יגביר את השימוש בתחבורה ציבורית? מתחמי הרכבות יהפכו למרכזי מסחר ותעסוקה

המטרה: להפוך את המתחמים למרכזי תחבורה משולבים כמו במדינות אחרות בעולם • בשלב הפיילוט ישווקו שטחי מסחר ברכבת במודיעין • מנכ"ל משרד התחבורה: "אזרחי ישראל ייהנו ממתחמי תחבורה שיכללו קניונים, משרדים ואפילו מגורים"

הדמיה של מתחם שיוקם ברכבת. צילום: רכבת ישראל

יגבירו את האטרקטיביות? משרד התחבורה ורכבת ישראל חתמו היום (שלישי) על הסכם עם רשות מקרקעי ישראל והמדינה לפיתוח אזורי מסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת בכל רחבי הארץ.

המטרה היא להפוך את המתחמים למרכזי תחבורה משולבים, בהם יתבצעו מעברים נוחים וקלים יותר בין אמצעי התחבורה השונים וכן להגביר את הרצון להשתמש בתחבורה ציבורית.

חתימת הסכם על בנייה במתחמי הרכבות, צילום: רכבת ישראל

בשלב הפיילוט, ישווקו שטחי מסחר, מגורים ותעסוקה במתחם הרכבת במודיעין במטרה לנצל תשתיות הממוקמות בלב אזורי הביקוש בישראל. לאחר מכן יוקמו פרויקטים נוספים בתחנת לוד וכרמיאל. לדברי מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "מרכזים אלה גם ישפרו את המציאות התחבורתית בישראל, על ידי משיכת יותר משתמשים לרכבת והפחתת עומסי התנועה בכבישים, וכן ישפרו את יציבותה הפיננסית של הרכבת, באמצעות פתיחת אפיקי הכנסה חדשים ואסטרטגיים".

יגביר את השימוש?, צילום: הרצי שפירא

הרעיון למודל מגיע מלמידה ממדינות רבות בעולם בהן תחנות הרכבת משמשות גם ממרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר ולא רק כתחנת מעבר לנוסעים. ברבים מהפרויקטים יוקמו גם מרכזי תחבורה המשלבים את מערכות התחבורה העירוניות. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "המרוויחים הגדולים הם אזרחי ישראל, שייהנו בשנים הקרובות ממתחמי תחבורה ציבורית שיכללו קניונים, משרדים ואפילו מגורים להשכרה".

"אנחנו מדברים על תפיסה תחבורתית וחברתית כוללת בכמה רמות, הן של שילוב מגוון אמצעי תחבורה במקום אחד נגיש וזמין, והן בשילוב התחבורה במרקם החיים הכולל תעסוקה, מגורים ופנאי״. אמרה שרת התחבורה מירי רגב.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: ״ההסכם שנחתם היום מאפשר ניצול מיטבי של משאבי הקרקע ומהווה מקור הכנסה שיסייע בקידום פרויקטים תשתיתיים בעתיד״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר