תרגיל בהתעוררות: לקמפיינרים בבחירות 2021 אזלו הקלפים המנצחים

כשלושה שבועות לבחירות, הציבור המותש בוחר לטייל או לחגוג כדי לשכוח מהקורונה - ונראה שגם בצוותי הקמפיינים של המפלגות כבר התעייפו • בחלקן מבטיחים להתניע מחדש, ואחרות אפילו לא התחילו • מי מדקדקת בכל קול ומי עלולה להירדם בעיצומו של משחק הכיסאות? • מיוחד

שלטי בחירות בשדרות, מארס 2020 // צילום: לירון מולדובן // שלטי בחירות בשדרות, מארס 2020

אחרי שלוש מערכות בחירות ולקראת הרביעית, כושר השכנוע של הקמפיינרים במפלגות השונות אמור לצאת מגדרו. להיות ייחודי, משופשף, נושך. כזה שעוד לא שמענו. אלא שעד כה נראה שלכולן אזלו השפנים מן הכובע.

פחות מחודש לבחירות 2021, ועל סדר היום הציבורי מככבים שלל נושאים - חוץ מאווירת בחירות. לתוך האטמוספרה הציבורית העכורה והדחוסה מנסים מדי פעם ראשי מפלגות להבליח ובעיקר להבטיח, אך כרגע לפחות - את הציבור מעניין התו הירוק, נתב"ג והכלניות.

על מי מנוחות

בקמפיין הליכוד אין חדש והוא ימשיך בקו של השבועיים האחרונים. במפלגה לא מתכוונים לגייס סלבס או להפעיל טקטיקות דרמטיות חדישות. עיקר הקמפיין חג סביב ראש הממשלה, שימשיך בבליץ ראיונות לתקשורת.

בזמן שנותר עד לבחירות, בשל נגיף הקורונה, במקום כנסי הבחירות המוכרים ייערכו מפגשי זום של חברי ליכוד עם ראש הממשלה. גם הח"כים של המפלגה חזרו להתראיין, לאחר הפוגה במהלך הסגר. 

בליכוד יבקשו להדגיש את ההישגים סביב הטיפול בקורונה, הבאת החיסונים וכדומה. כמו כן, יזכירו את הסכמי השלום, המצב הכלכלי ועוד. 

במפלגה ימשיכו להציב את לפיד כיריב המרכזי של נתניהו. גם החיזור הגורלי אחרי המגזר הערבי לא ייפסק.

מנסים לעקוף מימין

במפלגה מתכוונים להסתער על המתלבטים - מימין. לפי אנשי המפלגה, הם איתרו 298 אלף מתלבטי ימין ומרכז שרוצים שינוי ובהחלפת נתניהו, ובזמן שנותר יבוצעו שיחות שכנוע וגיוס.

בנוסף, מתכוונים שם להמשיך להתמקד במסר שלפיו סער הוא היחיד שיש לו את היתכנות להחליף את נתניהו - שלא כמו לפיד החסום על ידי החרדים. מסר נוסף שאותו ינסו להמשיך להעביר באמצעות ראיונות בתקשורת, שילוט חוצות, טלמרקטינג ופעילות ברשתות החברתיות, הוא שצריך להחליף את נתניהו כי אינו מה שהיה כבר, והוא עסוק באינטרסים שלו עצמו ולא במה שטוב למדינה.

המאקרו והמיקרו

המאמץ האחרון במפלגתו של נפתלי בנט יושקע בשיווק מה שמכונה שם "תוכנית סינגפור" - התוכנית הכלכלית שהגה היו"ר ומבטיחה הורדת מסים, סגירת משרדי ממשלה מיותרים ועלייה משמעותית במשכורת החודשית.

מניתוח השיח ברשתות החברתיות, הבינו בימינה שהתוכנית זוכה לעניין רב ולתמיכה מצד הגולשים - שיוקר המחיה היה ונותר הנושא החשוב ביותר עבורם בייחוד לאור המצב הכלכלי.

במטה הקמפיין של בנט ימשיכו בימים הקרובים בפרסום סרטוני וידאו וגרפיקות שמסבירים את התוכנית, בצד פרסום הרצאת עומק של בנט בנושא הכלכלי, הוצאת מסרונים בתפוצה רחבה והשקעה כלכלית רחבה בקידום תוכן ממומן למאות אלפי מצביעים פוטנציאליים.

בהיבט השטח, לצד פעילים רבים בכל רחבי הארץ שמחולקים למטות ומרחבים, נעזר מערך השטח של ימינה באפליקציית אלקטור שמאפשרת למפלגה לצרף רבבות תומכים ולהפעילם ביום הבחירות באופן יעיל ומסודר.

מצביעים ביישוב נוקדים, מארס 2020 // צילום: מרים צחי
מצביעים ביישוב נוקדים, מארס 2020 // צילום: מרים צחי

רבנים על הטלמרקטינג

העבודה העיקרית של אנשי ש"ס היא להביא את מקסימום המצביעים הפוטנציאליים אל הקלפיות. מערך השטח שלה הוא מהבולטים והיעילים בין המפלגות, גם מבחינת דיגיטל ומחשוב וגם מבחינת מיפוי וחלוקת הפעילים בשטח שאחראים להביא את המצביעים לקלפיות.

מי שבדרך כלל נמצאים במוקד גיוס המצביעים הם רבני הקהילות, שנמצאים בבתי הכנסת ופוגשים מדי שבת את המתפללים, החרדים והמסורתיים, ואמורים לשכנע ולשלהב אותם להצביע למפלגה.

השנה, בגלל הקורונה ובגלל שבתי הכנסת ברובם עדיין סגורים ואלו שפתוחים לא מלאים כבעבר, מתכוונים במטה שמרכז את רבני הקהילות (מטה "מנחילי תורה" שבראשו ח"כ ינון אזולאי ומיכאל מלכיאלי) לבקש מהרבנים לשבת על עמדות הטלמרקטינג וליצור קשר טלפוני עם אנשי הקהילה שלהם.

עוד לא התחילו

הקמפיינים כאן רדומים, אך במפלגה החרדית-אשכנזית מדובר במסורת קבועה. במפלגה מתחילים אותו בדרך כלל שבועיים-שלושה לפני מועד הבחירות - וכך גם הפעם.

בעלי הכוח וההשפעה הגדולה ביותר על הציבור החרדי הם הרבנים הבכירים. במערכות הבחירות הקודמות יצא הרב חיים קנייבסקי לאירועים רבים שונים ברחבי הארץ, מה שיצר התרגשות ושלהוב המצביעים. הפעם, ככל הנראה, ייאלצו במפלגה לוותר על אירועים המוניים אך כוחם של הרבנים יובלט כרגיל בכלי התקשורת החרדיים, במודעות הפרסומיות השונות וגם בפרסומים מפיהם של הרבנים הקוראים לצאת ולהצביע למפלגה.

קמפיין המפלגה עתיד לדבר על הערך "גאוות יחידה". במפלגה ידגישו מסרים דוגמת "לא מתביישים להיות חרדים", "לא צריכים להתנצל שדרשנו לפתוח את מוסדות החינוך" ו"נרדפנו על ידי התקשורת החילונית".

ממשיכים בשפיות הזמנית

ביש עתיד מבינים שהמפלגה עומדת להיות השנייה בגודלה בבחירות הקרובות, ומטרתם לשמור על מיקום זה. הציפייה כעת היא לשבור שיא עצמי מאז הקמת המפלגה לפני תשע שנים - ולעבור את 20 המנדטים.

קו קמפיין המפלגה ימשיך לעסוק בהצגת "ממשלה שפויה" שאותה תוביל לכאורה ביום שאחרי הבחירות. 

כמו כן, ביש עתיד ממשיכים מדי יום להפיק סרטון קמפיין חדש, שסובב סביב "אני מתחייב" של היו"ר יאיר לפיד, להבטחות של היום שאחרי. במפלגה ימשיכו גם עם מפגשי הזום הרבים שנערכים עם מצביעי הבייס ומצביעים פוטנציאליים.

שלטי בחירות בשדרות, מארס 2020 // צילום: לירון מולדובן
שלטי בחירות בשדרות, מארס 2020 // צילום: לירון מולדובן

מנצלים את המומנטום

במפלגתו של השר בני גנץ נרשמה בשבועיים האחרונים התאוששות קלה בסקרים (חמישה מנדטים והפניית עורף מסוימת לאחוז החסימה). במפלגה רוצים להאמין שזהו המומנטום המיוחל שמצביע על התאוששות. 

הקו של הצגתו של גנץ כפולטיקאי ישר עולה דרגה, כאשר קמפיין המפלגה מנסה לשכנע בימים אלה מצביעים במסר "מאיים" מעט, שאם לא יצביעו לכחול לבן המצב תחת שלטון נתניהו יכול להיות גרוע יותר.

לצד זאת, בכחול לבן מנסים להשיב את המאוכזבים הביתה. בסרטון שפרסמה המפלגה בשבוע שעבר נראים כמה ממאוכזבי גנץ מספרים למצלמה על אכזבתם ממנו, כשהוא מאזין בחדר הסמוך לדברים. לאחר מכן נכנס גנץ לחדר, מפתיע לכאורה את אותם המאוכזבים, ומצליח לשכנע אותם בתוך שניות בודדות לשוב ולהצביע לכחול לבן.

חריש עמוק בשטח

פעילות השטח של הציונות הדתית מתבססת על קהילות, מוסדות, בתי כנסת, מכינות, ישיבות, עלונים ורבנים, בצד שימוש מוגבר בדיגיטל.

בכל נקודה כזו יש רכזים הפועלים לפי שיטת השגרירים, שמבוססת על קמפיין התרמות של הישיבות. בציונות הדתית משתמשים בתשתית הקהילתית והמוסדית של הציבור הציוני הדתי, כדי להגיע לקבל המצביעים באופן ישיר.

בימים הקרובים האפליקציה תתמלא באלפי "שגרירי הצבעות" שגויסו על בסיס אזורים בארץ, יישובים, גרעינים משימתיים, ראשי מוסדות, בוגרי ישיבות ומדרשות ועוד.

במקביל לכך, נמשכת פעילות הזום באולפן המטה שבו משיקים מדי שבוע את תוכניות הקמפיין של הסיעה המאוחדת, בקצב של 3-2 אולפני זום ביום, דבר המחליף את חוגי הבית.

אנשי מפתח בחברה

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, ניצבת במרכז הקמפיין שכותרתו "אמת בפוליטיקה" ומנסה למצב את עצמה כמנהיגה.

מיכאלי, המתהדרת בכך שהצליחה להפוך את העבודה ממפלגה שהיו לה לטענתה אפס מנדטים עם כניסתה לתפקיד לפני כחודש - וכיום היא מתבשמת בשישה לפי הסקרים, משתדלת לשכנע שהיא הבחירה השפויה וכוח נשי עולה, בדומה לנשים מנהיגות במדינות ברחבי העולם.

בעבודה פועלים כדי להעביר מסר של יושרה וניקיון כפיים, ולצד זה להדחיק ככל האפשר את העיסוק הבלתי פוסק בהתבטאויותיה החמורות של אבתיסאם מראענה, המדורגת במקום השביעי והגבולי.

העבודה החלה את קמפיין הבחירות שלה במגוון כלי תקשורת, במקביל לעבודת שטח בשיתוף מוסדות המפלגה ופעילי השטח הוותיקים והחדשים, שהצטרפו עם בחירתה של מיכאלי.

אנשי המפלגה, יחד עם מתנדבים, מבצעים שיחות טלפון יזומות למתלבטים, מניעים קמפיינים ברשת ובימים הקרובים יחל מבצע שילוט נרחב בכל הארץ.

בשבועות הקרובים ייחשפו בהדרגה אנשי מפתח בחברה הישראלית, יחד עם ותיקי המפלגה, שיקראו להצביע למפלגה.

מחפשים גלגלי הצלה

הרציונל המנחה במרצ הוא "אסטרטגיית המפלגה הקטנה" - כלומר חשיבות ההצבעה לה. בפועל, הסרטונים יחדדו עבור הבוחרים שעודם מתלבטים, מדוע מרצ היא הבחירה עבורם. הקו יהיה פוזיטיבי, ובמפלגת השמאל יזכירו לקהל זה את היותה עקבית בדעותיה וכמי שאינה "מזגזגת" ותומכת בשוויון ובשלום.

בקרוב תיבחר הסיסמה הסופית המגדירה את אפיון המפלגה, כדי למצות את פוטנציאל הקולות המצביעים לשמאל באופן קבוע. אופי הסרטונים עצמם ייחודי לא רק במסר כי אם גם באריזה, במטרה להדגיש את הייחוד של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לעומת מפלגות אחרות, ובפרט לאור קווי ההשקה עם מפלגת האחות בגוש, העבודה, לאור היבחרה של מיכאלי.

בנוסף, במפלגה יופנו מאמצים ספציפיים למגזר הערבי ולקהל בקיבוצים.

מפלרטטים עם יוקר המחיה

בחמישי האחרון עלתה המפלגה בראשות פרופ' ירון זליכה בקמפיין אוטובוסים רחב היקף תחת הסיסמה "רק זליכה יוריד את יוקר המחיה".

הוא מתחייב לחסוך לכל משפחה בישראל 25 אלף שקלים בשנה, אם ייבחר לכנסת, ויוכל לשמש - לשאיפתו הפוליטית - שר האוצר. חרף סקרים שלפיהם המפלגה אינה עוברת את אחוז החסימה, במפלגה משדרים עסקים כרגיל.

בתוך כך, בשבוע החולף החלה המפלגה בקמפיין השטח ומדי יום מקיים זליכה סיורי שטח. בין היתר, חברי הרשימה קיימו סיורים בחברה הערבית וכעת יעברו למתחמי העסקים.

קמפיין בחירות קלאסי

במפלגת ישראל ביתנו נערכים ליציאה לשטח של הפעילים, מצפון ועד דרום הארץ. הפעילים יערכו גם שיחות טלפון למצביעים, ויתקיימו כנסים באמצעות הזום.

במפלגה, אשר לפי סקריה הפנימיים מקבלת בבחירות הקרובות כעשרה מושבים בכנסת הבאה, מתמקדים במשבר הכלכלי כתוצאה ממגיפת הקורונה ובמאבק בתופעת האלימות במשפחה.

השבוע למשל ייערך כנס, בזום, בהשתתפות היו"ר והשר לשעבר אביגדור ליברמן, וח"כ עודד פורר המשמש גם יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת.

קריאת השכמה

מועמדי הרשימה המשותפת פוקדים את הכפרים הערביים בצפון, בוואדי ערה, במשולש, בדרום הארץ וכן בערים הערביות הגדולות - נצרת, ואום אל-פחם, ובשכונות הערביות בערים המעורבות ובהן תל אביב-יפו, חיפה ועכו.

בניסיון להעיר את השטח והמצביעים הפוטנציאליים, השיקה הרשימה המשותפת לפני ימים אחדים קמפיין בעברית תחת הסלוגן: "אין דמוקרטיה בלי שוויון". 

אלטרנטיבה גאה

מפלגתו של ח"כ מנסור עבאס מנסה להעיר את מצביעיה הפוטנציאליים, באמצעות מיתוגה במגזר הערבי כאלטרנטיבה לרשימה המשותפת.

רע"מ, שמייצגת את הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית בישראל, חרטה על דגלה עקרונות כגון שמירה על הדת וההלכה האסלאמית, תוך תמיכה בזכויות הקהילה הגאה והתנגדות לטיפולי המרה.

היא מציעה גישה פרגמטית יותר ופחות לעומתית מזו של הרשימה המשותפת מתוך תקווה כי שיתוף פעולה עם הממשלה והקואליציה בכנסת ישראל יסייע בהשגת יותר תקציבים עבור החברה הערבית.

עבאס, לפחות למראית העין, אינו מודאג מהסקרים שרובם חוזים שרע"מ לא תעבור את אחוז החסימה. לדברי מקורביו, הוא כלל לא חושב לפרוש מהמרוץ.

בהכנת הידיעה השתתפו יהודה שלזינגר, דניאל רוט-אבנרי, יאיר אלטמן, דניאל סיריוטי, יורי ילון, אפרת פורשר ודן לביא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר