בעקבות עליית מחירי הדלק, הנהגים מתוסכלים: "עברתי לתחבורה ציבורית"

מחירי הדלק שברו שיא של עשור והגיעו ל־8.08 שקלים לליטר, בכך השתנו דפוסים בקרב הישראלים שנפגעו בכיס • נהגי מוניות נטשו את הענף, בתחום ההיסעים העלו את המחירים, עצמאים שינו את התנהלותם בעבודה, וחלק מהשכירים החליטו לעבור לתחבורה ציבורית

, צילום: קוקו

מחירי הדלק שברו שיא של עשור והגיעו ל־8.08 שקלים לליטר, בכך השתנו דפוסים בקרב הישראלים שנפגעו בכיס. בעקבות כך, רבים מהם החליטו לעבור לתחבורה ציבורית ולחסוך את כספם מדי חודש.

"לא תהיה מחאה כי אנחנו עם שאוהב לסבול" - יוסי משה, נהג מונית מירושלים 

יוסי משה בן ה־48, נשוי ואב לארבעה ילדים, כועס על עליית מחירי הדלק, שפוגעת גם בנהגי המוניות: "אני מכיר נהגים שירדו מהמונית בגלל עליית מחירי הדלק", אומר משה בעצב. "לפני כמה שנים הייתי ממלא דלק ב־100 שקל ומסתדר כל היום, ואפילו חוזר בסוף היום עם דלק, והיום אני שם 250 שקל בכל יום עבודה. הדלק עולה, ומחירי הנסיעה נשארו אותו הדבר ואפילו ירדו. הדלק הוא מצרך יקר וצריך שתהיה לנו עזרה".

משה מספר על שינוי דפוס הפעולה שלו בעבודה: "לא שווה לנסוע עם מונה מחוץ לעיר בגלל הדלק היקר, הזמן והפקקים", אומר משה. "פעם נסיעה לתל אביב הייתה כיף. היום עדיף לי לעבוד בירושלים. כשאני התחלתי לעבוד לפני עשרים שנה מחיר ליטר סולר היה שקל וחצי, והיום זה 8.5 שקלים אחרי הנחה - זה המון. אני מחשב כל נסיעה אם כדאי לי לעשות אותה. יש נהגים שמבטלים נסיעות כי לא שווה להם".

יוסי משה. "לא תהיה מחאה כי אנחנו עם שאוהב לסבול", צילום: אורן בן חקון

משה סיפר על המצב העגום של נהגי המוניות: "יש כאלה שעובדים כנהגי מוניות ויש להם פנסיה מגורם אחר, אבל מי שעובד כמוני רק על מונית, חי מהיד לפה. נהגי המוניות סובלים הכי הרבה. הגעתי למצב שאני מנער את המשאבה כדי שייצאו עוד כמה טיפות, שלא יתבזבזו. המחירים עולים, והעם שלנו דפוק ולא רוצה להילחם. הלוואי שתהיה מחאה, אבל לא תהיה כי אנחנו עם שאוהב לסבול. עוד הרבה נהגי מוניות יעזבו בגלל עליית מחירי הדלק. עדיף כבר לעבוד בחברת שמירה".

"אני לא יוצא מהבית אם אין לי לפחות שני לקוחות" - ישראל טוינה, חשמלאי עצמאי, מהיישוב יקיר שבשומרון

ישראל טוינה מספר כיצד עליית המחירים השפיעה על המקצוע שלו ועל השיקולים שהשתנו בעבודה בעקבות הזינוק במחירי הדלק. כך, למשל, טוינה מספר כי אם בעבר הוא היה יוצא מביתו לאחר קריאה מלקוח אחד בלבד, היום הוא יוצא לעבוד רק אם יהיו לו שני לקוחות לפחות.

ישראל טוינה. "אני לא יוצא מהבית אם אין לי לפחות שני לקוחות", צילום: באדיבות המצולם

"בשביל להגיע מהבית שלי אל לקוח בפתח תקווה לא משתלם לי לנסוע, כי אני מפסיד כ־80 שקלים לנסיעה. כך שרק אם יש לי לפחות שני לקוחות ביחד משתלם לי לצאת, במידה שלא אני מעדיף שלא לנסוע ואני פשוט מחליט לוותר", הוא אומר.

"עליית מחירי הדלק השפיעה בין היתר על חיי האישיים", הוא מוסיף ומספר על הביקורים בבית אמו המתגוררת בגני תקווה שפחתו בעקבות העלייה במחירי הדלק: "אם בעבר הייתי הולך לבקר את אמי המבוגרת פעמיים בשבוע, הפחתתי את מספר הביקורים לפעם אחת בשבוע בלבד".

טוינה גם נקב במספרים, ושיתף בנוגע לעלויות שהתייקרו: "הדלק עולה לי יותר מדי כסף. לפני כשנה מילאתי טנק מלא ושילמתי על זה כ־300 שקלים. היום, לאחר עליות המחירים, אני ממלא בכ־490 שקלים - זה כל הסיפור".

"עברתי לתחבורה ציבורית - ההוצאות מגיעות ל־200 שקלים בחודש" - גיא דוד, מנהל אולפן בבני ברק

גיא דוד מתגורר בשכונת תל גיבורים בחולון ועובד כמנהל אולפן בבני ברק. עם עליית המחירים דוד החליט להפסיק לנסוע למשרד ברכב וכעת הוא משתמש בתחבורה ציבורית בלבד. לדבריו, הוא אמנם האריך את ההליכה הרגלית שלו לחצי שעה ביום, אך העלויות על נסיעות פחתו מכ־800 שקלים לכ־200 שקלים בלבד. 

גיא דוד. "עברתי לתחבורה ציבורית",

"יוצא שבשביל לבוא למשרד עם הרכב כל פעם אני מבזבז בערך שמינית מכל, תלוי בכבישים ובעומסים", אומר דוד. כאמור, הוא החל לנסוע לבני ברק ברכבת. אף שהכיס נפגע פחות, נוחות הנסיעה ירדה מעט. "הרכבת מתפקדת יום טוב ויום לא טוב", הוא מספר על החוויה. "קורה שאני מאחר קצת לעבודה בגלל שהרכבת דילגה על התחנה או שיש שיפוצים - מדובר בחוסר ארגון מצידם".

בנוגע לקפיצת העלויות, דוד לא יודע למי להפנות אצבע מאשימה. "אני יכול להבין בעקיפין מאיפה מגיע זינוק המחירים, כמו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והגז, אבל אני פשוט לא מבין למה אני צריך לסבול מזה".

כשהוא נשאל אם הוא ממליץ לאנשים נוספים לאמץ את דרכו החדשה ולנסוע בתחבורה ציבורית, הוא משיב: "לא בטוח, הייתי מעדיף שאנשים יוכלו להגיע לעבודה שלהם בדרך נורמלית בלי קשר לרכב פרטי ובלי קשר לתחב"צ".

"התחלתי לגבות 100 שקלים לפגישת ייעוץ, אני מקזז אם אני סוגר עסקה" - ירין אדרי, קבלן שיפוצים, אשדוד 

ירין אדרי, קבלן שיפוצים מאשדוד, מספר כי מאז עליית מחירי הדלק החליט לגבות 100 שקלים לפגישת ייעוץ שאותה בעבר עשה בחינם. כל זאת כדי למנוע מצב שהוא מבזבז כסף על פגישות שלא מניבות לו תועלת כלכלית.

ירין אדרי. "התחלתי לגבות 100 שקלים לפגישת ייעוץ", צילום: באדיבות המצולם

"לפני שהדלק הגיע למחיר של זהב הייתי לוקח עבודות רחוקות של שעה נסיעה ויותר. כיום, אחרי גל העליות המטורף, אני לא יכול להרשות לעצמי ללכת לכמה הצעות רחוקות בלי 'לבטח' את עצמי", הוא מספר, ומסביר מה הוביל לאותו צעד: "אם העסקה נסגרת - אני מקזז מהסכום. לפני שבועיים וחצי הייתי בכמה פגישות בנתניה, בתל אביב ובבאר שבע באותו יום, כלום לא נסגר ותא הדלק התרוקן. זה גורם לכך שלקוחות לפעמים נרתעים מלהתייעץ איתי, אבל אין לי ברירה".

אדרי מספר שהוא לא היחיד: "שמעתי על המון אנשים שאימצו את מה שאני עשיתי, לא רק בענף השיפוצניקים אלא גם עצמאים אחרים".

את הביקורת הוא מפנה לממשלה: "האשמה העיקרית היא על ממשלת ה'שינוי' של בנט, לפיד וליברמן. הם האחראים באופן ישיר לעלייה המטורפת שחלה פה בכל דבר. לא רק על הדלק, תכף נשלם מס על האוויר שאנחנו נושמים".

"אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה, אין לממשלה תשובות" - דורון שוקרני, בעל חברת ההסעות "המוביל הארצי" הפועלת ברמלה

דורון שוקרני, בעל חברת הסעות שעובדת עם משרדי ממשלה, מספר כי עליית מחירי הסולר גרמה לכל החברות בענף הפסדים כספיים כבדים. "מחיר הסולר עלה ב־35% ואנחנו מפסידים היום כסף. סכום כזה מכביד על ההכנסות, שגם ככה הצטמצמו. אנחנו אחרי תקופה של קורונה ועדיין לא התאוששנו ממנה", אומר שוקרני.

לאחר עליית המחירים שוקרני מספר כי הוא פנה ללקוחות בבקשה להעלות תעריפים וקיבל תשובה שלילית. את הביקורות הפנה בעיקר למשרדי הממשלה השונים. "במשרד החינוך אנחנו מחויבים כחברות הסעות למכרזים של שלוש שנים. שלחנו בקשה לצאת למכרז חדש בגלל עליית מחיר הסולר וקיבלנו תשובה שלילית. הודיעו לנו כי במידה שלא נבצע את העבודה יחלטו לנו את הערבויות", סיפר שוקרני.

"המדינה נמצאת במשבר גדול מאוד כפי שאנחנו שמים לב. גם ממפעלים שונים קיבלנו תשובה שלילית לגבי העלאת מחירים, היות שגם הם נמצאים במצב קשה כרגע. משרדי הממשלה לא מכירים בנו, ולכן זה משפיע עלינו מאוד".

שוקרני המשיך במתקפה ואמר כי "משרד התחבורה פועל ודואג לתחבורה הציבורית ומזלזל בענף ההיסעים, שלמעשה מחזיק את התלמידים ומסיע אותם לבתי הספר. אנחנו גם מסיעים את החיילים היות שאנחנו עובדים עם משרד הביטחון, וגם מהם קיבלנו תשובה שלילית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר