עד לפני עשור שוק הרכב הישראלי היה אחד השווקים הצפויים והשמרניים ביותר. הקטגוריה הגדולה ביותר הייתה קטגוריית המשפחתיות עם העדפה גורפת למרכב סדאן, דבקות בנפח מנוע של 1.6 ליטר ודרישת חובה לתיבת הילוכים אוטומטית כאשר תעודת זהות יפנית היא תנאי קבלה הכרחי. לדגמים שלא הציעו את השילוב הנ”ל לא היה טעם לעלות כלל על האוניה בדרך לנמל. למעט כמה הצלחות נקודתיות של דגמים מסויימים, כל סטיית תקן כמו מרכבי האצ’בק וסטיישן, מנועים גדלים יותר או חלילה תיבת הילוכים ידנית נחשבו ליוצא מן הכל שלא מעיד על הכלל.
שנת 2024 נמצאת בפתח, ואם ננסה לשים בצד את ההתרחשויות המדיניות והביטחוניות בצד ונביט על שוק הרכב הישראלי של 2023 נגלה שוק שונה לחלוטין מזה שהיה כאן עשור קודם לכן. קבעונות שהן תוצאה של רגולציה מעוותת, לצד העדפות שוק שנחקקו גם בגלל דעות קדומות שהשתרשו אצל הצרכן הישראלי כמעט נעלמו כלא היו. הניסיון להביט על השוק הישראלי כיום משתקף במפגש של שתיים מהמכוניות הנמכרות ביותר בישראל השנה החולפת המוצגות לפניכן, שדרכן ננסה לתת פרספקטיבה לא רק על השוק הישראלי בשנה החולפת אלא גם על סדר העדיפויות החדש של רוכשי המכוניות בישראל.
סימנים של מהפכה
השנה החולפת בשוק הרכב הייתה שנת התאוששות של יציאה ממשברי שבבים ואספקה שהובילו לזינוק במכירות, יחד עם כניסה של עוד מותגים חדשים לשוק, רובם בקטגוריית החשמליות שממשיכות לצבור תאוצה באופן מפתיע. למרות הפיגור בפריסת תשתית הטעינה ומחירים לא זולים שעוד צפויים לעלות ב-1 בינואר עקב שינוי המיסוי, נתח השוק של המכוניות החשמליות בישראל יגיע בשנת 2023 לכ-20%.

שנת 2024 תיזכר כשנה היסטורית בשוק הרכב הישראלי, כאשר בפעם הראשונה המכונית הנמכרת ביותר בישראל תהיה חשמלית. להישג הזה אחראית BYD שנכנסה לשוק הישראלי רק לפני שנה, אבל עשתה זאת בכוח אש מלא. הנשק העיקרי של BYD היה אטו 3 שמכוון בדיוק למרכז המאסה של השוק, כאשר הוא מגובה במחיר הנכון שבין 160 ל-170 אלף שקלים. חשוב לא פחות בשנה החולפת, יכולת אספקה שוטפת של אלפי מכוניות כך שבניגוד למותגים אחרים (כמו טסלה למשל) זמני ההמתנה היו מינימליים. הנתונים המלאים יתפרסמו בדו”ח המסירות השנתי המלא בתחילת ינואר, אבל מדובר בלמעלה מ-10,000 יחידות של אטו 3, ועוד אלפי יחידות נוספות שכבר מחכות לבעלים העתידיים.

BYD היא מיצרניות הרכב הגדולות בסין אחת מיצרניות הסוללת הגדולות לתעשיית הרכב. ועדיין, אי אפשר להתעלם מהדרך בה קיבל הקהל הישראלי בברכה מותג רכב חדש ולא מוכר והתגבר על דעות קדומות הקשורות לאיכות הייצור מארץ המוצא. מספיק להיזכר כיצד התקבלו כאן לפני 10 שנים הניסיונות הראשונים של מותגי רכב סיניים לגשש את דרכם המקומית, אך יאמר לזכותם של הסינים שבניגוד לעבר, איכות המוצרים עומד בסטנדרט המערבי המקובל כיום ללא בעיה.
את BYD אטו 3 הפגשנו עם המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל יונדאי אלנטרה שלמעלה מ-7,500 יחידות ממנה נמסרו מאז תחילת השנה. יונדאי אלנטרה היא משפחתית בתצורת הסדאן הקלאסית שעדין אהובה על לא מעט ישראלים שטרם המירו את דתם לקרוסאובר. הדור הנוכחי של האלנטרה הוצג בשנת 2020 והגיע ארצה כשנתיים לאחר מכן כשהוא מציע בסיס גלגלים של 272 ס”מ, הנתון הגדל בקטגוריה וס”מ אחד פחות מהסונטה שנמכרה כאן לפני 10 שנים. עדות למגמת הצמיחה של דגמי המכוניות בעשור האחרון בתעשיית הרכב.
בשנה האחרונה זכתה יונדאי אלנטרה לתנופה גדולה במכירות לאחר שיונדאי איוניק ההיברידית יצאה לגמלאות. למרות מחיר גבוה יותר מגרסאות הבנזין והטבת מס קניה שבוטלה, יונדאי אלנטרה מגיעה ארצה רק בגרסה ההיברידית. חיסכון בדלק והפחתת עלויות תחזוקה היא מרכיב חשוב בבחירת רכב של הלקוח הישראלי, כאשר חלק ניכר מההצלחה של מכוניות היברידיות כמו האלנטרה מגיע מכיוון ציי הרכב, כאשר הן עדין נהנות לפחת עד 2025 מהטבת שווי שימוש עבור מי שמקבל רכב צמוד ממקום העבודה. לא מעט BYD אטו 3 נמכרו לציי רכב, אבל במקרה של האלנטרה מדובר ברוב המכריע של היחידות שעלו על הכבישים. אם יש משהו אחד שלא השתנה בעשור האחרון בשוק הרכב הוא שהטבות מס למינהן מצליחות להשפיע על ההעדפות המוטוריות של הלקוח הישראלי.
עימות חזיתי
כאמור, זהו לא מבחן השוואתי ישיר, אבל מנהיגה על שתי המכוניות בסמיכות ניתן להסיק לא מעט על ההבדלים בינהן וגם על ההתאמה שלהן לסוגים שונים של לקוחות בעלי דרישות שונות.

רוב רוכשי המכוניות המשפחתיות מחפשים מכונית שתהיה בעלת נוכחות, ורצוי של מכונית גדולה מכפי שהיא באמת. זה מה שהוביל להצלחה של מכוניות סדאן במשך שנים רבות כל כך. האלנטרה מצליחה לעשות רושם של מכונית גדולה כי היא אכן נדיבה במידותיה, כאשר הצללית הנמוכה וקווי הגוף הזוויתיים בעלי החיתוכים החדים מקנים לה נוכחות שלא הייתה לאף אחד מהדורות הקודמים. אלא שבסופו של דבר במבחן הנראות רוב האנשים כיום מתרשמים יותר מקרוסאוברים, ואטו 3 בעל הפרופורציות הנכונות אולי לא פורץ דרך עיצובית, אך נראה מודרני ומעניק את מה שכמעט כולם רוצים היום והוא תנוחת ישיבה גבוהה.

השוני בגישה בין המכוניות ממשיך גם לתא הנוסעים. זה של האטו 3 נראה מושקע ועדכני בראש ובראשונה עם מסך עצום מסתובב על צירו בשילוב חומרים רכים, בחירת צבעים עשירה וירידה לפרטים עיצוביים. תחושת העושר הזו עושה רושם במפגש הראשון עד אשר כאשר מגלים שהפלסטיקה הרכה לא בהכרח נעימה למגע, פתחי המיזוג המרכזיים נמצאים במיקום לא מוצלח והמושבים אמנם נראים ספורטיביים, אבל רכים מידי ונעדרי תמיכה.
תא הנוסעים של האלנטרה נראה שגרתי יותר. יש לוח מחוונים דיגיטלי בעל תצוגה משתנה נאה, אך מסך המולטימדיה קטן והממשק פשוט ומיושן. איכות החומרים טובה יחסית, אך הצבע האפור השולט פחות מרנין ותנוחת הישיבה נמוכה אולי ספורטיבית, אבל מקשה על הכניסה והיציאה. עם זאת, התפעול והנדסת האנוש באלנטרה עדיפים לאין שיעור כאשר ישנם חוגות ומתגים לביצוע פעולות בסיסיות הדורשות לא מעט לחיצות ותשומת לב במסך הענק של ה-BYD.
יחידת ההנעה ההיברידית המוצלחת של היונדאי מספקת ביצועים מספקים כמעט בכל תנאי הדרך ופעולה חלקה, אבל יתרון הביצועים של ה-BYD מוחלט בזכות הכוח הזמין באופן מיידי. הטווח הריאלי של BYD אטו 3 עומד על כ-350-370 ק”מ מה שלא מאפשר לה, כמו להמון מכוניות חשמליות נכון לעתה, להיות פתרון עבור נהגים שנוסעים מאות קילומטרים מידי יום בגלל התלות בעמדות טעינה מהירות שפריסתן עדין לא מספקת והזמן שנדרש לטעינה. זה גם מסביר את ההצלחה של אלנטרה בקרב ציי הרכב, כיוון שכמו כל רכב בעל מנוע בעירה פנימית היא איננה מוגבלת בטווח, ולצד זאת מערכת הנעה ההיברידית היעילה מאפשר להשיג בלי מאמץ מיוחד צריכת דלק של 19-20 ק”מ לליטר שבאה לידי ביטוי בחיסכון כספי ניכר עבור צי הרכב. עם זאת, גם כאן במרכיב החיסכון הכולל יש יתרון עצום למכוניות חשמליות, גם אם טוענים אותן רק בעמדות מהירות, עוד אין עדין מיסוי על חשמל לתחבורה. מצב שאמור להשתנות בשנים הקרובות.

ומה עם היכולת הדינאמית? זה לא באמת משנה עבור מי רוכשי המשפחתיות, אך לשתיהן ישנה יכולת ואחיזה שהיא מעבר למה שידרוש הנהג הממוצע. אך עם זאת לא מפתיע שהיתרון בהתנהגות נמצא בידיה של האלנטרה בעלת מרכז הכובד הנמוך יותר ופעולת המתלים הדוקה יותר ביחס להאטו 3 הרכה משמעותית מפגינה יותר תנועה על המתלים לא רק תחת עומס.
בחירות 2024
העימות בין יונדאי אלנטרה ל-BYD אטו 3 הוא עימות שלא ממש יכול להגיע להכרעה כיוון שכל אחת מהמכוניות שונה בתכלית ומגלמת את היתרונות והחסרונות היחסיים של תצורת המרב ושיטת ההנעה שלה. שתיהן ממלאות את תפקידן כמכוניות משפחתיות יעילות, מרווחות ונוכחות עם חיסכון ניכר בעלויות התפעול לצד תדמית ירוקה. את ההכרעה בעימות הזה מספקת דווקא טבלת המכירות שנוטה בירור לטובת ה-BYD שמשקפת גם את הטעם של הלקוחות הפרטיים שדורשים מהמכונית המשפחתית שלהם לא רק תכונות מסורתיות של אמינות וסחירות, אלא גם ערך מוסף טכנולוגי, רמת הגשה גבוהה וגם אמירה אישית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו