הפתרון היבשתי לאיום החות'י על ישראל עובד ורושם עלייה חדה בביקושים להובלות מהמזרח לישראל דרך הנתיב היבשתי. בחברת טראקנט שהתחילה להפעיל לאחרונה את "הגשר היבשתי" בין נמלי דובאי וחיפה מדווחים על עלייה בביקושים שנרשמה בין היתר בעקבות האיום החות'י.
תיעוד מתימן: מורדים חות'ים רוקדים על סיפון הספינה "גלקסי לידר"
חנן פרידמן, מנכ"ל טראקנט אמר בשיחה עם "ישראל היום" כי "במקור נכנסנו לאירוע כדי לקצר את המעבר של הסחורות מהמזרח לישראל ב-10 ימים, משם זה התחיל, אבל עכשיו גם הפכנו לאלטרנטיבה בטוחה יותר".
בעוד שלאוניה לוקח שבועיים להגיע מנמל דובאי לנמל אשדוד, משאית עושה דרך זו ב-4 ימים בלבד. בשל האיום החות'י חברות ספנות ענק הודיעו כי ינתבו מחדש את תנועת האוניות שלהן מסביב לאפריקה - מדובר בסיבוב שעל פי הערכות יאריך את הדרך בחודש.
מחיר ההובלה במשאית עומד על כ-1.2 דולר לק"מ, יקר בכ-20% ממחיר ההובלה דרך הים בימי שגרה. מאז פרוץ המלחמה, מחירי ההובלה הימית קפצו, ולכן בטראקנט אומרים כי המחיר שלהם כיום נהיה זול יותר מההובלה באוניות מטען.
אז הפתרון היבשתי אומנם קצר משמעותית ובטוח יותר, אך מדובר בפתרון שלא יוכל להחליף בהיקפו את אוניות המטען, שכן במעבר הגבול שייח' חוסיין יכולות לעבור כ-350 משאיות ביום, אך מנגד מדובר באלטרנטיבה חדשה ובטוחה שמקצרת את זמן המשלוח ומהווה במידה מסוימת הכנה ל"מזרח תיכון חדש" - פיתוח יחסי סחר באזור במסגרת הסכמי אברהם.
לא משתלם למכוניות
פרידמן מספר שמשאיות החברה כבר מובילות מוצרי מזון, פלסטיק, מכונות וציוד שונים מהודו ומסין. עם זאת, בשלב הזה מסביר פרידמן כי בנוגע למכוניות הוא אינו רואה כדאיות כלכלית היות שבעוד באונייה נכנסות כ-4,000 מכוניות, משאית יכולה להוביל בין 8-10 מכוניות בלבד, ולכן מדובר בתוספת עלות של כ-700 דולר למכונית. זאת ועוד, בתקופה הנוכחית מלאי המכוניות החדשות שלא נמכרו גבוה בשל ירידה בביקושים, ולכן גם אם המכוניות המיובאות יגיעו לישראל תוך חודש ויותר במסלול העוקף תעלת סואץ - לא תיווצר פגיעה בשוק זה.
נזכיר כי לפני שבוע הודיע חברת טראקנט שנסחרת בבורסת תל אביב על חתימה על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה עם חברת Puretrans FZCO, מאיחוד האמירויות, העובדת בשיתוף פעולה עם חברת נמלי דובאי DP WORLD, (דובאי, איחוד האמירויות), המתמחה בתיווך לוגיסטיקה, הובלה ותחבורה.
במסגרת ההסכם, הצדדים ישתפו פעולה בקשר עם ההובלה היבשתית של מטענים בנתיב "הגשר היבשתי" המחבר בין איחוד האמירויות, דרך סעודיה וירדן, לבין נמל חיפה בישראל, על מנת שמשלוחי מטענים וספקי שירותי הובלה יוכלו לעשות שימוש בפלטפורמת טראקנט לשם ייעול ההובלה בנתיב זה.
במסגרת שיתוף הפעולה יכללו שירותי טראקנט למשתמשי נתיב הגשר היבשתי אוטמויזציה של הובלת המטענים, מעקב בזמן אמת אחר משאיות ומצב המשלוחים, חישובי פליטות לכל משלוח ועוד. הצדדים הסכימו כי שיתוף הפעולה ביניהם בתקופת ההסכם ייעשה על בסיס בלעדי, באופן שכל משלח מטענים המשתמש בשירותי השותף העסקי, יעשה זאת באמצעות פלטפורמת טראקנט בלבד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו