ההשקה של הקו האדום בגוש דן נדחתה לתחילת השנה הבאה, והתושבים מחכים. הקו האדום ישפיע מיידית על הרגלי הנסיעה לאורך הקו: כמחצית מהתושבים הגרים בסמיכות לתוואי הקו האדום ישתמשו בו לפחות פעם בשבוע, 20% ישתמשו בו כמעט בכל יום, ו־21% יפחיתו את השימוש ברכב הפרטי - כך עולה ממחקר חדש של קבוצת גיאוקרטוגרפיה, שנערך לקראת כנס "פסגת הנדל"ן" של מרכז הנדל"ן.
במחקר נמצא כי כבר כיום התושבים הסמוכים לתוואי מתבססים במידה רבה על תחבורה ציבורית בחיי היומיום שלהם, ושיעור גבוה העידו כי הם מתכוונים לעשות שימוש נרחב בכלי התחבורה החדש, 75% אמרו כי הוא רלוונטי עבורם, כ־21% צפויים לעשות בו שימוש יומיומי, וכמחצית מהתושבים ישתמשו בו לפחות פעם בשבוע.
מהמחקר עולה כי שיעור מרשים של כ־15% ישקלו אף לוותר על הרכב הפרטי עם תחילת פעילות הקו. הקו האדום יעבור בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב־יפו ובת ים, עם פריסה של 39 תחנות באזורים מרכזיים".
"ההתנהגות תושפע"
ד"ר רינה דגני, מומחית לכלכלה עירונית ותכנון ערים ומבעלי קבוצת גיאוקרטוגרפיה, אומרת כי "הקו האדום ישפיע מאוד על ההתנהגות של הציבור בשנים הקרובות. אנחנו נראה תנועה ערה הכוללת מסחר, מגורים ומשרדים לאורך צירים אלה. ערך הדירות הקרובות לציר יעלה, ונראה גם פריחה של ההתחדשות העירונית לאורך התוואי".
סיור במתחם הרכבת הקלה בתל אביב // כתבת: סוניה גורודיסקי // צילום: משה בן שמחון
לדברי דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלים של מרכז הנדל"ן, "ישראל טובעת בפקקים ובעומס, יש בעיה גדולה של תשתיות, הרכבת הקלה תהיה חייבת למשוך אליה חלק משמעותי מהנוסעים בציר ולצמצם את השימוש ברכב הפרטי. ככל שקווים נוספים יושקו וניתן יהיה להגיע ליותר מקומות באמצעות הרכבת, תנועת הנוסעים בה אמורה לגדול ולהקל את העומס התחבורתי הקיים כיום".
ממצאי גיאוקרטוגרפיה מלמדים שהשימוש בקו האדום יהיה למגוון מטרות - עבודה, קניות, שירותים וסידורים, וכן הגעה לבילויים ולאירועי תרבות. אלו שגרים במרחק הליכה מהקו האדום צפויים להשתמש בו לכל המטרות בשיעור גבוה יותר מאלו שאינם גרים במרחק הליכה. כמחצית מהתושבים סבורים שישתמשו בו פעם בשבוע לפחות, כ־21% ישתמשו בו כמעט כל יום. וכצפוי, שיעור זה גבוה יותר בקרב המתגוררים קרוב לתוואי הקו בהשוואה לאלה שרחוקים ממנו יותר.
לדברי דגני, "הנתונים מרשימים ומעודדים. כרגע האנשים רואים מה הצפי, אבל השימוש בפועל יכול להיות גם גדול יותר בגלל מצוקת החנייה במרכז הארץ ובעיקר בת"א, דבר שיוביל להפחתת השימוש ברכב הפרטי ולבחירה בחלופה הזמינה החדשה".
כ־21% סבורים שיפחיתו את השימוש שלהם ברכב פרטי לאחר פתיחת הקו האדום (26% בקרב מי שגרים קרוב, לעומת 14% בקרב היותר רחוקים מהקו). כ־15% מתושבי היישובים שבהם יעבור הקו חושבים או בטוחים שישקלו לוותר על הרכב הפרטי בעקבות פעילות הקו האדום.
דגני מוסיפה כי "גודל הציבור ששוקל לוותר על הרכב מעודד, אף שבין המחשבה למעשה יש עדיין מרחק. בניית בנייני מגורים חדשים ללא חנייה, אשר עתידים להיות נפוצים יותר באזור התוואי, תגביר מגמה זו של ויתור על הרכב הפרטי".
יחליפו מקום מגורים?
האם הציבור ינקוט צעדים דרסטיים כמו שינוי מקום מגורים בעקבות הפעלת הרכבת הקלה? מהסקר עולה כי קיים חשש בקרב כ־18% מהתושבים ממה שצפוי להתרחש באזור המגורים שלהם כתוצאה ממעבר הרכבת. החששות העיקריים הם רעש, צפיפות, זיהום אוויר ועומסי תנועה. כ־8% חוששים לביטחונם ולביטחון ילדיהם עקב פגיעה של הרכבת.
כ־15% מהציבור מבינים כבר את משמעות הנגישות לתחבורה ציבורית ואפילו מוכנים לשלם עד כ־10% יותר עבור הדירה שירכשו ליד קו הרכבת הקלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו