הנסיעה במנהרות הכרמל התייקרה ב־9%; תושבי הצפון מוחים: "הממשלה מפלה אותנו"

לזה לא ציפו תושבי חיפה והקריות: עלות השימוש בחלופה התחבורתית הזמינה ביותר עבורם, קפצה כמעט בעשירית • מדובר בסכומים המסתכמים באלפי שקלים בשנה • אלא שהחברה המפעילה את כבישי האגרה כפופה להסכם עם המדינה, שמעלה את המחירים בהתאם למדד • משרד האוצר מתנער מאחריות: "הזכיין גובה אגרה"

מנהרות הכרמל נפתחו לשימוש הציבור (ארכיון) , צילום: הרצי שפירא

תושבי הצפון מלינים על הפליה בנסיעה בכבישים. לדבריהם, הם נאלצים לשלם מאות שקלים על נסיעה במנהרות הכרמל אשר עלות הנסיעה בהן התייקרה בימים אלה. זאת, בהתאם להסכם התעריפים עם המדינה.

פקקי התנועה במדינת ישראל הפכו למטרד גדול עבור האזרחים שעליהם להגיע למקום עבודתם, ללימודיהם או לביתם. לאור המצב, הם מחפשים חלופות לקיצור הדרכים. עבור תושבי הצפון מנהרות הכרמל, אשר עוברות מהקריות לכיוון דרום, מהוות קיצור דרך, שיכול גם לחסוך שליש או חצי מזמן הנסיעה.

קיצור דרך יקר. מנהרות הכרמל (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

חלופה זו יקרה מלכתחילה, בשונה מכביש 16 המשרת את תושבי ירושלים ונמצא בשימוש חופשי. אלא שכעת היא מתייקרת שוב בשל העובדה שפרויקט זה הוא בפיקוח ממשלתי, שמאשר את עלות הנסיעה וגם את התייקרותה.

אם ב-1 באוקטובר אשתקד מחיר למקטע עמד על 8.63 ש' לרכב פרטי למנהרות הכרמל, הרי שמ־1 בינואר המחיר עלה, וכעת יעמוד על 9.79 ש' - עלייה של כ־9%. לא מדובר בהחלטה של חברת נתיבי הכרמל, המפעילה את המנהרות. אחת לרבעון, על פי הסכם הזיכיון, התעריף עולה לפי עליית המדד והיא מאושרת על ידי המדינה.

נדרשת התערבות

על פי הסכם הזיכיון, נתיבי הכרמל משלמת תמלוגים למדינה כל שנה. כעת מתבצעות גם עליית המדד השוטפת וגם עלייה של הפעימה בשקל, המוצמד מ-2017. בשורה התחתונה - למנהרות הכרמל יש שני מקטעים לכל כיוון ורבים נוסעים בהן הלוך וחזור, עלות שנאמדת בכ־40 שקלים ביום ועשויה להסתכם באלפי שקלים בשנה.

באוקטובר 2017 הודיע שר האוצר דאז משה כחלון כי בכוונתו להפחית את מחיר הנסיעה במנהרות, החלטה אשר גילמה הפחתה של כמעט 30% בעלות. בהתערבותו הוחלט לסבסד חלק מעלות הנסיעה, לאחר מאבק ציבורי שהתנהל בנושא.

הוריד את מחירי המנהרות בשעתו. שר האוצר לשעבר משה כחלון, צילום: נועם ריבקין פנטון

מנתיבי הכרמל נמסר בתגובה: "עליית המחירים היא תוצאה של עליית המדד, הסדר הזיכיון והסדר המינויים כפי שנחתמו ואושרו על ידי המדינה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״פרוייקט מנהרות הכרמל נבנה לפני עשרות שנים בהתאם להחלטה שאושרה בכנסת, על שיתוף הסקטור הפרטי (ppp), במימון תשלומי האגרה. יצוין כי משרדנו תומך בהוזלת המחירים ופועל במסגרת הסמכויות שלו. עם זאת, תעריפי הנסיעה במנהרות הכרמל נקבעו בהתאם להסכם הזיכיון שנחתם בין החשב הכללי במשרד האוצר לבין זכיינית הפרויקט, חברת "כרמלטון". כל שינוי בהסכם הזיכיון הוא באחריות החשב הכללי״.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כבישי מנהרות הכרמל הינם כבישי אגרה מכוח חוק. המדינה חתומה על חוזה זיכיון מול חברת כרמלטון לצורך הקמה, אחזקה והפעלה של מנהרות הכרמל וכנגד זה הזכיין גובה אגרה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר