ראיון: הרכב של שיאומי יגיע לישראל

המהפכה הטכנולוגית בתעשיית הרכב קורצת גם ליצרניות האלקטרוניקה והטלפונים הסלולריים. המכונית הראשונה של שיואמי הוצגה זה עתה באירופה והיא כבר בדרך לישראל<br />

תעשיית הרכב הולכת ומשתנה מול עיננו וכך גם המכוניות שהיא מייצרת. המעבר להנעה חשמלית סלל את הדרך גם ליצרניות טכנולוגיה ואלקטרוניקה להפוך ליצרניות רכב. אבל זה לא רק המעבר לחשמל.  אי אפשר להתעלם מכך שהתפעול של המכוניות כיום שונה לחלוטין ממה שהכרנו במשך עשרות שנים. הכוונה היא בראש ובראשונה להשתלטות של מסכי המגע הענקיים בתא הנוסעים לשליטה על הפונקציות הכי בסיסיות כמו הדלקת אורות או כיוון פתחי המיזוג. איתם נכנסו למכונית מונחים כמו אפליקציות, מערכות הפעלה ועדכוני תוכנה On The Air בדיוק כמו בטלפון החכם שלכם.

עוד מאוברדרייב >>>

אם יצא לכם לשמוע או להתלונן על כך שהמכונית הופכת יותר ויותר לטלפון סלולרי על גלגלים זה לא מקרי. במציאות שכזאת, לא תופתעו לשמוע שגם יצרניות הטלפונים הסלולריים רוצות לייצר מכוניות. אמנם אפל הודיעה לא מזמן כי היא מפסיקה את פיתוח המכונית שלה, אבל מיזם הרכב של סוני והונדה כבר נמצא בשלבים מתקדמים, וואוי כבר מוכרת מכוניות בסין תחת השם AITO וגם שיאומי נמצאת חזק במשחק.

שיאומי, שהיא בין חמשת יצרניות הסלולר הגדולות בעולם, הקימה חטיבת רכב בשנת 2021 עם הבטחה להשקעה של יותר מ-10 מיליארד דולר. משם המשיכה בהצהרה יומרנית שבה החברה תהפוך לאחת מחמשת יצרניות הרכב המובילות בעולם. את המכונית הראשונה שלה הנקראת SU7 חשפה שיאומי בסין בסוף שנת 2023. מדובר במכונית סדאן גדולה עם אורך של כ-5 מטרים ובסיס גלגלים של 3 מטרים, מה שממצב אותה בקטגוריית הגודל הסאלונית מול טסלה מודל S ודומותיה.

צילומים: יצרן

כדי לקצר תהליכים, ייצור המכונית של שיאומי יתבצע על ידי חברת BAIC שבבעלות ממשלת סין והסוללות יגיעו מ-BYD ו-CTAL. זה מאפשר לשיאומי להתמקד במה שהיא חזקה בו וזה האלקטרוניקה בתוך ומסביב לרכב. כיוון שמדובר בחברת טכנולוגיה, לא הייתה בעיה לשיאומי להעמיס ב-SU7 שפע מסכים, החל ממסך 7.1 אינץ’ כלוח המחוונים, מסך 16.1 אינץ’ מרכזי למערך המולטימדיה והתפעול עם ממשק המבוסס על מערכת ההפעלה המוכרת מהטלפונים של החברה. אליהם מצטרפים שני מסכי מגע גדולים לנוסעים מאחור ותצוגה עילית ברזולוציה גבוהה בגודל של עד 56 אינץ’. על הבטיחות אחראי מערך מקיף של מצלמות ורדארים עם הבטחה ליכולות מתקדמות של נהיגה אוטונומית שכבר נמצאות תחת ניסוי  בערים מרכזיות בסין.

מסין לאירופה, ולישראל

בשיאומי לא מבזבזים זמן. כחודשיים לאחר החשיפה בסין כבר הוצגה SU7 באירופה תוך הצהרה כי על תחילת שיווק כבר השנה. החשיפה האירופאית אגב הייתה בתערוכת הסלולר בברצלונה ולא בתערוכת הרכב בג’נבה שנערכה במקביל – מה שמראה על הדרך בה רואים בשיאומי כיצד קהל היעד שלה מסתכל על המכונית כמוצר צריכה.

כבר באותה תערוכה יצאה ההודעה כי שיאומי SU7 תגיע גם לישראל ב-2025 כאשר היבואנית תהיה קבוצת המילטון שבבעלות האחים אהרוני, שהיא גם יבואנית הטלפונים הסלולריים של שיאומי.  מדובר בצעד לא שכיח הן מבחינת הזמן המהיר שבו מתקבלת הודעה על תחילת יבוא של מותג חדש לחלוטין, והן לאור העובדה שרוב מותגי הרכב הסיניים בישראל מיוצגים על ידי יבואניות או חברות ותיקות בענף הרכב. המילטון היא אמנם מיבואניות מוצרי החשמל והטלפונים הגדולות בישראל, אך מעולם לא הייתה פעילה בענף הרכב.

“כבר לפני שנתיים עודכנו על ידי שיאומי שבכוונתם להתחיל לייצר מכוניות” אומר אפי אהרוני מבעלי קבוצת המילטון. “העניין התבשל ברקע, וזמן קצר אחרי חשיפת המכונית הודיעו לנו שהם מעוניינים שנהיה המשווקים שלה גם בישראל”.

למה הבחירה הייתה דווקא בכם ולא ביבואניות אחרות בעלות ניסיון בענף הרכב?

“בשיואמי מאמינים בעקבות ההצלחה שלנו בשוק הסלולר, ולפני כעשור הם גם פנו אלנו לראשונה כדי שנשווק את הטלפונים שלהם לאור ההצלחה שלנו בענף. היו גישושים של יבואניות רכב מול שיאומי, אבל התפישה שלהם היא שאופי הלקוחות של המכונית הוא דומה לזה של לקוחות הסלולר, לכן הם רוצים למכור את המכוניות שלהם כמו טלפונים סלולריים בתוך חנויות שיאומי בעולם. כיוון שאנחנו הנציגים שלהם בארץ זו גם הייתה בחירה טבעית עבורם.”

איך אתם נערכים למעבר להיות גם יבואנית רכב?

“תכנית העבודה של שיאומי היא להתבסס על המשווקים הקיימים שלה בעולם שאף אחד מהם הוא לא בענף הרכב. הם מאד יסודיים והעבירו לנו תכנית פעולה מסודרת לצעדים הדרושים. בסופו של דבר הם קובעים את הכל, מהמודל העסקי ועד התמחור וגם יספקו את התמיכה והידע הנדרש, כך שלנו נותר רק לבצע.”

מה זה אומר לגבי ההיערכות שלכם בישראל?

“השיווק יהיה ישירות לצרכן דרך האינטרנט וכאמור גם בחנויות שיאומי. אנחנו מתכוונים להגדיל משמעותית את החנויות המובילות שלנו כדי להתאים גם למכירת מכוניות. בשלב ראשון מתוכננים ארבעה סניפים שימכרו גם מכוניות לצד חנויות פופ-אפ. במקביל כבר רכשנו שטח בקריית גת שישמש כמרכז הלוגיסטי, ומרכז השירות הראשי יוקם במודיעין בצמוד למעבדת התיקונים הראשית כיום.”

לאיזה פלח שוק שיאומי מכוונת?

“בעולם הטלפונים הסלולריים שיאומי באה מלמטה והביאה איתה בשורה במחיר. בתחום הרכב הם בחרו להתחיל מלמעלה עם רכב שיהיה יוקרתי ויסלול את הדרך לדגמים נוספים ועממים יותר. בסופו של דבר הכיוון הוא להיות מותג עממי שמנגיש טכנולוגיה מתקדמת.”

איך אתה צופה שהשוק הישראלי יקבל את שיאומי כיצרנית רכב?

“בתור מותג הסלולר השלישי בגודלו בארץ שיאומי צברה מונטין בקרב הרבה אנשים שמאמינים ומרוצים מהמוצרים של החברה. זה אמנם סדר גודל שונה, אבל אני מאמין שכשנציע להם רכב במפרט טוב ומחיר הוגן הם גם יקנו אותו”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר