הכוונה להטיל מס נסועה לרכבים חשמליים קורמת עור וגידים. הבוקר (שישי) הודיעו משרד האוצר ורשות המסים כי פרסמו להערות הציבור תזכיר חוק מס נסועה לרכב חשמלי ופלאג-אין. זאת כחלק מ"מסגרת הצעדים להתמודדות עם הגודש בכבישים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית".
פקקים בדרך נמיר (ארכיון)
הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקלים לכל 100 ק"מ על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים.
המיסוי בגין הנסועה השוטפת של רכבים חשמליים ופלאג-אין ורכבים שאינם מונעים על ידי בנזין וסולר, נקבעה ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר ובהפחתת התועלות הסביבתיות של הרכבים החשמליים כמו הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש.
לפי האוצר ורשות המסים, הטלת המס מהווה כלי משמעותי בהתמודדות הממשלה עם החמרת הגודש בכבישים בישראל, שהנו מהגבוהים ב-OECD. מעבר לכורח התחבורתי, מס הנסועה הינו אחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר בעקבות המלחמה. חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר לאור הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ושיתרמו להורדת היחס חוב-תוצר.
לצד זאת, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו