ההצלחה של המכוניות החשמליות בישראל נעשתה בשנתיים האחרונות במקביל לתהליך התייקרות עקבי במחירי המכוניות. התוצאה היא שאם אתם מעוניינים ברכב חשמלי משפחתי מודרני, תאלצו לשלם כ-170 אלף שקלים לפחות, כאשר הדגמים החשמליים הגדולים והטכנולוגיים יותר כבר חוצים בקלות את רף ה-200 אלף שקלים ומתקרבים למחירי דגמי פרימיום.
למרות שישנם בשוק כמה וכמה דגמים חשמליים זולים יחסית, אף אחד מהם לא הצליח לשכפל את ההצלחה של דגמים בטריטוריית המחיר של BYD אטו 3 וג’ילי גיאומטרי C (שהיא דוגמא בולטת למגמת ההתייקרות) גם בטריטוריית המחיר של משפחתית קומפקטית ממוצעת בעלת מנוע בנזין. בדיוק למקום הזה נכנסת כעת BYD, שכבשה בשנה האחרונה את שוק המכוניות החשמליות בישראל, עם הדולפין החדשה.
את BYD דולפין פגשנו לראשונה בחשיפה האירופאית שלה לפני מספר חודשים, כאשר הושקה כחלק מסדרת Ocean החדשה של החברה שכוללת גם את הסיל שתגיע לקראת סוף השנה והיא חלק ממתקפת דגמים באסטרטגיה של BYD לכבוש גם את שווקי המערב. כמו אטו 3, גם הדולפין מתבססת על פלטפורמת e3.0 החדשה של BYD הכוללת את סוללות “בלייד” המובנות כחלק ממסגרת השלדה. במידה מסוימת ניתן לראות בדולפין כגרסת ההאצ’בק של האטו. העיצוב נעים, נטול גימיקים משונים כמקובל בחלק מהסיניות, כשהפרצוף המחייך מלפנים ובחירה בצבעים עליזים יחסית משווים לדולפין מראה צעיר.

בפני עצמה ממוקמת BYD דולפין על הצד הקומפקטי של סקאלת המשפחתיות, כאשר עם אורך של 429 ס”מ היא מעט קצרה יותר מפולקסוגן גולף ופורד ופוקוס, אך מציעה בסיס גלגלים נדיב של 270 ס”מ. מה שבולט במיוחד הוא גובהה של הדולפין, שעם 157 ס”מ היה ניתן לשייך אותה לעולמות הקרוסאובר אלמלא היה לה מרווח גחון כשל מכונית נוסעים רגילה. עיקר הגובה הוקדש כדי לייצר גג גבוה. יחד עם החרטום הקצר והשמשה הקדמית המשופעת יש לדולפין צללית קרובה לזו של מיני מיניואן מהסוג שהיה באופנה לזמן קצר לפני שני עשורים. המשמעות בפועל הוא שתא הנוסעים בעל מרחב טוב עבור ארבעה נוסעים בזכות גובה הגג והרצפה השטוחה, כשרק מושב אחורי מעט צר מידי יגביל את האפשרות לצופף נוסע חמישי. תא המטען בנפח 345 ליטר מספק עבור רוב השימושיים היום-יומיים, רק חבל שששפת הטענה גבוהה הופכת אותו לפחות נוח לשימוש.
בתא הנוסעים ניסו מעצבי BYD להפגין מקוריות וניתן למצוא אותה בפרטים הקטנים כמו ידיות פתיחת דלתות מעוצבות ופתחי הפשרת אדים המעוצבים כסנפירים כמו גם קצוות הדשבורד. לפעמים הנסיון להיות מקוריים בעיצוב הוא פחות מוצלח, זה נוגע בעיקר למיקום פתחי המיזוג המרכזיים המותרים על ידי המסך או שורת מתגי התפעול המעוגלים בסמוך לבורר ההילוכים שנאים למראה אבל לא נוחים וברורים לתפעול. מסך נפרד המשמש כלוח מחוונים הוא תוספת מבורכת, אך כדרכן של מכוניות סיניות גם הוא בעל גופנים קטנים מידי לקריאה.

כמכונית הפונה לפלח שוק עממי ניתן למצוא בתא הנוסעים של הדולפין לא מעט פלסטיקה קשיחה ופשוטה, בעיקר בדיפוני הדלתות, כאשר טקסטורה דמוית בד ג’ינס מצליחה לגרום להם לא להיראות זולים מידי. את התמונה מאזנים מושבים נאים (מתכווננים חשמלית ומחוממים) למראה עם משענת ראש אחודה והדיפון הרך דמוי העור לרוחב לוח המכשירים ובקונסולה המרכזית, עם בצבעים בהירים היוצרים ניגודיות נאה לעין. המזגן אגב, בניגוד לחלק מהתלונות שהיו באטו 3, קירר בצורה שהפכה את יושבי בדולפין לפינגווינים גם בחום של כמעט 40 מעלות. לישראל מגיעה BYD דולפין בגרסתה החזקה ביותר עם יחידת הנעה זהה לזו שבאטו 3, שזה אומר הספק של 204 כ”ס ו-31.6 קג”מ המועברים לגלגלים הקדמיים. כיוון שהדולפין קלה יותר בכ-150 ק”ג הביצועים מעט עדיפים עם זינוק ל-100 קמ”ש ב-7 שניות עגולות. כוח לא חסר לדולפין כמעט בשום מצב, אבל לעתים מורגש שיש לה מעט יותר מידי כוח, בעיקר אם יוצאים מהמקום בצורה נמרצת (גם לא במצב ספורט) אז הגלגלים מתקשים להוריד את הכוח אל הקרקע, בעיקר בגלל בחירה בצמיגים עלומים בעלי אחיזה לא מרשימה.
התופעה הזו מתרחשת גם אם יוצאים מפניה עם מצערת לחוצה מעט יותר מידי, אז מצטרפת גם לחימת הגה ונטיה להרחיב את קו הפניה. זה חבל כי בסך הכל הדולפין מפגינה יכולת לא רעה בנכונות לשינויי כיוון וכך גם ההתמודדות של המתלים תחת עומס. כמו בלא מעט חשמליות, ההיגוי ומערכת הבלימה יעילים אבל חסרי משוב. הבלימה הרגרמנטיבית מורגשת רק במצב “ספורט” אך לא מאפשרת נהיגה בדוושה אחת וחבל. נוחות הנסיעה במהירויות עירוניות נמוכות הייתה מפתיעה לטובה, עם פעולה נעימה מאד במעבר על פני פסי האטה ובורות לא עמוקים. עם העליה במהירות מתגלה מגבלת יכולת השיכוך, ועדין הדולפין שומרת על אופי נעים .

BYD דולפין מצוידת במערך מקיף של מערכות בטיחות, כולל כאלו שעדין לא מקובלות בסגמנט כמו בלימת חירום בנסיעה לאחור או מניעה אקטיבית של מעבר לנתיב לא פנוי. רוב ההתרעות תפקדו מצויין, אם כי כמו בלא מעט דגמים מסין לפעמים ישנו עודף התרעות ומערכת תיקון וההתראה מסטיה מנתיב הייתה אגרסיבית מידי לעיתים. ומה עם הטווח? למרות החום שלא מטיב עם הסוללה ומזגן בתפוקה מלאה הצלחנו לחלץ צריכת אנרגיה ממוצעת של כ-16.3 קילוואט ל-100 ק”מ, שזה אומר טווח ריאלי של כ-360 ק”מ לעומת הצהרת יצרן על 427 ק”מ. זה מספיק לרוב השימושים אך בנסיעות לטיולים תצטרכו עדין לקחת בחשבון עצירת טעינה. קצת הטעינה המהירה עומד על 88 קילוואט ממוצעים למדי.
כמכונית חשמלית מציעה BYD דולפין ביצועים טובים בשילוב טווח מספק שיענה על הצרכים של הלקוח המשפחתי המתון. כמכונית משפחתית היא מוסיפה תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב, נוחות נסיעה טובה למדי ומערך מלא של מערכות בטיחות. היא עדין זקוקה לליטוש ביכולת הדינאמית ובהנדסת האנוש, מקומות בהם הפער ילך ויצטמצם מהר מכפי שאנחנו חושבים.

כך שבסופו של דבר במחיר של 142 אלף שקלים מדובר בחלופה חשמלית טובה ויעילה למשפחתית קומפקטית, ובמידה מסויימת אפילו למכוניות הסופר מיני שכבר לא זולות בהרבה. כיוון שכרגע שלמעט MG4 ואורה פאנקי קאט אין כרגע לדולפין ממש מתחרות, השחיה בין ים החשמליות לא תהיה קשה במיוחד לדולפין.
מפרט
מנוע: חשמלי קדמי
הספק: 204 כ”ס
מומנט 31.6 קג”מ
תמסורת: ישירה
בסיס גלגלים: 270 ס”מ
משקל: 1,583 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 7 שניות
מהירות מרבית: 160 קמ”ש
צריכת חשמל (מבחן): 16.3 קילוואט ל-100 ק”מ
מחיר: 142 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו