מאזדה CX30 במבחן

נהיגה ראשונה בדגם הפנאי החדש והמסקרן של מאזדה

היום כבר אין ספק, הקהל של השוק הישראלי בפרט והשוק העולמי הולכים לכיוון רכבי פנאי. לכן יותר ויותר יצרנים מרחיבים את היצע הדגמים ״המוגבהים״ שלהם על-מנת למשוך כמה שיותר לקוחות אליהם. גם מאזדה מצטרפת לזרם הזה עם ה-CX30 שאמור להתמקם במרכז דגמי הפנאי של החברה.


מה חדש?


רכב הפנאי הראשון של מאזדה שהגיע אלינו היה ה-CX-5 אשר נמכר בכמויות יפות. עם הגעת הדור הנוכחי שלו, המידות גדלו מעט ואיתן גם מחיר הכניסה שלו (החל מ-170,000 שקלים) כך שהוא הפך ליקר מול דגמי הכניסה של המתחרים. בהמשך נחת בארץ ה-CX-3 הקטן יותר שהתבסס בגדול על ה-2 של מאזדה. הוא היה קטן וזול יותר אך צפוף משמעותית למי שמחפש רכב פנאי לשימוש משפחתי אמיתי. וכך קיבלנו את ה-CX-30 החדש. לא גדול מידי ולא קטן מידי. בדיוק מתאים למשפחה. עם תא מטען של 430 ליטר הוא כמעט זהה לאחיו הגדול (לו יש 442 ליטר) ומשמעותית עדיף על אחיו הקטן (240 ליטר) וגם על אחיו החורג ה-3 (לו יש 295 ליטר).


עוד מאוברדרייב >>>


גם במושב האחורי המצב דומה עם מספיק מרווח לזוג נוסעים מבוגרים למעט מרווח גבולי לברכיים בעיקר אם מדובר בנהג גדול/גבוה. מעבר למושב הקדמי מרווח נדיב לכל הכיוונים כאשר תנוחת הנהיגה עצמה, מציעה שפע אפשרויות כיוון אך מרגישה מעט נמוכה, בעיקר לנהגים גבוהים שיצטרכו לשמור על גובה מושב נמוך – אם הם רוצים להימנע ממפגש של הראש עם תקרת הרכב. שאר תא-הנוסעים עשוי טוב. איכות החומרים מרשימה בעיקר בחלקו העליון של הרכב ופלסטיקים קשיחים בחלקו התחתון, אבל איכות ההרכבה לא נפגמת ומרגישה טובה מאוד.



צילום: גדי סיארה

 


העיצוב הכללי עשוי להרגיש כמעט ערום במבט ראשון, מינימליזם יפני אם תרצו. לוח השעונים מאוד קומפקטי וספורטיבי עם 3 חוגות שהמרכזית מתחלפת בהתאם למידע אותו תרצה לראות. גם הדשבורד נראה כמעט ערום עם איזור שליטה קטן למערכת המיזוג וצג 8.8 אינץ למערכת המולטימדיה שמציץ מתחת לחלון הקדמי. היתרון הגדול ביותר שלו הוא התמיכה המקורית בעברית, מה שמראה את חשיבות השוק המקומי ליצרן היפני.


מבחוץ הדמיון למאזדה 3 הוא לא מקרי. ה-CX-30 חולקת את אותה פלטפורמה ושפת העיצוב העדכנית של מאזדה שהתחילה עם ה-3 וה-30 הוא הדגם השני בליין שקיבל אותו. אבל למרות שלמראית עין ניתן לחשוב שמדובר בגרסה מוגבהת ל-3 זה לא המקרה, שכן ההבדלים הרבה יותר גדולים. מספיק מבט קצר במפרט הטכני לגלות מידות אחרות. למעט נתון הרוחב הזהה (179.5 מ״מ), ה-CX-30 קצרה ב-6.5 ס״מ, גבוהה ב-9.5 ס״מ ובסיס הגלגלים שלה קצר ב-7 ס״מ מה-3.


באגף יחידות ההינע ה-CX-30 מקבלת את המפרט שהתרגלנו לראות ברכבי מאזדה. מנוע 2 ל’ בנזין לא מוגדש המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. יש גם אופציה למנוע 2.5 ליטר בנזין אך לא נהגנו בו בהשקה המקומית. בדומה לשאר הדגמים אותם יחידת ההנעה הזאת משרתת מדובר בשילוב נעים ללא התפרצויות כוח מצד אחד אך ללא תחושת מחסור בכוח מנגד.



צילום: גדי סיארה

 


הנתונים היבשים מספרים על 9.7 ש’ ל-100 קמ״ש, כאשר השוואה מול מאזדה 3 מראה שהבדל המשקל (ה-3 קלה ב-70 ק״ג) ויחסי העברת הילוכים קצרים יותר ב-3 הם שמשפיעים על הפרש הביצועים (8.4 שניות ל-100 קמ״ש ב-3). המנוע עצמו מספק מספיק כוח כבר מ-2,500 סל״ד כאשר מורגשת התגברות נוספת מעל 4,200 סל״ד עד הקו האדום קצת לפני 7,000 סל״ד. התיבה עצמה עוברת באופן חלק ונעים בין ההילוכים, אך זה בא על חשבון זריזות, בעיקר השוואה לתיבות כפולות מצמד שהתרגלנו אצל חלק מהמתחרות.


על הכביש


ההשקה כללה לא מעט נהיגה בכבישים השבורים של תל-אביב וירושלים שם התקשתה ה-CX-30 לבודד את הנוסעים מהשברים החדים והכבישים השבורים. אך מרגע שיוצאים מהעיר המצב רק משתפר. כך, שלמרות מעט רעשי כביש מכיוון קורות הצד ובתי הגלגלים (רעשים שלא מתגברים כמעט בכלל עם התגברות המהירות) ה-CX-30 מגהץ את הכביש באופן מאוד נעים. לא מתנדנד בכביש גלי ולא קשיח מידי בשאר הזמן, בדיוק במידה הנוחה. גם המנוע מתייצב על 1,900 סל״ד נמוכים ב-100 קמ״ש ועוזר לצריכת הדלק שעמדה אחרי לא מעט נהיגה עירונית, בפקקים ובקצב מהיר מאוד על 10.9 ק”מ/ל’.


ה-CX-30 מגיעה כבר מגרסת הבסיס עם כל מערכות הבטיחות האקטיביות שיש בארסנל של מאזדה. זה כולל בין היתר בלימה אוטונומית עד 80 קמ״ש כולל זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אקטיבית, התראה על סטיה מנתיב כולל תיקוני הגה, אורות גבוהים אוטומטים, מערכת לאיתור שטחים מתים כולל התראה על רכבים חולפים בנסיעה לאחור ועוד. אין ספק לגבי החשיבות שלהן, ובנסיעה מחוץ לעיר הן עושות לנו חיים קלים מאוד, בייחוד בקרת השיוט האקטיבית. אך בניגוד לכמה רכבים אחרים שיצא לי לחוות לאחרונה, זאת של מאזדה מרגישה פחות חלקה, בעיקר כשיש צורך להאט בגלל רכב איטי או רכב שנכנס לפני לנתיב. לזכותה חשוב לציין שהמערכת יודעת להתריע כשרוצים לעבור נתיב על רכבים קרובים מאחור או כאלה שסוגרים את המרחק בקצב מהיר ועלולים לסכן אותנו, עוד מכוניות צריכות להטמיע את המערכת הזאת.



צילום: גדי סיארה

 


מאזדה מאמינה מאוד בגישת הג׳ינבה-יטאי (Jinba Ittai) לחוויית הנהיגה, שפירושה בצורה מאוד פשטנית לעברית אומרת חווית נהיגה ספורטיבית. וכמו שאר דגמי מאזדה, גם ה-CX-30 לא מאכזבת. למרות מידות צמיגים צרות מרוב המתחרים (215/55-18) וללא שימוש בגומי אוחז במיוחד ה-CX-30 מציע רמת אחיזה גבוהה והרבה ביטחון לנהוג אותה באופן אגרסיבי. בסופו של דבר האף ידחוף החוצה בתת-היגוי מעודן, אבל מספיקה עזיבת גז או בלימה עדינה בשביל להפוך את היוצרות ולקשקש קלות בזנבה.


הבלמים עצמם החזיקו מעמד יפה וסירבו לדעוך, ההגה החשמלי אומנם לא מעביר מידע לנהג אך הוא מדויק מאוד ועם משקל טוב. העברת מצב הנהיגה לספורט ליד ידית ההילוכים דואגת לחדד במעט את דוושת הגז ובעיקר דואגת שהתיבה תישאר בהילוך הנכון. ובמצב הזה נראה שהיא לומדת את הנהג ויודעת בהתאם לכמה אגרסיבי הוא נוהג כמה זמן להישאר בהילוך המתאים או להעלות הילוך אחד למעלה.



צילום: גדי סיארה

שורה תחתונה


מחיר ה-CX-30 מתחיל ב-152,000 שקלים מה ששם אותו בין אחיו הגדול ה-CX-5 שמתחיל ב-170,000 שקלים לבין אחיו הקטן שעולה מ-139,000 שקלים. מאזדה לא אומרים זאת ישירות אבל מספיק סיבוב קצר עליו בשביל להבין שמדובר בשביל הזהב. לא גדול ויקר מידי, לא קטן וצפוף מידי, בדיוק מה שהלקוח הישראלי הממוצע מחפש. ומההתרשמות הראשונית שלנו אכן מדובר ברכב מוצלח מאוד, שמציע בדיוק מה שרכב פנאי משפחתי אמור לתת ללקוח שלו.


מאזדה CX-30 קומפורט 2 ל’


מנוע: 1,998  סמ”ק


הספק: 165 כ”ס ב-6,000 סל”ד


מומנט: 21.7 ב-4,000 סל”ד


גיר: אוטומטי, 6 היל’


תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.7 ש’


מהירות מרבית: 210 קמ”ש


בסיס גלגלים: 265.5 ס”מ


מחיר: 152,000 שקלים


+ עיצוב, איכות תא נוסעים, אבזור


נוחות על כביש עירוני משובש, צפוף מעט במושב האחורי


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר