טרנד יד שנייה: בגדים של סלבס בחצי מחיר

לאחרונה אנו עדים לפריחה של תחום בגדי יד שנייה • מבגדים בעשרה שקלים ועד למותגי יוקרה במחירים נגישים • ויש גם יוזמות חברתיות נהדרות ומחממות לב

צילום: דנדשה // חוו תחייה בקורונה. סניף דנדשה כפר סבא

הקורונה הביאה לעליה ברכישת בגדי יד שנייה, בין אם מדובר במחירים נגישים וזולים מאוד ובין אם מדובר בדרישה למותגי יוקרה במחיר מעט זול יותר. מנתוני אתר יד 2, עולה כי חלה עלייה של 36 אחוזים בכמות הגולשים שנכנסו לקטגוריית האופנה במחצית השנייה של 2020 לעומת המחצית השנייה של 2019. יבין גיל מור, מנכ"ל יד 2, מסביר כי "הסגירה של מרכזי הקניות והחנויות בשנה האחרונה הובילה לגידול רכישות משמעותי בשוק מוצרי היד השנייה, ובמיוחד בתחום האופנה, בעיקר בגלל היתרון הכלכלי. הפריטים המבוקשים ביותר היו נעלי ספורט, ביגוד ספורט ושעונים". 

גם רשת החנויות "דנדשה" לבגדי יד שנייה שהוקמה לפני כארבע שנים, נמצאת בשנה האחרונה בתקופת פריחה. לרשת שישה סניפים ברחבי הארץ הפועלות במסגרת עמותת "שכולו טוב", כשהסניף האחרון בכפר סבא נפתח במהלך הסגר הראשון בחודש מאי 2020. במקום עובדות נשים עם חסמים תעסוקתיים שכך הן משתלבות בשוק התעסוקה.

בשנה הקרובה צפויות להיפתח עוד שתי חנויות, אחת בתל אביב ושניה בירושלים, וכן אתר סחר חדש. "בחודשים האחרונים יש עליה משמעותית בפניות רבות של אנשים שרוצים למסור בגדים, וכן חלה עלייה של 35 אחוזים ברכישות בפייסבוק, באינסטגרם ובחנויות שלנו ברחבי הארץ לעומת שנה שעברה", אומרת שני אריאלי, מנהלת הרשת.

באשר למחירי הפריטים אריאלי מציינת כי "מחירי הפריטים נעים בין 10-70 שקלים. הדבר מאפשר לתכנן סל קניה טוב בהוצאה נמוכה. כך שאפשר לצאת עם פריטי לבוש של זארה, מנגו, ואפילו של מותגי יוקרה. לאחרונה היה ג'ינס של קוואלי ופריט של דונה קארן שנחטפו מהר". 

גם בלוגרית האופנה והיזמית לובה ג'ייקובסון מצאה דרך לתרום לקהילה עם מכירת בגדי יד שנייה. מידי שנה בשלוש השנים האחרונות היא מקיימת יוזמות של מכירת פריטי לבוש יד שנייה שנתרמו מארונותיהם של נשות עסקים ומשפיעניות, כשכל ההכנסות מהמכירות עברו לעמותת "בית רות" שמטפלת ודואגת לנערות בסיכון. שנה שעברה, ג'ייקובסון גייסה מעל 130 נשות עסקים ומשפיעניות שתרמו מארונותיהן בגדים יוקרתיים שהיו צריכים להיות מוצעים למכירה באירוע גדול בהאנגר 27 בנמל תל אביב, אולם בעקבות הקורונה האירוע התבטל והמכירה עברה לאינסטגרם. "היה חשוב לי שהכסף ימשיך כמידי שנה להגיע לעמותה ולנערות שזקוקות לכסףץ מדובר בהרבה פריטים כולל מותגי יוקרה כמו פראדה, לואי ויטון, ושאנל", אומרת ג'ייקובסון

בגדי יוקרה

בוטיק האופנה VOLVER שמציע מגוון פריטי יד שניה נחשקים של מעצבי על, יוצא מגבולות האינסטגרם עם חנות שואו רום בתל אביב עבור מי שרוצה להתרשם ולקנות. מאחורי המותג עומדות שתי יזמיות, אורנה שאול ושחר אלחנטי, שדואגות לייבא מאירופה לארץ מותגי יוקרה יד שניה מקוריים באיכות גבוהה ובמחירים נמוכים משמעותית, כולל פריטים שיצאו במהדורות מיוחדות.

מותגי על נגישים // צילום: אור גפן
מותגי על נגישים // צילום: אור גפן

בחנות  ובאונליין דרך עמוד האינסטגרם ניתן למצוא שלל תיקים, נעלים, בגדים ותכשיטים של מותגים כמו פראדה, לואי ויטון, שאנל, דיור, גוצ׳י ואחרים. "רצינו להביא לישראל את תרבות הווינטג', שמאוד פופולרית בעולם. כשגילינו שיש ביקוש אדיר ורצון לבוא ולראות את הפריטים פיזית, החלטנו על פתיחת החנות פעמיים בשבוע", אומרת שאול. "בחו"ל, תחום היד השנייה של מותגי יוקרה הפך להיות מאוד נגיש, וראינו לנכון את הצורך להנגיש את הנושא גם לישראלים".

גם ב"אדרת", אחת מחנויות בגדי היד השנייה הוותיקות בארץ, החליטה בעלת החנות, אופירה אוברוגר-אוחיון, לפתוח בצמוד לאדרת חנות בשם "ארגמן" עם בגדי יד שנייה של מותגי על פרימיום ופריטי וינטג' ייחודיים, שבאופן מפתיע זוכה לביקוש והצלחה בשנה האחרונה. אוברוגר-אוחיון אומרת כי בשנים האחרונות יש דרישה לפריטי יד שנייה עם אמירה אופנתית ולחזרה אל הפריטים הישנים והמוערכים שעשויים בקפידה.

"רואים שהצרכן היה רעב לקנות כפיצוי על הסגר והניתוק בבית, אבל מצד שני לרבים יש היום פחות כסף להוציא, ויחד עם זאת הם רוצים להתחדש, כך שמחפשים מותגי על במחיר זול. מכרנו נעלים של גוצ'י ב-300 שקלים וחולצת משי ב-150 שקלים של איזבל מארה. אנשים חושבים שפריטי יד שנייה הם תמהיל של פריטי לבוש ישנים ולא אופנתיים, אך זה ממש לא ככה. יש הרבה פריטים שנמצאים עדיין על המדף בחנויות רגילות, או פריטים שהוצעו לפני שנה עד 10 שנים".

בגד מארון של סלב 

דנית גרינברג ופריטים מהארון שלה. להשיג באתר E-FASHIONISTA
דנית גרינברג ופריטים מהארון שלה. להשיג באתר E-FASHIONISTA

עדן פז, מייסדת ומנכ"לית אתר E- FASHIONISTA, רק בת 26 וכבר מתחזקת אתר עם מגוון אאוטפיטים יד שנייה המוצעים למכירה מארונותיהם של מפורסמים כמו מגי אזרזר, בר זומר, רוסלנה, מור לרמן, סיון קליין רומי פרנקל, דנית גרינברג, ועוד רבים. "כבלוגרית אופנה, היו פונים אליי עם הרבה שאלות מאיפה הלוקים שלי בכל פעם שהעליתי תמונה לאינסטגרם. עם הזמן, ראיתי שאין לי הרבה מקום בארון ויש פריטים שאני לא לובשת, אז למה לא להעביר?", אומרת פז.

לדבריה, מהר מאוד זה תפס תאוצה וחברות החלו לבקש שתמכור גם פריטים שלהן, ביניהן גם כמה חברות מפורסמות. פז מציינת כי הקורונה רק האיצה וקידמה את האתר שנפתח לפני כשנה. "האתר כיום מאפשר לכל אחת להציע למכירה פריטים מהארון שלה במגוון מסלולים המותאמים לפי צרכיה. הייחודיות של האתר היא האפשרות לעשות שופינג ולייצר אופנה מעגלית השומרת על הסביבה. קיבלתי מיילים מנשים שבזכות האתר הם יכלו לגמור את החודש. אימהות חד הוריות שבשנה האחרונה הוצאו לחל"ת והיו צריכות לפרנס ילדים, והפלטפורמה של האתר אפשרה להן למכור פריטי לבוש לא בשימוש ולקבל עליהם סכום יפה. במקרים מסוימים גם לא גבינו עמלה של 20 אחוזים על המכירה כפי שאנחנו נוהגים, מתוך רצון לסייע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר