המתקפה הסינית על שוק הרכב הישראלי מתרכזת בחודשים האחרונים בעיקר ברכבי קרוסאובר חשמלים, גדולים ובעלי ניחוח פרימיום מה שבא לידי ביטוי גם במחירים שלא ממש שווים לכל כיס כמו שמצפים לקבל ממוצר Made in China.
עם זאת, גם פלח השוק העממי יחסית לא נזנח על ידי הסינים ודוגמא טובה לכך הוא צ’רי FX. זהו האח הצעיר במשפחת הדובדבנים הסינית, המציע מידות קומפקטיות ונמכר בטווח מחירים שבו נמכרו עד לפני שנים ספורות רוב הקרוסאוברים המשפחתיים בישראל.
כאשר בחנו את האח האמצעי במשפחה, טיגו 7 התרשמנו מהאריזה ומתא הנוסעים, אבל פחות מהיכולת על הכביש. אל ה-FX כבר הגענו עם ציפיות גדולות יותר כיוון שהוא צעיר יותר ומבוסס על פלטפורמה חדשה, ובקצב ההתפתחות המהיר של תעשיית הרכב הסינית נוכחנו לדעת שהם יודעים לסגור לא מעט פערים תוך שנתיים-שלוש.

דבר אחד אי אפשר לקחת מצ’רי FX וזה הנוכחות שלו. בניגוד לאחיו הסולידיים יחסית למראה, עם ה-FX הלכו מעצבי צ’רי רחוק יותר והעניקו לו צללית עם גג משתפל ו”צף” וחזית אגרסיבית בעלת שבכה ענקית עתירת צורות גיאומטריות ויחידות תאורה דו-מפלסיות. האחוריים הנאים מזכירים יותר מידי את אלו של ניסאן קשקאי, אבל בסופו של דבר התוצאה הסופית די מוצלחת, אם כי היינו מוותרים בשמחה על ההדגשים הצבעוניים המצועצעים במראות הצד, בחצאיות ובחישוקים.
מבחינת מידות צ’רי FX מתמקם על הצד הצנוע של רכבי הפנאי הקומפקטיים, כשעם אורך כולל של 440 ס”מ ובסיס גלגלים של 263 ס”מ הוא קצר במספר סנטימטרים מהקרוסאוברים המשפחתיים הפופולאריים דוגמת יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’, אך משהו בעיצוב הדחוס שלו נותן תחושה שהוא קטן מכפי שהוא באמת.

עם זאת, תא הנוסעים מרווח בהחלט ישנו מספיק מקום מאחור לשני מבוגרים, אם כי הגג הנמוך מגביל את מרחב הראש ומושב עצמו יתקשה לאכלס בנוחות נוסע שלישי. תא מטען בנפח 378 ליטרים מספק, אבל לא מעבר לכך.
סביבת הנהג משדרת תחושה מושקעת ומודרנית, בטח ביחס לקרוסאוברים בסביבת מחיר דומה, הודות לצמד המסכים המרשים, וממשק המגע לתפעול בקרת האקלים. גם משטח הטעינה החצי אנכי לטלפון הנייד התגלה כיעיל אם לא משתמשים בניווט על גבי מסך המולטימדיה. עם זאת, לא ניתן להתעלם משגיאות מציקות בהנדסת האנוש, כמו מיקום בורר מצבי הנהיגה הצמוד למתג הבהוב החירום ליד ידית ההילוכים ועומס המתגים המבלבל על גלגל ההגה והפונקציות אותן הם מפעילים.
המושבים נראים טוב אבל התגלו כלא נוחים לנסיעות ארוכות, כשלתחושה המעורבת תורמת גם איכות החומרים הלא אחידה של הפלסטיקה.

הפלטפורמה של צ’רי FX מותאמת גם ליחידות הנעה היברידיות וחשמליות, אך לארץ הוא מגיע נכון לעתה עם אותו שילוב מוכר מאחיו הגדולים של מנוע טורבו בנזין המספק 186 כ”ס ותיבת הילוכים כפולת מצמד. הבשורות הטובות, כיוון שה-FX קל יותר הוא מרגיש הרבה יותר נמרץ ומציג ביצועים נאים כמעט בכל תנאי הנהיגה. הבשורות הפחות טובות הן שאותו חוסר עידון והססנות של תיבת ההילוכים מורגש גם כאן, למשל בתחילת הנסיעה או כאשר נדרשת הורדת הילוכים. גם צריכת דלק של קצת יותר מ-10 ק”מ לליטר לא ממש מרשימה בימנו.
הביצועים של צ’רי FX אמנם נמרצים, אבל אל תשלו את עצמכם שהוא נמצא באותו רמה מבחינת היכולת הדינמית. כיול מתלים רך במעט והמשמעות היא שתנועות המרכב בכבישים גליים ובהעברות משקל מודגשות. יחד עם היגוי מנותק וצמיגים נחותים ודלי אחיזה התוצאה היא קרוסאובר שמעדיף לנסוע רגוע, וגם משדר את זה לנהג בכל פעם. בהתנהלות שכזו הוא דווקא נעים למדי וספיגת הזעזועים טובה, לפחות כל עוד השיבושים לא עמוקים וגסים מידי, אז מתגלות מגבלות השיכוך והריסון.

גם פעולת מערכות הבטיחות האקטיביות צריכה לעבור עוד מקצה עדכוני תוכנה, זה נכון בעיקר לגבי מערכת תיקון הסטיה מנתיב שהייתה היסטרית בכל מצב ופשוט העדפנו לבטל אותה לחלוטין.
צ’רי FX הוא קרוסאובר קומפקטי שמשדר תחושה מודרנית במראו החיצוני ובחלל הנוסעים, מאובזר היטב ומציע ביצועים טובים. זה יכול להספיק אולי אם אתם נוסעים ב-FX, לא אם אתם נוהגים בו. ל-FX חסרים עידון של יחידת ההנעה, כיול מוקפד יותר של המתלים ומערכות הבטיחות ותשומת לב להנדסת האנוש. במחיר של 140-146 אלף שקלים יש לא מעט קרוסאוברים שיהיו מאובזרים וחזקים פחות, אבל יעניקו תחושה יותר שלמה ומהודקת.
מנוע: 1,598 סמ”ק, טורבו בנזין
הספק: 186 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 28 קג”מ ב-2,000-4,000 סל”ד
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 יחסי העברה
0-100: 7.8 שניות
מהירות מרבית: 206 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת: 10.5 ק”מ לליטר
מחיר: 146 אלף שקלים
בעד: אבזור, ביצועים, מראה מוחצן
נגד: יכולת דינאמית, עידון, צריכת דלק
שורה תחתונה: טובה באולם התצוגה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו