בשנים עברו נישאה מאזדה על כפיים בשוק המקומי. מאז חלו תמורות אצלנו ושוק המשפחתיות ומאזדה 3 הם כבר לא הבחירה האוטומטית. כעת נוחת כאן הדור החדש שלה עם גישה מעודכנת ורצון מיצוב מחדש. מאזדה רוצה לכוון גבוה יותר אל מחוזות הפרימיום. מהפיכה לא פשוטה עבור יצרן שמזוהה כאן כעממי. האם יכולה ה-3 לקחת את המותג הזה לשם? שאלה מצוינת.
מה חדש?
מאזדה 3 החדשה משתמשת בפלטפורמה חדשה לחלוטין. הארכיטקטורה כאן שונתה, בין השאר בכדי לאפשר יותר מרחב לנוסעים ותמיכה במערכות בטיחות מתקדמות. יש גם מנוע חדשני ומלהיב עם טכנולוגיית הצתה יחודית. המנוע הזה, נשאר מעבר לים כרגע מהסיבה המוכרת. עלויות. אנחנו מקבלים את השלוש עם מנוע ה-2 ל’ המוכר בשידור לתיבה פלנטרית עם 6 יחסי-העברה. זו יחידת ההנעה היחידה המוצעת אצלנו כרגע. איתה גם רמת גימור אחת וזו מאובזרת למדי. המתכון הבסיסי הזה מוצע בשתי גרסאות מרכב – סדאן והאצ’בק. לפי היצרנית בין שתי אלו אמורים להיות הבדלים, האחת יוקרתית יותר, השנייה ספורטיבית. גרסת הסדאן היא הנבחנת כאן היום ומחירה עומד על 145,000 שקלים.
המחיר גבוה מהמתחרות ועל זה מנסה לענות רשימת האבזור. יש כאן חישוקים גדולים וצמיגים נדיבי מידות ודלי חתך, תפעול ללא מפתח, גג שמש ועוד. אבל העדכון החשוב כאן נודע למערכות בטיחות מתקדמות, ול-3 יש כעת בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית על התאורה, יכולת בלימה אוטונומית, מערכת למניעת סטייה מהנתיב ועוד.
על הכביש
פנים אל פנים נראת הסדאן מרשימה מאוד. העיצוב מזוהה מיד, עם החרטום הכל כך ייחודי הזה, פשוט נראה טוב. גם משאר הזוויות ה-3 נראית טוב ומזכירה מאוד את ה-6. מבפנים הרושם הטוב ממשיך. תא הנוסעים עדכני החומרים ברובם טובים והתחושה מרווחת ונעימה מלפנים. לוח השעונים הדיגיטלי מקבל כאן נקודות נוספות. מקומות בתא עם פלסטיק שחור ונוקשה מורידים כמה. מאחור המרווח מצומצם ואנשים בוגרים ירגישו צפיפות בציר הרוחב והגובה.

תנוחת הנהיגה מצוינת והמושבים טובים מאוד תומכים במידה ונעימים לאורך זמן. לעומת אלו על הכביש מציעה ה-3 נוחות נסיעה בינונית ולא מצליחה להרחיק את פגעי הכביש מתא הנוסעים. יש גם לא מעט רעשי כביש שחודרים אל התא. יחידת ההנעה המוכרת מהדור הקודם מותירה רגשות מעורבים. מצד אחד הביצועים טובים אבל בכדי להשיג אותם יש להגיע לסל”ד גבוה. זה אומר שתיבה הפלנטרית צריכה להוריד הילוך אחד או שניים בכדי להביא את המנוע לסל”ד האפקטיבי ושם הכוח קיים אך לא מעודן. פעולת התיבה חלקה בד”כ אבל לא זריזה. התוצאה מרגישה קצת מיושנת מול יחידות הנעה מודרניות עם מגדש טורבו וגיר כפול מצמדים נניח.
התנהגות הכביש טובה, עם הגה מדויק למדי, רמת אחיזה גבוהה ותגובות שלדה טובות. כל עוד מדובר בכביש איכותי ה-3 יודעת למהר ולפנות באופן מהנה למדי. הבלמים הראו מחסור המשיכה ראשונית והרגשה ספוגית בשאר מהלך הדוושה. זו עשויה להיות תקלה ברכב המבחן. צריכת הדלק בימי המבחן עמדה על 11.9 קמל. סביר בהתחשב בנפח הגדול ובאופי הנהיגה.

שורה תחתונה
שוק המשפחתיות של היום הוא כבר לא מה שהיה. גם המאזדה מבינים את זה ומכוונים עצמם מחדש למחוזות הפרימיום. מהפך כזה לא מתבצע בדגם אחד, זו רק תחילתו של תהליך וה-3 היא רק צעד אחד בכיוון הנכון. היא מציעה אבזור נאה, גימור משופר בתא הנוסעים וניהוג מהנה. לעומת זה היא יקרה מהמתחרות ולא מציעה עידון מספק בכל הקשור לנסיעה והנעה. לא כאלו שמצדיקים את המחיר בכל-אופן. תג המחיר הזה מציב אותה גם ליד ג’יפונים חדשים שהם ההעדפה הנוכחית של השוק המקומי. מול כל אלו תתקשה ה-3 החדשה להצדיק את מחירה ולמצוא את מקומה.
מאזדה 3 2.0 ל’
מנוע: 1,998 סמ”ק
הספק: 165 כ”ס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 21.7 קג”מ ב-4,000 סל”ד
גיר: אוט’, 6 היל’
בסיס גלגלים: 272.5 ס”מ
צריכת דלק (מבחן): 11.9 ק”מל’
מחיר: 145,000 שקלים
+ עיצוב, אבזור, היגוי
– מחיר, נוחות