אי אפשר להתחמק מזה - המהפכה החשמלית בעולם הרכב היא עובדה מוגמרת, והמכוניות החשמליות כאן כדי להישאר. יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם בהתלבטות אם המכונית הבאה שלהם תמשיך להביא אותם לתחנות הדלק כדי לצפות במחירי הבנזין מזנקים, או שמא הם יחלו "לתדלק" אותה בחניה הביתית, היישר משקע החשמל.
אם אתם לא שבויים בתדמית הגאדג'טית של טסלה, מבט סביב יגלה שיש לא מעט מכוניות חשמליות שיכולות לשמש אלטרנטיבה למכונית המשפחתית. אחד הדגמים החשמליים הבולטים שהוצגו בעולם בשנה החולפת מגיע אלינו מבית יונדאי, ושמו איוניק 5. הוא מבשר על משפחה שלמה של דגמים חשמליים שימותגו תחת השם איוניק (ונא לא לבלבל עם "איוניק" ההיברידית הפופולרית, שיוצאת לגמלאות בימים אלו). יצאנו לפגישה עם האיוניק 5 כדי לבדוק אם מדובר באלטרנטיבה לקרוסאוברים משפחתיים, ולא פחות מכך - אם יש לדרום־קוריאנית הזו את הכלים להתייצב מול מלכת שוק החשמליות, טסלה מודל 3.
מבט ראשון
הרבה רוכשים של מכוניות חשמליות רוצים שכולם יידעו שיש להם מכונית חשמלית. בהתאם לכך, יצרניות הרכב מנסות להפגין מקוריות, ומציעות עיצובים ייחודיים ומובחנים בהתאם. במקרה של איוניק 5, אף אחד לא יפספס את העובדה שאתם נוהגים במכונית כזו. בשנים האחרונות יונדאי החלה להעז יותר בעיצובים של מכוניותיה, אבל האיוניק 5 לקחה את הנועזות צעד אחד קדימה. טוב שמוצמד לה סמל "יונדאי" גדול בחזית, כיוון שהיא לא נראית כמו שום יונדאי אחרת שאתם מכירים. למען האמת, היא נראית כמו מכונית תצוגה שקיבלה במקרה לוחיות רישוי צהובות.
יש שני פרמטרים שהופכים את המראה של האיוניק 5 לייחודי כל כך. הפרמטר הראשון הוא קו העיצוב שבחרו ביונדאי, שמשלב קווי גוף רבועים עם חיתוכים חדים על משטחי הגוף, ובתי גלגלים גדולים ומעוגלים ששוברים את המראה הקובייתי. במקביל, שילבה יונדאי אלמנטים דמויי פיקסלים ביחידות התאורה, בפתח הטעינה ובחלקים נוספים, שמוסיפים למראה המודרני נגיעות אייטיז מדליקות.
הפרמטר השני הוא הפרופורציות הלא שגרתיות. האיוניק 5 הוא סוג של קרוסאובר, כפי שמעיד גובהו המתנשא ל־160 ס"מ, אבל הוא נראה יותר כמו רכב האצ'בק מתוח. הסיבה לכך היא בסיס הגלגלים של 300 הס"מ, שאופייני למכוניות פאר מגודלות, אף על פי שהאורך הכללי עומד על 463 ס"מ, פחות מאשר האלנטרה המשפחתית. השורה התחתונה היא שאפשר לאהוב או לא את העיצוב של האיוניק 5 (אנחנו באופן אישי אהבנו אותו בהחלט), אבל אי אפשר להתעלם ממנו. הסיבה שלאיוניק 5 יש ממדים לא שגרתיים נובעת מהעובדה שהיא בנויה על בסיס פלטפורמה ייעודית עבור רכב חשמלי, שבה הסוללות והמכלולים העיקריים טמונים ברצפת המכונית, ומסביבה ניתן לבנות בצורה גמישה כמעט כל צורה שהמעצבים רוצים. לשיטה זו יש כמה יתרונות, כמו הורדת מרכז הכובד, אבל ביתרון הגדול ביותר אפשר להבחין כאשר נכנסים אל תא הנוסעים.
השילוב של בסיס הגלגלים הגדול והרצפה השטוחה לחלוטין מאפשר לאיוניק 5 להציע חלל פנים עצום, ולתחושת המרחב הפנימי מוסיפים מבנה הדשבורד האופקי והבחירה בגוונים בהירים ונעימים לחומרי הדיפון. תא הנוסעים יכול לאכלס בקלות חמישה נוסעים מבוגרים, עם שפע מקום לרגליים ולראש, והוא משלב כמה פיצ'רים מגניבים, כמו קונסולה מרכזית שצפה ונעה על מסילה, וברמת האבזור הגבוהה של רכב המבחן - גם מושב אחורי מתכוונן חשמלית ומצב חצי שכיבה לנהג, שמאפשר לו להתרווח בזמן ההמתנה בעמדת הטעינה.
הגישה הירוקה הכתיבה גם שימוש בחומרים ממוחזרים לדיפונים השונים, ולא כולם מרגישים איכותיים למגע, אבל זה בטח עושה טוב למצפון. צמד מסכים רוחביים גדולים משמש את לוח המחוונים בעל התצוגה המשתנה ואת מסך התפעול הראשי, והם מציעים גרפיקה עדכנית. למרבה השמחה, ביונדאי לא ריכזו את כל הפעולות בממשק מסך המגע, כך שאת תפעול המזגן אפשר לעשות בדרך הישנה והקלה - באמצעות מתגים.
בתנועה
בגרסה שבחנו, יונדאי איוניק 5 מצוידת במנוע חשמלי בודד מאחור, המספק 225 כ"ס ומניע את הגלגלים הסמוכים לו, אך קיימת גם גרסת הנעה כפולה, עם מנוע חשמלי נוסף מלפנים והספק כולל של 305 כ"ס. למרות משקל עצמי של כשתי טונות, והעובדה שלא מדובר במכונית קלה, הביצועים באיוניק 5 טובים יותר מכל קרוסאובר בגודל דומה. אמנם עם תאוצה ל־100 ב־7.4 שניות כבר ראינו חשמליות זריזות יותר, אך עדיין יש לאיוניק 5 מספיק כוח להתמודד עם כל משימה ועקיפה. הכוח מועבר לגלגלים בצורה חלקה מאוד, וגם אם לוחצים חזק על דוושת התאוצה - לא נוצר איבוד כוח או סחרור גלגלים, כמו שקורה בלא מעט מכוניות חשמליות חזקות. מערכת הבלימה הרגנרטיבית מציעה כמה מצבי פעולה, והיא אפקטיבית במיוחד במצב המקסימלי, המאפשר נהיגה בדוושה אחת.
קיבולת הסוללה באיוניק 5 עומדת על 72.6 קילוואט, ובתרגום למציאות - זה אומר שביונדאי מצהירים על טווח נסיעה מרבי של 481 ק"מ (בהתאם לרמת האבזור וקוטר הגלגלים). הטווח המוצהר הוא פחות ריאלי להשגה, ועדיין בפועל יעמוד לרשותכם טווח של יותר מ־400 ק"מ, שאמור להספיק לכמה ימים של נהיגה פרוורית, או לטיול סוף שבוע לסבתא בירושלים. נסיעה לאילת יכולה להיות מעט גבולית, אבל את המגבלה הזו פותרת התמיכה בטעינה אולטרה־מהירה בעמדות ייעודיות של עד 400 קילוואט, שלא קיימות כרגע בישראל. עם זאת, עצירה בעמדת טעינה מהירה של 175 קילוואט תאפשר לכם לקבל ברבע שעה "בוסט" טווח של יותר מ־100 ק"מ, שיאפשר לכם להשלים את המסע, או להגיע לעמדה הביתית הבטוחה.
כשנוהגים באיוניק 5 מתקבלת תחושה של מכונית מאוד מוצקה, תוצאה של שילוב בין בסיס הגלגלים הארוך והמתלים המעט קשיחים. רמת האחיזה הגבוהה משרה על הנהג ביטחון, בעוד ההיגוי המהיר והחד יחסית עוזר לנטרל את תחושת המשקל של המכונית. למרות התגובות ויכולת התאוצה, לא מדובר במכונית ספורטיבית, אך בהחלט מדובר במכונית שמשדרת תחושת זריזות שלא קיימת בקרוסאוברים. נוחות הנסיעה מעט נוקשה במהירויות עירוניות נמוכות, גם כתוצאה מחישוקי 20 האינץ' הענקיים, אך ככל שעולה המהירות - משתפרת גם יכולת השיכוך של המתלים, שמצטרפת לבידוד רעשים טוב, מה שמשלים את תחושת הנינוחות בנסיעה בין־עירונית.
הגעת ליעד
המכונית החשמלית הראשונה של יונדאי, שתוכננה מדף חלק, מצליחה להתבלט ולהרשים בין שלל הדגמים החשמליים שנחתו ושעוד ינחתו בישראל. האיוניק 5 מצליחה להתבלט ברמה הפרקטית - היא מרווחת במיוחד ובעלת ביצועים טובים, טווח נסיעה שימושי לרוב סוגי הנסיעות ויכולת טעינה מהירה כגיבוי. ברמת הנחשקות היא מצליחה להתבדל עם עיצוב ייחודי, גימיקים טכנולוגיים ואווירת היי־טק בתא הנוסעים, שמצליחים למצב אותה כגאדג'ט על גלגלים, וגם למשוך תשומת לב מהסביבה.
בסופו של דבר לא מדובר במכונית שגרתית, כך שלקוחות סולידיים יכולים להירתע מהמראה העתידני ומהשוני בנוף. אבל מי שמחפש מכונית חשמלית שהיא גם הצהרה של הבעלים - ימצא באיוניק 5 לא מעט יתרונות, בפרט שעם מחיר התחלתי של 190 אלף שקלים היא לא יקרה מקרוסאוברים מאובזרים בגודל דומה, ואף זולה באופן משמעותי מהטסלה מודל 3, שכבר הפכה להמונית מדי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו