בתקופה שבה יוקר המחיה ניכר בכל תחומי החיים והריבית מזנקת בכל חודש, יש כמובן השפעה על הצריכה שנחשבת לצריכת פנאי.
עם ההשפעות על כיסיהם של הצרכנים אפשר למנות את תחום הקניונים ומקומות הבילוי השונים, מה שגרם להם לצאת במבצעים אטרקטיביים כדי למשוך לקוחות. מנהלי קניונים ברחבי הארץ סיפרו על ההשפעה, שכבר החלה, וניסו לחזות את העתיד הקרוב.
לדברי ערן אמציה, סמנכ"ל ניהול שיווק ותפעול בביג מרכזי קניות, "אנחנו עדיין לא מרגישים קטסטרופה, שלפי ההיגיון הבריא היתה צריכה להיות בגלל עליית הריבית וכל מה שקורה בשוק, מה שמשאיר פחות כסף פנוי. עד לפני כמה זמן המכירות המשיכו לעלות כמו שהן היו צריכות. בחודשיים האחרונים מזהים ירידה של 1%-2%. זה לא משהו דרמטי וזה מתבקש.
"אין משהו שיש בו ירידה דרמטית. ענף האלקטרוניקה והחשמל נפגע יותר מאחרים. אולי זה קשור לזה שכולם קנו וקנו בקורונה. באופנה זה פחות או יותר אותו דבר. גם במסעדות אין דרמות. אנשים ממשיכים לצאת ולאכול בחוץ".
המצב הכלכלי מורגש"
נעמה בליצקי, מנכ"לית קניון מבשרת, מציינת כי המצב הכלכלי מורגש. לדבריה, "מי שיגיד שזה לא מורגש - או לא רואה את המציאות או מסרב לראות את המצב הנוכחי. לאנשים יש פחות כסף, ומעבר לזה, הם גם בררנים יותר על מה להוציא את הכסף.
"נושא המותרות, דוגמת אכילה בחוץ, הופך קשה ללא מעט משפחות. הקנייה חזרה להיות עניין של צורך, כדי לחיות, ופחות עניין של בילוי או פינוק. אם מסתכלים חודשיים או שלושה חודשים לאחור, יש ירידה של 7% ויותר".
גם דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, מספר על ההשפעות. לדבריו, "ברבעון הראשון של השנה חל גידול ביחס לשנה שעברה. אם מסתכלים על החודשים אפריל ומאי, אז מדובר בנתונים הדומים לאלה של השנה שעברה ולא מדובר בגידול.
"יש לציין שאצלנו כמעט 2,000 מ"ר של מסחר סגורים בעקבות שיפוצים. זה לא המון, אבל זה 5% מהמסחר. נייקי מוסיפים קומה ואדידס מוסיפים קומה, והסנטר נמצא ב־100 אחוזי תפוסה.
"מבחינת הפידיונות, יש עסקים שהם קצת יותר ויש כאלה שהם קצת פחות".
"לא רואים ירידה"
לדברי אורי סמיט, מנכ"ל קניון TLV, "מנקודת מבט של אזרח וכמנכ"ל אני רואה שמצב הרוח הלאומי בשל השסע והפילוג, המצב הביטחוני והמצב הכלכלי בהחלט מורגש, וזה בא לידי ביטוי בתחום הקניונים באופן כללי. אנחנו שומעים על בעלי עסקים ממקומות כאלה ואחרים שמתקשים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו