בשנתיים האחרונות שוק הרכב הישראלי נמצא תחת חדירה מאסיבית של מותגי הרכב מסין, שמתקבלים כאן במפתיע באהדה וארנקים שלופים. אחד המותגים הראשונים בגל הסיני הוא איוויז (Aiways) שמצליח להיות יוצא דופן במציאות שבה “קרוסאובר חשמלי מסין” כבר הפך למשהו גנרי, ומצד שני ממחיש את ההזדמנות שפתח עידן החשמל עבור הסינים להסתער על המערב.
בניגוד לרוב המותגים הסיניים, מאחורי איוויז לא עומדת יצרנית רכב ענקית או חברה תעשייתית גדולה. מדובר בחברה שהוקמה בשנת 2017, גייסה משקיעים ושלל מוחות מתעשיית הרכב ויצאה לדרך כמעין סטארט-אפ מוטורי שמכוון לשווקי המערב. נכון לעתה איוויז כלל לא מוכרת מכוניות בסין, כשעד לא מזמן ייצרה דגם אחד בלבד, קרוסאובר קומפקטי בשם U5 שיצא לשוק בתזמון לא פשוט בשנת 2020. כעת מגיע הדגם השני של איוויז הנקרא U6 אותו פגשנו לראשונה והוא כאן לפניכם.
U6 משתייך לנישת ה”קרוסאובר קופה” המאוישת בעיקר על ידי מותגי יוקרה נחשקים. ניתן כמובן להתייחס ל-U6 כגרסת הקופה המסוגננת של U5 וזה יהיה נכון ברמת העיקרון, שכן שתיהן חולקות פלטפורמה ורכיבים רבים. אלא שמעשיית U6 הוא יותר שלב אבולוציוני מתקדם יותר, שבו נעשו לא מעט תיקונים הכרחיים ונוספו יכולת נוספות הקיים באח המשפחתי.

כיצד זה בא לידי ביטוי? הסוללה אמנם זהה לזו של U5 והיא בעלת קיבולת של 63 קוט”ש, אך המנוע החשמלי של U6 הוא מפיתוח וייצור עצמי. יחד עם מערכת ניהול אנרגיה משופרת ואווירודינמיות עדיפה שהיא פועל יצא של תצורת המרכב, מצהירים באיוויז על טווח משודרג של 405 ק”מ.
העיצוב החיצוני שומר על קשר מסוים ל-U5 בעיקר בחזית. בסיס הגלגלים באורך 280 ס”מ זהה, אך U6 מציג שפת עיצוב שונה לחלוטין, הוא ארוך ב-12 ס”מ ונמוך ב-6 ס”מ. קו הגג המשתפל נגמר באחוריים קצוצים בעלי ספוילר קטן בקצה דלת תא המטען והוא בעל קווי גוף תפוחים ומודגשים. בנוסף ישנם אלמנטים ספורטיביים שלעיתים מוגזמים מידי, למשל הכנפונים האווירודינמיים בקצות הפגושים שמתאימים יותר למכוניות ביצועים.

כניסה לתא הנוסעים חושפת הנדסת האנוש וממשק תפעול שונים לחלוטין מאשר ב-U5, עם תצוגה צרה ומינימליסטית מאחורי גלגל ההגה ומסך המרכזי הגדול שגם אחראי על תפעול מערכות הרכב השונות כולל בקרת האקלים. התוצאה הסופית מוצלחת ובשלה הרבה יותר, אם כי עדין ישנו קושי להגיע לפעולות והגדרות שונות דרך שלל התפריטים, כשהיה עדיף היה להשתמש במתגים פיזיים לבחירת מצב נהיגה או מצב הבלימה הרגרנטיבית.
רמת ההשקעה בתא הנוסעים ניכרת בנגיעות עיצוביות כמו בורר הילוכים שעוצב בהשראת עולם היאכטות, המושבים הספורטיביים ותאורת האווירה המוטמעת מתחת לגימורים דמויי האלומיניום. בחירת הצבעים הבהירה תורמת לתחושה האוורירית, כמו גם גג הזכוכית הפנורמי הענק שהיעדר כיסוי עלול להיות מאתגר בקיץ הישראלי. כל אלו מגובים במרווח מרשים מאד במושב האחורי. איכות החומרים טובה, אך לצד חלק עליון רך ושילוב של אלקנטרה ועור מלאכותי מוצלח ישנה גם מתגים וחלקים מפלסטיקה פשוטה, בעיקר בחלקים הרחוקים מהישג יד.

למנוע החשמלי של U6 הספק של 217 כ”ס ו-32.1 קג”מ. קצת יותר מאשר ב-U5 אך עדין לא מדובר בנתונים יוצאי דופן. למרות זאת, ולמרות גודלו, U6 מרגיש נמרץ למדי עם תאוצה ל-100 ב-7 שניות ברות השגה הודות להורדה יעילה של הכוח לכביש. מערכת הבלימה הרגרנטיבית תפקדה היטב גם במצב דוושה אחת.
איכות הנסיעה מצליחה להפתיע לטובה. בראש ובראשונה בידוד הרעשים מצוין, המתלים משדרים תחושה מוצקה ומרוסנת כשה”Ride” וספיגת הזעזועים הרשימו על אף השימוש בחישוקי 20 אינטש וצמיגים בחתך נמוך. ל-U6 התנהגות מאוזנת ותחושה קלילה יחסית לקרוסאוברים מסוגו. בין היתר בגלל העובדה שעם משקל של פחות מ-1.8 טון, הודות לשימוש הנרחב באלומיניום, הוא אכן קל יותר מקרוסאוברים בגודל דומה.

איוויז מכוונת גבוה ו-U6 מצליח לגבות את השאיפות הללו. על גבי הבסיס המוכר הצליחה איוויז ליצור קרוסאובר בעל מראה ייחודי, תא נוסעים מרווח שמפתיע לטובה באיכותו ושיפור משמעותי בממשק התפעול ביחס ל-U5.
המחיר של U6 לא נמוך ועומד על 219 אלף שקלים. זה אומר שהוא כבר נאלץ להתחרות בטריטוריה שבה נמצאות סקודה איניאק קופה וקיה EV6 המשובחות והיקרות יותר. עצם ההשוואה אליהן היא כבר מחמאה ענקית עבור איוויז.
איוויז U6 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי
הספק: 217 כ”ס
מומנט: 32.1 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה קדמית
משקל: 1,790 ק”ג
בסיס גלגלים: 280 ס”מ
מ-0 ל-100: 7 שניות
מהירות מרבית: 160 קמ”ש
צריכת אנרגיה (יצרן): 16.6 קילוואט ל-100 ק”מ
מחיר: 219 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו