אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, מתייחס לראשונה להנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה, לאחר שפורסם היום (רביעי) כי חברת מובילאיי הישראלית תונפק ותתחיל להיסחר היום בבורסה האמריקנית לפי שווי של 16.7 מיליארד שקלים.
״אנחנו שמחים שיצאנו להנפקה", אמר שעשוע הערב. "עובדים שיש להם מניות של אינטל יישארו להם המניות של אינטל. הסיפור הזה שיש לנו את המטבע, אני מרוצה והעובדים מרוצים, אבל זו לא הסיבה העיקרית להנפקה. זו סיבה משנית. למובילאיי לא הייתה בעיה למשוך עובדים חזקים. כשיש לנו את המטבע הזה, זה יותר טוב. מה שמשך אותנו זו העין הציבורית. אנחנו רוצים לתקשר דרך האנליסטים ועוד. בחמש השנים האחרונות היינו מתחת לרדאר. דיווחנו על ההכנסות וזהו. זה הזמן להתחיל להראות לעולם מה עשינו ולקבל תשומת לב. מצב השווקים לא הרתיע אותנו. אמרנו שנצא להנפקה ונבנה את הערך״.
שעשוע התייחס לתכניות של אינטל ואמר "לאינטל יש 94% בחברה. אם אינטל תרצה למכור זה עניין של אינטל. כל מה שהונפק זה 6% מהחברה. זה לא שאינטל מכרה את מובילאיי בסכום הזה. זה רק 6%. אני מניח שיהיה הנזלה בהמשך אבל זה לא הענין שלנו. אנחנו עלינו ב 30% בפתיחה של המסחר . הרואד שואו היה מוצלח מאד. יש ענין מאד חזק של משקיעים בחברה. זו חברה מאד מיוחדת. קיבלנו מחמאות מהמון משקיעים ונפגשתי עם מאות משקיעים. זה הזמן לחזור לעין הציבורית".
עוד הוסיף שעשוע: "לא הייתה לי בעיה לנהל את החברה באופן עצמאי. עשיתי את זה ללא התערבות בחמש השנים האחרוונות עם אינטל. אך אחד לא הטיל עלי חישוקים. זו היתה התקופה הכי טובה , בה קיבלנו עזרה ,עובדים ופיתחנו רדארים מיוחדיים. זה הכל טכנולוגיה של אינטל. רכשנו את מוביט ועכשיו זה הזמן לחזור לעין הציבורית״.
לשאלת "ישראל היום" האם שוק הרכבים האוטונומיים מתפתח בקצב משביע רצון מבחינתם ענה שעשוע: "כן, כשמדברים על רב אוטונומי, חושבים על רכב מעין אובר ללא נהג, אבל זה הקצה העליון. במהלך חמש השנים האחרונות בנינו ספקטרום של פתרונות והתחלנו לספק אותם. זה התחיל ממערכת של 11 מצלמות וסיפקנו 50,000 מערכות כאלה בסין. יש לנו עוד 6 יצרני רכב בין 2023-2025. יש רצון בתעשייה לאמץ את זה. אפשר להוסיף חיישנים אקטיבים ולייצר מערכות אוטונומיות, כאשר הטווח הולך וגדל. אפשר לתת מערכת רק לנתיב מהיר, אפשר לשנות נתיבים בתנועה קלה ולשנות נתיבים בתנועה צפופה ולעשות פניות ללא רמזור. ברגע שסיימנו את הכל יש רכב אוטונומי שמסוגל לנסוע בכל מקום ובכל הכבישים .זה ספקטורום של פיתרונות וזה מקבל הרתמות של התעשייה לכיוון הזה. בחמישה החודשים האחרונים נעשה אימוץ גדול של הפיתרונות שלנו. כאמור, מדובר ב 11 מצלמות ב 6 יצרני רכב וסיפקנו 50,000 רכבים בסין. ב 2023 ב 2026 יצאו רכבים עם הפיתרנות האלה״.
נציין כי מובילאיי הצליחה לגייס 861 מיליון דולר לפי מחיר של 21 דולר למניה, מעל טווח התחזיות של התשקיף שעמד על 20-18 דולר. מדובר בהנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה. המניות ייסחרו בנאסד"ק תחת השם "MBLY". במקור התכנון היה להנפיק את חברת הרכב האוטונומי לפי שווי של 50 מיליארד דולר, אך בשבועות האחרונים אינטל הודיעה שההנפקה תיהיה בסכום מצומצם הרבה יותר.
אינטל עצמה רכשה את חברת מובילאיי בסכום של 15.3 מיליארד דולר בשנת 2017 ותכננה להשביח את שווי מניות החברה בשנים שעברו מהקנייה. עוד בסוף 2021 התכנון היה להנפיק אותה לפי שווי של 50 מיליארד דולר.
בעקבות הפער הזה בשווי, ימכרו גם הרבה פחות מניות של מובילאיי וזאת בניגוד לתוכניות הראשוניות של אינטל.
חשוב לציין כי לא מדובר דווקא באכזבה של המשקיעים מחברת מובילאיי אלא מבצורת של ממש בשוק ההנפקה של מניות הטכנולוגיה. אינטל עצמה סובלת מבעיית רווחים וצפויה לדווח מחר על ירידה בהכנסות ברבעון השלישי של השנה. הירידה ברווחים קשורה עדיין לבעיות הקיימות בשרשרת האספקה בשוק הטכנולוגיה, בעיות שמלוות את השוק מאז פרוץ משבר הקורונה בסין. מעבר לכך, הירידה של מכירת מחשבים אישיים בעולם השפיעה ישירות על החברה העוסקת רבות בייצור שבבים למחשבים כאלו. לפי דיווחים, לאור זאת מתכננת החברה לשמור את מרבית הרווחים ממכירת מניות חברת מובילאיי, בתוך הבית וזאת לצורך בניית מפעלי שבבים נוספים.