שיא של עשור: מחיר הבנזין יזנק ב-36 אגורות לליטר - ויעמוד החל מ-1 ביולי על יותר מ-8 שקלים לליטר. המחיר החדש לליטר בנזין 95 אוקטן, יעמוד על-8.08 ומי שיבקש להינות משירות מלא, יידרש לשלם עוד 21 אגורות לליטר. במקביל, תוארך ההפחתה של חצי שקל לליטר במס הסולר עד סוף 2022 - כך נמסר מרשות המסים.
כאמור, עליית המחיר נובעת מהמשך עליית מחירי הנפט, על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועליית שער הדולר. אלמלא ההנחה של חצי שקל שמסבסדת הממשלה מאז חודש אפריל, מחיר הדלק היה עובר את שיא כל הזמנים - 8.25 שקלים לליטר.
תוקף ההנחה מסתיים בסוף יולי וברשות המסים ובאוצר מקדמים בימים אלה פרסום להערות הציבור של צו המאריך את ההפחתה במס על הבנזין, העומדת על חצי שקל לליטר, עד ל-9 באוגוסט. כמו כן, החל מ-10 באוגוסט, תיקבע הפחתה נוספת של עוד חצי שקל, כך שרק ממועד זה מחירו של ליטר בנזין יפחת בשקל אחד וזאת עד ל-15 בנובמבר 2022. כך נמסר מרשות המסים.
"הגענו למצב שבו אני לא זוכר חמישה חודשים ברצף של עודף בהכנסות המדינה. התחלנו לפני כמה חודשים עם נושא הפחתת המס על הסולר. אנחנו כבר שבוע עובדים על הארכה בעוד ארבעה חודשים של מס הבלו, הבנזין והסולר - במקום חצי שקל לשקל. זה טוב לתעשייה ולאזרח. אם נוריד, זה ישפיע על האינפלציה, יוזיל את הייצור ויקל את יוקר המחיה. כשר האוצר, למרות מערכת הבחירות, אני מתכוון להתמקד קודם כל בזה", אמר השר ליברמן בכנס הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.
נכון להיום, יותר ממחצית ממחיר הדלק היא המסים שגובה הממשלה (מס בלו ומע"מ) - ומדובר בשיעור מיסוי גבוה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות. למחיר הדלק יש השפעה דרמטית על יוקר המחיה במשק - משום שהוא משפיע גם על הוצאות משקי הבית וגם על הוצאות העסקים, על מחירי התחבורה הציבורית והטיסות, על עלויות ההובלה ועוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו