בעט רועד ובדופק מוגבר ייגשו מחר תלמידי התיכונים בכל רחבי הארץ לבחינת הבגרות במתמטיקה. את המתח אפשר להריח באוויר, עת כ־200 אלף תלמידים ב־1,023 בתי ספר ימלאו את דפי השאלונים תחת עינם הבוחנת של 14,500 משגיחים.
יובל כחלון, יו"ר מועצת התלמידים, שבעצמו ייבחן מחר, סיפר כי הבגרות במתמטיקה הפכה לשיחת היום בשבוע האחרון. "זו הבגרות הכי מלחיצה", אמר כחלון בהפסקה קצרה בין התרגילים, "כולם בטירוף, לומדים בלי סוף. זה משהו שדורש תרגול בלי הפסקה כי יש המון חומר, וכשבאים לבחינה כבר לא זוכרים את מה שלמדנו בתחילת השנה. כולנו מקווים שתהיה בחינה הוגנת שתתאים לחומר, ורוצים לסיים עם זה".
בר בן חיים, תלמידת כיתה י"ב בתיכון רב־תחומי בצפת, סיפרה: "אני ממש מתרגשת, למרות שבדרך כלל יש לי ציונים טובים, אבל ההשלכות של הציון במתמטיקה על החיים, זה מה שמלחיץ. כל השבוע האחרון אנחנו יושבים כמה חברים ולומדים יחד עד השעות המאוחרות של הלילה".
לתלמידים יש סיבה לחשוש. הבחינות במתמטיקה ידועות כקשות במיוחד, וגם לאורך השנה התלמידים לא תמיד מצליחים להתמודד עם החומר בעצמם ופונים לעזרתם של מורים פרטיים. לורן פוריס מירושלים, אם לארבעה ילדים שכולם עברו את הבגרות במתמטיקה ברמות שונות, שילמה לא מעט כסף כדי שילדיה יצלחו את הבחינות הקשות: "רוב הילדים, לא משנה כמה הם מוכשרים או חכמים, לא מצליחים ללמוד ללא המורים הפרטיים. קשה מאוד לצלוח את הבגרות ללא עזרה, כי התרגול שנעשה לא מספיק, הכיתות גדולות, אין מספיק שעות לימוד ולא מספיקים לתרגל כראוי".
"לשפר את רמת המורים"
פוריס אינה לבד, והטענה על הרמה הירודה של לימודי המתמטיקה נשמעת רבות. פרופ' עוזי וישנה, מנהל התוכנית האקדמית לנוער ומרצה בכיר למתמטיקה באונ' בר־אילן, אשר שימש בשנה שעברה מזכיר האיגוד הישראלי למתמטיקה, אמר: "התחושה אצל כולם היא שהמצב קשה. זה מתחיל ברמת המורים - יש מורים מצוינים, אבל לחלקם אין תואר במתמטיקה. זה משליך על הרמה של ספרי הלימוד, ויוצא שספרי הלימוד טכניים ולא מספיק מפתחים חשיבה". וישנה הסביר כי בשל כך "התלמידים מגיעים לאקדמיה לא מוכנים ויש הלם בשנה א' שגורם לנשירה, ובסופו של דבר גם לנזק למשק. הפתרון הוא, בין השאר, שיפור איכות המועמדים להוראה ושיפור רמת המורים. מובן שגם קיימת בעיה בתלמידים, שלא רגילים לעבוד".
לא כולם פסימיים לגבי הבחינה. אנא וקנין, מנהלת תחום מתמטיקה ברשת עמל, אמרה: "מקצוע המתמטיקה בכלל והבגרות במתמטיקה בפרט מטילים אימה לא מוצדקת על תלמידים רבים. על כן אנו ברשת עמל משקיעים מחשבה רבה בדרכים להנגשת המקצוע, תוך כדי התייחסות לסגנונות הלמידה השונים של התלמידים. כך, לדוגמה, ברמת 3 יחידות לימוד פיתחנו יחידות לימוד להוראת סדרות ובעיות מילוליות ללא שימוש במשוואות, מתוך הבנה מלאה של הסיטואציה המתמטית".
* * *
המדריך לנבחן הלחוץ:
להתכונן, לנוח ולנשום
מתרגשים? אלה אלגרסי, מנהלת אגף ייעוץ פסיכולוגי במשרד החינוך, מספרת לתלמידים איך להיבחן במתמטיקה ולהישאר בחיים:
• תכננו נכון את הלמידה ואל תלמדו עד לרגע האחרון.
• עשו הפסקות בשביל משהו שאתם אוהבים, למשל ספורט או סתם הפסקה לנשנוש.
• כשמסיימים ללמוד - לכו לישון בזמן ואל תגיעו לבחינה עם הלשון בחוץ.
• בבחינה עצמה - קחו כמה דקות כדי לסרוק את כל הבחינה ולהירגע.
• אם אתם מרגישים לחוצים - עיצמו עיניים, נישמו נשימות עמוקות והזכירו לעצמכם הצלחות קודמות במבחנים.
• חלקו את זמן הבחינה, וכשאתם מרגישים תקועים - המשיכו הלאה וחיזרו לשאלה אחר כך.
• זיכרו לאורך כל הדרך שאם התכוננתם - עשיתם את הכי טוב שלכם.
יעל ברנובסקיטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו