לארנק לא היה חופש: זינוק בהוצאות הצרכנים בחגים

מועדים לבזבוזים: הישראלים הוציאו הרבה יותר כסף לעומת תקופת טרום־הקורונה • העלייה הגדולה: אכילה במסעדות • "מדובר גם בפונקציה של עליית המחירים"

צילום: קוקו // מסעדות בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: קוקו

אין מנוחה לכיס: עם ישראל בזבז יותר כסף בחגי תשרי 2022, מערב ראש השנה עד ערב שמחת תורה, לעומת 2019, טרום הקורונה - כך עולה מנתוני ישראכרט, המתפרסמים לראשונה ב"ישראל היום". עם זאת, ההוצאות בקטגוריות פופולריות דוגמת מסעדות ונופש מלמדות שזו גם פונקציה של עליית המחירים במשק.

מנתונים אלה עולה כי הישראלים אוהבים מסעדות: סך ההוצאה הממוצעת במסעדות עלה ב־16% השנה לעומת 2019. כ־60% מההוצאות על אוכל מוכן הם במסעדות. בשנת 2019, 63% מההוצאות היו במסעדות ובבתי קפה ו־37% במסעדות מזון מהיר. בדומה לכך, השנה 61% מההוצאות היו במסעדות ובבתי קפה ו־%39 במסעדות מזון מהיר.

עוד עולה בתחום המזון כי הטרנד הוא חנויות קטנות. הוצאות המזון בתקופת החגים הולכות וגדלות בחנויות מזון קטנות כמו חנויות משקאות, מעדניות וירקנים, לעומת הסופרמרקטים הגדולים. ב־2019 ההוצאות בסופרמרקטים היוו 71.7% מהכלל, ובחנויות הקטנות 28.3%. השנה תמהיל זה השתנה ל־67.4% ו־32.6%, בהתאמה.

"ביקוש מטורף"

עם זאת, סכום העסקה הממוצעת בסופרמרקטים גבוה באופן משמעותי מבחנויות הקטנות, פער שנשמר לאורך השנים. כמו כן, ב־2020, שנת הקורונה, נרשם שיא בסכומי העסקה הממוצעת, שהולך ומתמתן בחגים בשנים שלאחר הקורונה. ב־2019 עמד סכום העסקה הממוצעת בסופרמרקט על 201 שקלים, ובחנויות הקטנות על 112 שקלים. השנה עמד הסכום על 212 שקלים ועל 113 שקלים, בהתאמה.

2022 היא שנת שיא בהוצאות הצרכנים על בילויים בתחומי התיירות והנופש. בעוד בשנה שעברה צריכת הנופשים עדיין לא חזרה לרמות של 2019, אפשר לראות כי ב־2022 גדל סך ההוצאות על נופשים ועל חופשות ב־10% לעומת 2019.

עמית שגיא, סמנכ"ל דאטה דיגיטל ושיווק בישראכרט, התייחס להשפעה של עליית המחירים במשק, ואמר ל"ישראל היום": "הישראלים מוציאים יותר, בכל העולם מוציאים יותר, והמחירים עולים בכל העולם.

"אני חושב שאנחנו נמצאים בתקופה שבה זה קצת מורכב להגיד לאן זה הולך. אנחנו אחרי שנתיים של מגיפה, אנשים נשארו בבית. יש גם ההשפעה של מלחמת רוסיה־אוקראינה והעובדה שסין סגורה. מצד אחר, יש ביקוש מטורף של אנשים שהיו בבית ורוצים לחזור לשגרה. אם מסתכלים על נתוני האינפלציה, הם תנודתיים. האינפלציה ירדה למספרים יחסית נורמליים. כלכלנים מדברים על זה שלא היתה סיטואציה כלכלית כזו של ביקוש מטורף, היה חוסר בהיצע בגלל המצב הגיאופוליטי, והתייקרות רוחבית של מגוון מוצרים".

קונים פחות בסופר

יחד עם כל זאת, נרשמה ירידה די משמעותית ברכישות בסופרים ב־2022 לעומת 2021: 1.6 מיליארד שקלים לעומת 1.7 מיליארד שקלים - ירידה של 7.5% ברכישות בסופרמרקטים בישראל. זאת, ככל הנראה, מכיוון שב־2022 חזרנו לנפוש בחו"ל, וזה בא על חשבון הקניות בארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר