בכיר לשעבר בחברת החשמל: "לא הייתי פוסל את תרחיש העלטה"

בשיחה עם "ישראל היום" אמר אורן הלמן, הסמנכ"ל עד לפני שלושה חודשים התייחס לאזהרת בכיר חברת ניהול החשמל: "תפקידם של מובילי מערכות הוא להגיד לציבור את האמת" • עלייה בביקוש לגנרטורים לאחר האזהרה • מנכ"ל חברת החשמל תקף את גולדשטיין בראיון ל"ישראל היום": "אין לו מושג, הוא לא היה איתנו בעבודות השטח במלחמה"

שאול גולדשטיין מנכ"ל נגה: אנחנו במצב לא טוב ולא מוכנים למלחמה אמיתית" // INSS

ישראל תהיה בעלטה? בכיר בחברת החשמל עד לאחרונה, אורן הלמן, הגיב אחר הצהריים (חמישי) לאזהרת הבכיר בניהול מערכת החשמל כי "נסראללה יוכל בקלות להפיל את הרשת בישראל", ואמר: "לא הייתי מזלזל ופוסל את דבריו הקשים". (צפו בסרטון בראש הכתבה)

עוד אמר הלמן ל"ישראל היום": "תפקידם של מובילי מערכות הוא להגיד לציבור את האמת, גם אם היא לא נעימה, ואולי לפעמים מפחידה. אחריות היא לומר דברים שאינם נעימים".

"להגיד לציבור את האמת". הפסקת חשמל (ארכיון), צילום: עמי שומן

הלמן, ששימש עד לפני כשלושה חודשים כסמנכ"ל, הוסיף: "לצערי, אנרגטית הגענו לא מוכנים למלחמה כזו. תיאום ציפיות עם הציבור חייב להיעשות. בוודאי שלא לזלזל ביכולות של האויב, שלצערי מכיר היטב את מערכת החשמל שלנו.

"מומלץ גם להקשיב למה שאומר ראש רשות חירות לאומית, רח"ל (הזהיר בראיון ל"ישראל השבוע" כי "תרחיש הייחוס הוא שחצי מדינה תנותק מחשמל; ס.ג).חייבים לרוץ מהר קדימה עם ייצור מבוזר, אנרגיות מתחדשות, אגירת חשמל ומיקרוגרידים".

בתוך כך, שעות בודדות לאחר האזהרה ברשת מחסני חשמל מדווחים כי בעקבות הדברים שנאמרו הבוקר על ידי מנכ"ל נגה נרשם גידול של כ-15 אחוזים בהיקף המכירות של גנרטורים ותחנות כח בהשוואה להיקף המכירות היומי הממוצע במהלך החודש האחרון.

אין לו מושג בחשמל

בניגוד לדבריו של הלמן, מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל תקף את שאול גולדשטיין ואמר ל"ישראל היום": "הבן אדם בא ואומר דברים שאין לו מושג. אם היו לו עובדות ונתונים מוכחים שיגיד, אני לא סותם פיות אבל אין לו מושג בחשמל, במערכות ייצור חשמל , לא במשמעות של עבודת בשטח ולא במיגון. אנחנו עושים את זה במתכונת פי כמה ויותר משמעותית ממה שקבע פיקוד העורף וגם רח"ל. אנחנו יזמנו את זה והקדמנו את המאוחר. איך הוא אומר משהו על בסיס משהו שהוא לא יודע? הוא לא היה איתנו בעבודות בשטח במלחמה". 

עוד הוסיף: "אנחנו נערכים עם עבודת מטה רחבה שהיא כל הזמן מתעדכנת. רכשנו בטרם עת ציוד, מלאי חלקי חילוף, ערכנו מיגון פאסיבי ואקטיבי ברוב המתקנים האסטרטגיים והקמנו שתי מערכות גיבוי חלופיות לשליטה על המערכת שלנו. חברת נגה מתוקף חוק שעת החירום אמורה לתכלל את כל הנושאים שקשורים למערך האנרגיה במדינת ישראל בשעת חירום. זה אומר שהיא צריכה להנחות את הגורמים הרלוונטים ולוודא שהם מבצעים. היא צריכה להנחות איך להתארגן, באיזה היקף והאם לבצע פעולות שונות לטובת התמודדות עם מצב חירום.

שפיגלר המשיך לתקוף את גולדשטיין: "ב-19 באפריל פנינו אליו על מנת שיצטרף אלינו לתרגיל רטוב, שאנחנו הכנו אותו ולא הם. באנו לשטח עם ציוד של 18 משאיות, שני מנופי הרמה, שתי במות הרמה, תוך 48 שעות. הקמנו מערכת חלופית לתחנת משנה שמבחינתנו נפגעה, כדי לספק חלופה של חשמל לכל אותן תושבים שהיו מחוברים לתחנה הקבועה שנפגעה. אחר כך עשינו עוד תרגיל והזמנו אותם והם לא באו".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, צילום: חברת החשמל

אתה לא מסכים עם התרחיש של גולדשטיין. מה אתה כן מסכים שיכול לקרות?

"עובדי חברת החשמל הם אצילי נפש, מלח הארץ, הם מקצועיים ומבינים את גודל השעה באופן שאין לו אח ורע במערכות אחרות. הם נמצאים שמונה חודשים בכל מקום וארבעה מהם קיפחו את חייהם. ככל שנוכל להגיע לשטחים הנדרשים כדי לבצע את המוטל עלינו ולספק חשמל, יהיה חשמל לטובת תושבי מדינת ישראל. ככל שנוכל להגיע לשטח, לא יהיו מצבים של הפסקות חשמל לזמן ארוך מדי. הוכחנו את זה במשך שמונה חודשים בכל צפון המדינה".

אתה ממליץ כעת על רכישת גנרטורים?

"אני כבר אמרתי שאני לא קונה גנרטור ולקרוביי אני גם ממליץ שלא לקנות גנרטור. אם יהיה מצב קולוסואלי, הוא לא יעזור כי צריך לתדלק את לתדלק את הגנרטורים ולא יהיה לאנשים סולר. אז הם קיבלו חשמל לכמה שעות ומה אחר כך? זה לא משחק ילדים. זה עניין של בטיחות וזה יכול להוות מפגע באנשים, בגלל פליטות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר