איום החות'ים עלול לפגוע אנושות ביבוא: ""ייווצר מצור ימי על ייבוא לישראל בהיקף של 80 מיליארד שקל בשנה"

חשש לפגיעה רחבת היקף בכלכלת ישראל • "תיגרם פגיעה בזמני אספקה ובזמינות מוצרים והתייקרות בגלל מחסור בשרשרת האספקה"

אמצעי הלחימה בנמל אשדוד. צילום: ללא
 

המצור הימי שעלול להיווצר על ישראל כתוצאה מאיום החות'ים עלול להביא לפגיעה רחבת היקף בכלכלת ישראל.

נראה כי מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת, לאחר שגם אתמול התרחש אירוע פגיעה בספינה. לפי פרסומים, טיל שיוט נגד ספינות שוגר מתימן אל עבר המכלית המסחרית שעשתה את דרכה לנמל אשדוד והובילה חומר כימי. 

איש מיליציה של המורדים החות'ים ברקע ספינה בים סוף, צילום: אי.פי.אי

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, מסביר על ההשלכות של ההסלמה בים האדום בשיחה עם "ישראל היום": "ראשית, מדובר על עלייה במחירי ההובלה הימית לישראל, כתוצאה מהארכת מסלול הנסיעה בכ־30 יום לאוניות שימשיכו להגיע לישראל מהמזרח, במסלול ארוך שעוקף את אפריקה, במקום מעבר דרך מיצרי באב אל מאנדב ותעלת סואץ".

"שנית, קווי ספנות שיחליטו לוותר לחלוטין על מעבר בנמלי ישראל, וכתוצאה מכך תיגרם פגיעה בזמני אספקה ובזמינות מוצרים והתייקרות בגלל מחסור בשרשרת האספקה. רוב תנועת האוניות בעולם נעשית באמצעות אוניות שמפליגות בקווים סדורים הפוקדים מספר רב של נמלים לאורך הדרך. סביר להניח שבגלל הסיכון הרב חלק מהחברות יעדיפו לוותר על התחנה בנמלי ישראל. 

"המשמעות היא שסחורה המיועדת לישראל מהמזרח תצטרך להישלח לנמל חליפי באירופה, ומשם לעבור שטעון לאונייה קטנה יותר שתיקח אותה לישראל. דהיינו, המדובר בעלות של שטעון כפול והארכת משך ההגעה לארץ ועלותה".

חן הרצוג, צילום: נתי חדד

השלכה שלישית שאותה מציין הרצוג היא פגיעה ביבוא לנמל אילת, עד כדי השבתתו. "נמל אילת נמצא למעשה תחת מצור ימי, שעשוי למנוע הגעת אוניות אליו. 

אף כי התנועה הכוללת בנמל אילת קטנה יחסית, הוא משמעותי ביותר ליבוא כלי רכב ויצוא אשלג מים המלח. כ־50% מיבוא כלי הרכב לישראל נעשה דרך נמל אילת".

בשורה התחתונה, הרצוג מעריך כי "ייווצר מצור ימי על ייבוא לישראל בהיקף של 80 מיליארד שקל בשנה, וסכנת השבתה כוללת של נמל אילת. זאת בנוסף לפגיעה ביצוא הישראלי לשווקי המזרח, בהיקף של כ־15 מיליארד שקלים בשנה".

בנמל אשדוד מזהירים

הירי של החות'ים על ספינות סחר ומכליות דלק מאיים על הסחר העולמי, ובנמל אשדוד לא נותרו אדישים לאיום זה. "סיכון נתיבי השיט על ידי החות'ים הוא איום אסטרטגי על נתיבי השיט העולמיים בכלל והתעבורה הימית לישראל בפרט, ויש לו השפעות מדיניות וכלכליות רחבות", אומרים בנמל אשדוד.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר