פיצה לפיצוי? בקשה לתביעה ייצוגית נגד דומינו'ס

הטענה: החברה נוהגת באופן שיטתי לגבות דמי משלוח בהזמנה באפליקציה - בניגוד להסכם שאותו הלקוחות מאשרים • הצרכנים מגלים את ה"תוספת" רק בקופה • עד לפני כשנה וחצי לא נגבה התשלום, אלא שתנאי השימוש לא שונו מאז • התובע: "הטעייה צרכנית" • החברה: "נלמד את הבקשה ונגיב בביהמ"ש"

תביעה ייצוגית נגד החברה. פיצה (אילוסטרציה), צילום: ThinkPhotos

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגד דומינו'ס פיצה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בסכום של יותר מ-2.5 מיליון שקלים. הבקשה לתביעה, מטעם עו"ד אסף כהן, הוגשה בשל גביית דמי משלוח בניגוד לתנאי השימוש. 

לפני שנה וחצי החלה רשת דומינו'ס פיצה לגבות תשלום על משלוחים, שעד אז הוצעו בחינם. בבקשה נטען כי דמי המשלוח נגבים בניגוד לתנאי השימוש המופיעים באפליקציה ובאתר, שאותם נדרש הצרכן לאשר באמצעות סימון "וי" כשהוא נרשם לשירות. הטענה היא שדומינו'ס מפירה את ההסכם עם הצרכן.

דמי משלוח בהזמנה בניגוד לתנאי השימוש. סניף דומינו'ס פיצה (ארכיון), צילום: בר כהן

הפתעה: 12 שקלים נוספים בקופה

בבקשה שהגיע עו"ד כהן נטען כי לאורך כל תהליך ההזמנה, דומינו'ס מסתירה לכאורה את העובדה שההזמנה כרוכה בתשלום דמי משלוח של 12 שקלים, ועובדה זו מתגלה לצרכן רק במסך התשלום, שהוא המסך האחרון בתהליך ההזמנה, קרי - בקופה.

בבדיקה שערכנו, ניתן לראות שמשתמשים שמזמינים באתר דרך מחשב אכן רואים בתחילת התהליך את הבקשה לתשלום דמי המשלוח. עם זאת, יש להניח שרוב הצרכנים מזמינים פיצה באמצעות הנייד, אם באתר ואם באפליקציה. בתנאי השימוש באפליקציה כתוב: "החברה לא גובה דמי משלוח נוסף על מחיר המוצר כמתפרסם באתר". בתנאי השימוש באתר דרך הנייד כתוב: "החברה לא גובה דמי משלוח".

הגיש את הבקשה לתביעה. עו"ד אסף כהן, צילום: דורון לצטר

מזמינים ומתרגלים 

בבקשה לתביעה, תואר כיצד דומינו'ס מסתירה לכאורה את העובדה שההזמנה כרוכה בתשלום. לפי הבקשה, כשנכנסים לאפליקציה או לאתר ונדרש לבחור אם רוצים להזמין משלוח או איסוף עצמי, לא מובהר כי משלוח מחייב תשלום דמי משלוח. גם בהמשך, מחירי המוצרים בתפריט מוצגים ללא דמי משלוח.

בכך, לפי מגישי הבקשה, דומינו'ס מפירה לכאורה את הוראות חוק הגנת הצרכן, המחייבות אותה לפרסם את "המחיר הכולל" של המוצר, שהוא המחיר שכולל את כל התוספות שהצרכן לא יכול להימנע מלשלם. כמו כן, מאחר שדמי המשלוח מוסתרים לאורך כל תהליך ההזמנה, צרכנים רבים לא שמים לב שהם מחויבים בדמי משלוח. בכך, דומינו'ס לכאורה מטעה את הצרכנים.

עד לפני שנה וחצי המצב היה אחרת. דומינו'ס פיצה (ארכיון), צילום: בר כהן

בבקשה לתביעה נכתב כי הטענה מתחזקת ומתחדדת לאור העובדה שבמשך עשרות שנות פעילותה בישראל דומינו'ס לא גבתה דמי משלוח, והיא החלה לעשות זאת רק לפני כשנה וחצי, כך שהצרכן "התרגל" לכך שהוא לא משלם דמי משלוח - וממילא, בהיעדר כל אינדיקציה ברורה, מניח שלא חל שינוי במדיניות.

מדומינו'ס פיצה נמסר בתגובה: "קיבלנו את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נלמד אותה ונגיב בהתאם בבית המשפט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר