבקצפת ההפקרות התקציבית. המשרד לשירותי דת מבקש להוסיף לתקציב 2024 עוד 60 מיליון ש"ח, כולל 18.6 מיליון ש"ח למימון. הילולת הבאבא סאלי, שהתקיימה בנתיבות בינואר השנה, בשיא הלחימה. טוב, לא באמת מפתיע שהחבר'ה שם לא חוסכים בכספי ציבור. אני קורא לחברי ועדת הכספים מטעם הליכוד - אליהו רביבו, אלי דלל, חנוך מילביצקי ואתי עטיה - להצטרף לאופוזיציה בניסיון לעצור את הביזה, ולהפנות את התקציבים לאזרחים באמת צריכים אותם: לרשויות בצפון ובדרום, למפונים, לעסקים הקטנים, למשפחות החטופים".

במהלך הוועדה הוא הוסיף: "יש עודפים שלא נוצלו אז בואו נעצור רגע. אנחנו מכירים את הצרכים של אזרחי מדינת ישראל היום – בדרום, בצפון המופקר, של העסקים הקטנים - בבריאות בחינוך, ברווחה. בואו לא נעביר את זה. באיזה עולם אתם חיים שאתם מעבירים עוד 300 מיליון שקל לסטרוק? איפה אתם חיים? אתם מנותקים מהעם. בואו נעצר ונחשוב האם צריך להעביר עוד 27 מיליון שקל למשרד לשיתוף פעולה אזורי של אמסלם שהדבר האחרון שהוא עושה זה שיתוף פעולה אזורי".

חברת ועדת הכספים, ח״כ נעמה לזימי, תקפה: ״מדובר בממשלת ה'בייס', שמעבירה מאות מיליוני שקלים אך ורק לסקטורים ומקורבים. להתנחלויות, למועצות הדתיות, לחינוך החרדי ולמשרדים המיותרים. מדובר בביזה חסרת תקדים, ועוד בזמן המלחמה הקשה ביותר שידענו. אפילו במיגון עושים איפה ואיפה ונותנים במיוחד כספים ליהודה ושמרון ומזניחים את הצפון. מדובר בממשלה שאיבדה כל דרך, שגם עכשיו ממשיכה להפקיר את הצפון, המפונים, משפחות החטופים והפריפריה".

"לבסוף, יעלה היום במליאה החוק לקיצוץ העמוק בתקציבי הספריות הציבוריות. דווקא בעיצומו של שבוע הספר העברי - מקצצים בתקציב הדל של המשאב הציבורי החשוב הזה שהופך אותנו לעם הספר. אני רוצה להגיד לממשלה הזו - אתם חרפה למדינה כולה, אתם ממשלת הקיצוצים הלאומית שהחליטה להפקיר את הפריפריה ואת המדינה כולה. אין בכם שום דבר יהודי, לאומי, או ציוני. החרבתם כל חלקה טובה ולא ניתן לכם להמשיך בכך".

ח"כ אורית פרקש הכהן בוועדת הכספים במהלך הדיון: "הוועדה הזו לא מתעסקת בשום דבר אמיתי חוץ מיד רוחצת יד. היא הפכה לוועדה שאין בה טעם" יו״ר הוועדה בתגובה: הוציא את אורית פרקש בשלוש קריאות, "את לא חייבת לבוא".

"הוועדה הזו לא מתעסקת בשום דבר אמיתי חוץ מיד רוחצת יד״: יו״ר הוועדה הוציא את אורית פרקש הכהן בשלוש קריאות

עוד טענה פרקש הכהן: "מה הייתם עושים אם הייתם שר האוצר בסיטואציה כזו? משרד האוצר מקיים דיונים קדחתניים על החמרות הגזרות, מדברים על העלאה והקדמה של עוד אחוז במע״מ, על מיסוי של החסכונות שלנו, נערכים לתקציב שחור בשנה הבאה, והנה פתאום יש הזדמנות - הודעות על עודפים של משרדי ממשלה שחלקם מיותרים, עם כספים קואליציוניים שלא קוצצו בתקציב האחרון. 302 מיליון ש״ח בתקציב האחרון עודף לשרה סטרוק שהיא לא יודעת מה לעשות איתם והכסף יוצא לה מהאזניים, ורק הבוקר נודע שלסטרוק יש עוד מתנה של עוד 15 מיליון ש״ח".

"כל שר אוצר נורמלי היה אומר Hold your horses, ומנחה את אנשי אגף התקציבים לעבור על כל סעיף. איך מכנסים את הוועדה בכזו בהילות כדי להעביר מהר את הכספים האלה בלי לראות אם יש פה כסף שאפשר לחסוך לציבור".

ח"כ חלד עמאר טען: "אסור היה להעלות העברות תקציביות היום, אנחנו מעבירים המון כסף. מישהו יודע מה קורה בצפון היום? כמה תושבים בלי מיגון? אני מכיר את השטח, לא הייתה שום סוללה, צריך להביא את צה"ל לכאן ולשמוע את הדברים, אני רואה שמסתכלים רק על טובת כל קבוצה וקבוצה בקואליציה".

שלומית ארליך, יועמ"ש ועדת הכספים הגיבה: "עשינו בדיקות במשך חודשים, נעשה שיח משותף עם משרד האוצר ומשרד הביטחון, ביקשנו לקבל נ"צ מדויק של מיקום הצבת הסוללה שדובר, והמצב הראה שהיה שינוי. הוצג כי לא כל עסק יכול להראות מול המחזור הקודם בחינה, ולכן נאמר שההוצאות הקבועות יטיבו עימם יותר".

שריפות בצפון לאחר ירי חיזבאללה (ארכיון), צילום: דוד כהן, ג'יני

משמעות הכספים הקואליציוניים

בכל שנה יש עודפים לא מנוצלים, מדובר בכסף שאושר בשנת התקציב 2023 ולא מומש עד שנת התקציב 2024 , בטח בשנה בה עדכון התקציב עבר רק בדצמבר, לא מדובר בדבר חריג. אלא שהשנה ניתן היה לצפות שהקואליציה תוותר על העברות העודפים למשרדים שלא נחשבים לחיוניים.

זאת ועוד, ברגע האחרון נוספו שתי בקשות להעברות חדשות - אחת מהן היא למיגון האוטובוסים ביו"ש והשנייה - למיגון מוסדות ציבור ושיפוץ מקלטים בדרום ובצפון. לדברי האופוזיציה מדובר בניסיון להשתיק את הביקורת על יתר ההעברות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר