מנהל רשות הספנות והנמלים, צדוק רדקר, נתן היום (חמישי) ביקורת חריפה על יו״ר נמל אשדוד שאול שניידר. זאת, בעקבות פנייתו של שניידר אתמול ודרישתו לשלול את "כתב ההסמכה של הנמל הסיני עד לסיום המלחמה, והפסקת השתתפות נציגו בהערכות מצב רגישות".
עובדי נמל אשדוד משחקים כדורגל בזמן שהסחורה מחכה לפריקה (ארכיון) // איגוד יבואני התבואות
בקשתו של שניידר מבוססת, לטענתו, על כך ש"התפתחות המלחמה תלויה בגורמים המוגדרים על ידי המערב כ'ציר רשע', וכוללות את סין, רוסיה ואיראן. ניתן לראות בנקל עד כמה התיאום בין המדינות הוא לא פחות ממושלם בכל הנוגע לפגיעה בחוסנה הלאומי והכלכלי של ישראל. סין היא אחת מהמעצמות העולמיות אשר לא רק שהפנו גב לישראל, אלא אף פועלת בגלוי נגדה. למעשה, היא מפעילה חרם סחורות על ישראל באמצעות הוראה ישירה לחברות הספנות קוסקו ואואוסיאל להפסיק לפקוד את נמלי המדינה".
במכתב שהגיע לידי "ישראל היום", רדקר משיב לפנייתו של יו"ר הנמל, ומטיח בו ביקורת חריפה: "הופתענו לקבל את מכתבך הכולל מידע שאינו מדויק עד כדי שגוי, כתוב בצורה מגמתית, עלול להביא להטעיית הציבור ולגרום לפגיעה קשה בסחר הימי של ישראל. בנוסף, הוא פוגע ביחסי החוץ של ישראל ואף עלול להזיק למאמצי המלחמה. מכתבך משקף חוסר בקיאות בענף ואנו רואים בחומרה רבה את עצם כתיבתו, כל שכן את הפצתו, לרבות הדרך בה הוא נעשה".
יצויין כי רשות הספנות והנמלים היא הרשות האחראית על פי חוק לפיקוח רגולטורי וקידומם של הספנות הישראלית וענף הנמלים הישראלי. נציין עוד כי מאז פרוץ המלחמה גוברים חששות בענף התשתיות בנוגע למעורבות הגבוהה של חברות סיניות בישראל בתחום הנמלים, תשתיות ותחבורה – כמו הרכבת הקלה של גוש דן, מנהרות הכרמל ועוד. החששות הוגברו מאז הפסקת חברת הספנות הסינית קוסקו לפעול בישראל.
רדקר כותב ליו"ר נמל אשדוד כי חברת אס.איי.פי.ג'י., המפעילה את נמל המפרץ, הינה חברה ישראלית והיא בבעלות חברתZHANGHAI INTERNATIONAL PORT GROUP CO. LTD (SIPG) . לדברי רדקר, "החברה מחויבת לפעול בהתאם לרגולציה ולחוקים הישראלים החלים עליה, ובהתאם לכתב ההסמכה שניתן לה למתן שירותי נמל"
"החלטה עסקית"
רדקר מתייחס במכתבו גם להחלטת קוסקו הסינית להפיק לפעול בישראל, וכותב שמדובר בהחלטה עסקית. לדבריו, "החלטתה של חברת הספנות COSCO להפסיק כל שירות אל וממדינת ישראל, בכדי להימנע מעימות עם הכוחות החות'ים הפועלים באזור הים האדום, אף שהיא עשויה לפגוע מעט בזרימת הסחר אל ומישראל, איננה במקומה. הרי שמדובר בהחלטה עסקית, וככל הידוע לנו היא אינה עמדה רשמית של הממשל הסיני, ולא ניתן להשליך ממנה על פעילות החברה, או חברות ספנות אחרות".
מעבר לכך, מציין רדקר כי "חברת OOCL ממשיכה לשרת את הסחר הישראלי, ופועלת בנמל חיפה ובנמל אשדוד, כך שההתייחסות לגביה איננה נכונה, ומשכך איננה במקומה. לסיכום, לאשורך כי מדינת ישראל, ובכלל זה משרד התחבורה ורספ"ן, פועלים בכל המישורים להבטחת ביטחון אזרחי המדינה. החברה פועלת על פי כתב הסמכתה, וההנחיות שניתנות לה על ידי הגורמים המורשים לכך. משכך, מכתבך חורג מתפקידה של חברת נמל אשדוד, שהינה למעשה חברה מתחרה לחברה במתן שירותי נמל, ומעלה חשד למטרת משלוח המכתב על ידך, שמא לא נשלח למטרות הנקובות בו".
"להבא בנושאים אלו ובעת הזאת ראוי לבדוק היטב את הנתונים ולתאם את עמדותיך בנושא רגיש זה עם גורמי המדינה קודם לפרסומם ברבים", הוא חותם את המכתב בנזיפה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו