הדולר צונח - בדרך להוזלות מחירים? "מוצרי הצריכה יכולים לרדת"

מצפים להקלה בכיס: מאז פרוץ המלחמה הצרכן הישראלי נאלץ לספוג גם עלייה במחירי המזון, אך הירידה הדרסטית במטבע האמריקני מסמנת תקווה שהמגמה בדרך להשתנות • בעלי הרשתות ממהרים לצנן את ההתלהבות: "הדברים האלה לא קורים באופן מיידי"

קניות בסופר (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

המלחמה על הכיס: אין זה סוד, כמובן, שמאז שפרצה מלחמת חרבות ברזל חלו עליות מחירים רבות בתחום מוצרי המזון.

מי שביקר בסניפים מצא לעיתים רבות מחירים יקרים יותר והרבה פחות מבצעים. בינתיים הדולר ירד באופן משמעותי מכ־4 שקלים ל־3.68 שקלים. מדובר בירידה משמעותית אשר מתבקש שתשפיע על הוזלת המחירים.

אדם פרידלר, מנכ"ל "גוד פארם", התייחס לשאלה האם המחירים יוזלו בעקבות הדולר שירד: "הירידה של הדולר יכולה להשפיע על הוזלה של מוצרי צריכה מיובאים כדוגמת מזון וטואלטיקה. עם זאת, הדברים האלה לא קורים באופן מיידי. זאת בגלל שהספקים יושבים על מלאי ורבים מהם מגודרים לתקופה. באופן כללי, זו מגמה שמתפתחת לאורך זמן וזה יכול לקחת שלושה וארבעה חודשים".

דולר מול שקל, צילום: GettyImages

לשאלה אם הוא חושב שבפועל יורידו את המחיר ענה פרידלר כי "השוק הוא תחרותי. מספיק שמישהו יקנה בדולר נמוך ויוריד את המחיר וזה ישפיע על השוק ויישרו קו".

מבחינת הצפי לירידה אמר: "יש הרבה השפעות על מחיר המוצר מעבר לעלויות המוצר כדוגמת עלויות תפעול ושינוע. המחירים של מוצרי מזון וטואלטיקה יכולים לרדת באחוז חד־ספרתי".

גורם אחר ברשתות המזון אמר כי "כאשר הדולר עלה בתקופת החגים, אנחנו לא העלינו מחירים וסבסדנו את העלייה. ידענו מה קרה אצל הצרכנים מבחינת הריבית הגבוהה והקושי. יש ספקים שעושים גידור. יכול להיות שחלק ספגו ולא העלו למרות שהדולר עלה, ולכן יכול להיות שהם לא יורידו".

עלייה לצורך ירידה?

לפי נתונים של משרד הכלכלה אשר התפרסמו לאחרונה חלה התייקרות ממוצעת של כ־2.6% בכלל הרשתות לאחר פרוץ המלחמה ושל 2% בעשר הרשתות הגדולות, בהשוואה לממוצע יולי-ספטמבר. מדובר בתמונת מצב משקית של משרד הכלכלה בנושא: המשק הישראלי והמגזר העסקי במלחמת חרבות ברזל.

לפי אותם נתונים הקטגוריות העיקריות שחלה בהן התייקרות הן: חיתולים, עם עלייה של 5.6% בממוצע; שמן זית, עם עלייה של 4.9%; דגים, עם עלייה של 4.2% בממוצע; עוף, עם עלייה של 4.1%; מים, עם עלייה של 3.1% בממוצע; שימורי טונה, עם עלייה של 2.7%; פסטה, עם עלייה של 2.5%; וירקות טריים, עם עלייה של 2.2%.

עגלת קניות בסופר, צילום: יהושע יוסף

במקביל, בנובמבר חלה עלייה של 4.4% בהוצאות על רשתות המזון לעומת השנה שעברה.

גורם אחר בענף רשתות המזון התייחס לנתונים: "בפועל אני לא מאמין שהיתה רשת שרצתה להעלות מחירים בגלל תקופת המלחמה, אבל חלק מהמחירים עודכנו על ידי הספקים. למשל, נושא הירקות בער, וכל הקמעונאים הפסידו מיליוני שקלים כדי למכור פחות או יותר באותו המחיר. הקמעונאים לא שינו את המחירים. מה שכן, היו מבצעים שהסתיימו ונכנסו מבצעים על מוצרים אחרים.

"כשמסתיים מבצע המחירים חוזרים לאלה שהיו לפני המבצע. אני מקווה שלא היה מישהו שביודעין החליט שהוא מעלה את המחיר ומנצל את המשבר להעשרת הקופה שלו".

לשאלה האם יהיו מוצרים שיתייקרו הוא ענה: "שער המטבע ירד והביקושים חזרו למצב נורמלי. אנחנו מנהלים משא ומתן עם ספקים כדי לדחות איפה שזה קריטי.

"אני לא יכול לזהות משהו ספציפי שיתייקר. מדובר במצב מלחמתי רגיש ועדין. אנחנו חיים במדינה שבה כל שעה יש חדשות והרבה דברים יכולים להשתנות, כמו מלחמה, ריבית ועוד. זה לא דבר שאפשר לחזות".

"גילו אחריות"

גורם נוסף אמר כי "צריך לזכור שתקופת המלחמה התחילה ב־8 באוקטובר, וכל מבצעי היבואנים ומבצעי תשרי היו עד לאותו תאריך. לאחר מכן היו מבצעים רגילים. כל שנה יום אחרי שמחת תורה המבצעים הם פחות עמוקים מהתקופה של חגי תשרי, מראש השנה עד שמחת תורה. זו הסיבה לשינוי ולהיקף בעומק המבצעים. זה לא שאומרים יאללה יש מלחמה אז נעלה את המחיר ב־2%.

פינוי במסוק בזמן מלחמת חרבות ברזל, צילום: אי.פי.אי

"אם נתייחס לקטגוריות השונות, לכל קטגוריה יש הסבר שונה. מחיר שמן הזית בעולם עלה ביותר מ־100%. לכך יש להוסיף את שער המטבע של האירו שעלה, שכן מביאים שמן זית ממדינות כמו ספרד, יוון וטורקיה. עלייה של כ־4% בתחום שמן הזית היא מינורית ביחס לצורך. לגבי עופות - בשבוע הראשון למלחמה לא היו עופות כי הרבה בתי שחיטה לא פעלו. כשאין מחלקה, אי אפשר לעשות מבצע.

העלייה במחירי החיתולים מתיישרת עם חגי תשרי, מבחינת המבצעים העמוקים שהיו בחגים. באשר לפירות וירקות אני יכול לומר שהקמעונאים הגדולים בישראל גילו אחריות ולא גלגלו את עליית המחירים של הירקות לצרכן. לראיה, ראינו שבשווקים החופשיים מחירי עגבנייה, מלפפון ופלפל הגיעו ל־15 שקלים, וברשתות זה לא עבר את ה־7.9-6.9 שקלים. זה תוצר ישיר של גילוי אחריות, על מנת שהצרכן לא ירגיש שהוא בקושי מוצא סחורות באותם ימים וגם משלם מחיר גבוה".

לשאלה האם צפויה עליית מחירים, הוא ענה כי "אם יש יבואנים שחשבו לעשות שינויים במחירים אחרי המלחמה, בגלל שינויים בעלויות, יכול להיות שחולשת המטבע תשהה את התהליך הזה ונראה פה מגמה אחרת לגמרי בעניין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר