המחירים ממשיכים לעלות: "כולם קופצים אחד אחרי השני, אין סיבה אמיתית לדבר הזה"

היבואנים המובילים בתחום, שסטוביץ, דיפלומט וקמברלי קלארק, הודיעו על ההחלטה בצל עליות מחירים הפוקדות את המשק • הערכה היא כי בשל התייקרויות החשמל, המים והארנונה המהלך עשוי להיתפס כלגיטימי • הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, עו"ד דרור שטרום: "מעלים מחירים כי יכולים ולא כי חייבים"

עו"ד דרור שטרום. דיפולמט החלה והיבואניות האחרות קפצו על ההזדמנות, צילום: עם ריבקין פנטון

יבואני המזון והטואלטיקה המובילים במשק, שסטוביץ, דיפלומט וקמברלי קלארק הודיעו לאחרונה לרשתות השיווק שיעלו את מחירי מוצריהם בשיעור ממוצע של כ-10%. בתוך מבול ההודעות על ההתייקרויות שמתפרסמות מדי יום, לא מפתיע שהדבר מתקבל בשקט יחסי ואף אולי יכול להראות  כלגיטימי על רקע התייקרות תעריף החשמל, המים והארנונה.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי (יש עתיד) ושר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) שהובילו נחרצות את המלחמה נגד גל ההתייקרויות בתחילת השנה, הפעם לא מתערבים. מעבר לכך, גם מוצרי מזון בסיסיים שנמצאים תחת פיקוח המדינה מתייקרים בשיעור לא מבוטל: לחם, מוצרי חלב וביצים.

כאשר גם הממשלה מייקרת את המוצרים שבאחריותה, הדבר מייצר הרגשה שנפרץ הסכר, וגם היבואנים רצים לייקר את המוצרים המיובאים – את הטונה, את השמפו והדאודורנט. עד כמה לגיטימי? מצד אחד, התשומות מתייקרות גם עבורם, אך מנגד הרווחיות של היבואנים הגדולים בישראל היא חריגה בהשוואה בינלאומית, דבר שבין היתר, הופך את המחייה בישראל ליקרה בעשרות אחוזים מממוצע מדינות ה-OECD. כדי לקבל תשובות פנינו למי שכיהן בעבר כממונה על ההגבלים העסקיים, לימים רשות התחרות, עו"ד דרור שטרום. "לפי מה שפורסם, יבואני המזון והטואלטיקה הודיעו לרשתות שהם הולכים להעלות את המחירים בשיעור גבוה, והוא גבוה יחסית לשני דברים – השינוי האמיתי בעלויות שלהם וגם יחסית לרווחיות שלהם. היבואנים מרוויחים ממילא 'כרית שומן' מאוד גדולה, ומתקיים כאן הכלל הכי ישן בכלכלה – הם מעלים מחירים כי הם יכולים ולא כי הם חייבים".

שטרום מוסיף: "דיפלומט נתנה הודעה טנטטיבית שהיא הולכת לייקר חלק מהמוצרים, וכולם  קופצים אחד אחרי השני. זה נובע כנראה מכך שכולם מבינים שאם דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות המייבאת את סטארקיסט, טייד וג'ילט ועוד, מעלה את המחירים, אז זה ברור לגמרי שכל הרשתות יעלו לאחר מכן גם את המחירים".

לדברי שטרום שיעור העלאת המחירים על ידי יבואני המזון גבוה מההתייקרות האמיתית בתשומות: "הם מעלים יותר מדי, העלויות של ההובלה הימית ירדו מאוד בחודשים האחרונים, אז אין סיבה אמיתית לדבר הזה".

כדאי לדעת כי דיפלומט היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה, שסיימה את הרבעון הראשון עם עלייה של יותר מ-28% בשיעור הרווח הנקי. את שנת 2021 חתמה החברה עם זינוק של יותר מ-20% ברווח הנקי ואף הודיעה על חלוקת דיבידנד של  24 מיליון שקל. "הרווחיות של דיפלומט בישראל היא כפולה מאשר הרווחיות שלהם בניו זילנד או דרום אפריקה. ככל שהרווחיות של יבואן גבוהה יותר, כך הוא יכול בקלות יותר להכיל את העלייה במחירי התשומות. העלאת מחירים הזאת לא באמת מחויבת מציאות", מסכם שטרום.

ומה בנוגע לרפורמת הייבוא?

רפורמת הייבוא אשר חלקים ממנה נכנסו לתוקף ב-1 ביוני, אמורה להקל על כניסת יבואנים חדשים לתחום ובכך להרחיב תחרות ולהוזיל מחירים, עדיין לא מורגשת בשטח. "היבואנים הגדולים נאבקים בכל הכוח ביבואנים המקבילים. לדעתי, המלחמה הזאת תימשך לא משנה מה רפורמת הייבוא תעשה", מסביר שטרום, "מה שהיה צריך לעשות הוא חוק ייבוא חופשי ולהגיד שכל מה שנמכר ב-OECD פתוח לגמרי לישראל. מה שנמכר בצרפת או בגרמניה, יהיה טוב גם לישראל. זה לא מה שעשו. רפורמת הייבוא היא מאוד מסובכת, יש לה תחנות ומשרד הבריאות יכול לחסום בכל רגע חלקים שלה".

למה המחאה החברתית לא מתרוממת?

מהבדיקה שערך שטרום בעבר עולה כי המחאה החברתית מתרוממת דווקא כאשר גם העשירונים היותר גבוהים מרגישים "חנוקים": "זה מעניין. כל זמן שהעשירונים הנמוכים מרגישים חנוקים, זה לא מניע מחאה, אבל כשעשירון 5,6,7 מרגישים חנוקים, אז זה קורה. אני חשוב שאנחנו עוד לא שם".

מדיפלומט נמסר בתגובה: "דיפלומט מייבאת את מוצריה מיצרנים בינלאומיים הקובעים לנו את מחירי הקנייה. כחברה ציבורית הנתונים הכספיים שלנו חשופים לעיני כל, ורווחיותנו התפעולית לאורך שנים - סביב 5% מהמחזור, מעידה על כך שרווחיות החברה אינה מוגזמת ואינה באה על חשבון הציבור.

התייקרות התשומות הגלובלית בשנתיים האחרונות גורמת ליצרנים הבינלאומיים להעלות לנו את מחירי הקנייה ואין ביכולתנו לספוג עליה זו.

דיפלומט מביאה לצרכן הישראלי את מיטב המותגים הבינלאומיים, ופועלת באחריות ובשקיפות מלאה, לשמירה על איתנות כלכלית לטובת עובדיה וציבור המשקיעים והחוסכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר